2007-06-01, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Nu vet jag att du verkligen tror på det där och verkar av vad jag förstått hård på den punkten.

Men enligt mig är en allsmäktig gud bara trams. Men vad jag menade med mitt inlägg var att, om det nu finns en gud så varför måste denne tvunget vara allsmäktig "bara" för att den skapade världen.

Kan lika gärna finnas en gud som inte är allsmäktig. Fast det tror jag ju inte heller.

Jadu, ibland så räcker inte vår lilla intelligens till riktigt, allt utanför människans intelligens, anses som ologiskt, men vad säger att det verkligen ÄR ologiskt, för att vi inte förstår det?, än?

Var kommer vi ifrån, varför finns vi? Vad gör vi här? finns det överhuvudtaget nån mening med nånting?

Vi kommer från havet?

Var kommer havet ifrån?

Var kommer jorden ifrån?

Big bang?

Okey, var kommer big bang ifrån?

Hur stort är universum egentligen?

Du fattar?

Citera
2007-06-01, 19:46
Medlem
Howl!s avatar
Jag säger inte att gud inte existerar av den anledningen att det är ologiskt utan helt enkelt att jag inte har sett några hållbara bevis för det.
Citera
2007-06-01, 19:46
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jadu, ibland så räcker inte vår lilla intelligens till riktigt, allt utanför människans intelligens, anses som ologiskt, men vad säger att det verkligen ÄR ologiskt, för att vi inte förstår det?, än?

Självklart. Men att använda människans begränsade intellegens "vi kan inte förstå gud" som ett argument för gud är bara dumt. Jag menar, vart har man bevisen för det ?

Men ja det är sant, eftersom det inte kan existera en gud i våra fysiska värld så måste han vara över vår logik och fysiska lagar.

Men är det inte lättare att dra slutsatsen att han itne finns då ?
Citera
2007-06-01, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Självklart. Men att använda människans begränsade intellegens "vi kan inte förstå gud" som ett argument för gud är bara dumt. Jag menar, vart har man bevisen för det ?

Men ja det är sant, eftersom det inte kan existera en gud i våra fysiska värld så måste han vara över vår logik och fysiska lagar.

Men är det inte lättare att dra slutsatsen att han itne finns då ?

1.Ingenting blir någonsin till av en slump. Det finns alltid mängder med faktorer bakom varje liten händelse och skeende. Nämn EN sak som blir till utan bakomliggande faktorer............

2.Att vi skulle vara de enda i universum vore rätt konstigt, ändå har vi inte träffat på några andra så här långt. Det borde finnas miljoner civilisationer som antingen låg långt före oss eller långt bakom oss, vi borde sett något.

3.Vi klarar inte av den här planeten själva, vi behöver nån som kan det.

4.Om vi inte vore skapade av någon/något så funnes det egentligen ingen mening med nåt, vi kunde lika gärna gå under imorgon. För VEM skulle det spela någon som helst roll?

Dessutom är allt alldeles för avancerat för att bli till utan att någon hade tänkt ut det.

Men det är min personliga uppfattning.
Citera
2007-06-01, 19:55
Bannlyst
Citat:
Jag säger inte att gud inte existerar av den anledningen att det är ologiskt utan helt enkelt att jag inte har sett några hållbara bevis för det.

Du kanske har bevis mitt framför näsan?

Saker blir inte till "bara så där". Planeten ligger rätt, fungerar perfekt om inte vi hade lagt oss i och sabbat den, osv. Sånt blir inte till utan vidare.
Citera
2007-06-01, 19:59
Bannlyst
Citat:

Var kommer vi ifrån, varför finns vi? Vad gör vi här? finns det överhuvudtaget nån mening med nånting?

Vi kommer från havet?

Var kommer havet ifrån?

Var kommer jorden ifrån?

Big bang?

Okey, var kommer big bang ifrån?

Hur stort är universum egentligen?

Du fattar?

jag förstår dig men tror inte att allt bara är en slump utan att det finns en mening med livet.har läst både bibeln toran och koranen och det som har hänt enda till år 2007- finns skrivet i koranen delvis att judarna skulle bli förfölja bla två gåger i sin existens vilket stämmer och att en sjukdom skulle komma att inte kunna bota(aids) läs så hittar du mera intressanta saker,man måste inte va muslim för att läsa koranen mvh.
Citera
2007-06-01, 20:00
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
1.Ingenting blir någonsin till av en slump. Det finns alltid mängder med faktorer bakom varje liten händelse och skeende. Nämn EN sak som blir till utan bakomliggande faktorer............

2.Att vi skulle vara de enda i universum vore rätt konstigt, ändå har vi inte träffat på några andra så här långt. Det borde finnas miljoner civilisationer som antingen låg långt före oss eller långt bakom oss, vi borde sett något.

3.Vi klarar inte av den här planeten själva, vi behöver nån som kan det.

4.Om vi inte vore skapade av någon/något så funnes det egentligen ingen mening med nåt, vi kunde lika gärna gå under imorgon. För VEM skulle det spela någon som helst roll?

Dessutom är allt alldeles för avancerat för att bli till utan att någon hade tänkt ut det.

Men det är min personliga uppfattning.

1. Våran och universums skapelse? Om en händelse sker ligger en annan bakom den och bakom den en annan osv osv. Kanske skapelsen är den enda händelsen som skedde av en slump och nu ligger till grund för alla andra händelser.

2. Vi har inte kommit långt i våran utveckling. Andra kanske inte ens har kommti till vårat stadie. Eller valt att ta avstånd från jorden. Kanske vi är de enda. Finns hur många svar som helst.

3. Vad menar du?

4. Vad är meningen med en gud? Bara för att det inte finns en mening behöver det inte gå under.

Att stå för sina personliga uppfattningar är alltid bra. Lika bra som att vara öppen för att ändra på den ,även om det är svårt.
Citera
2007-06-01, 20:01
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Du kanske har bevis mitt framför näsan?

Saker blir inte till "bara så där". Planeten ligger rätt, fungerar perfekt om inte vi hade lagt oss i och sabbat den, osv. Sånt blir inte till utan vidare.

Det vet du inte. Inte jag heller. Men jag finner mer bevis för guds ickeexistens än dennes existens.
Citera
2007-06-01, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moral
jag förstår dig men tror inte att allt bara är en slump utan att det finns en mening med livet.har läst både bibeln toran och koranen och det som har hänt enda till år 2007- finns skrivet i koranen delvis att judarna skulle bli förfölja bla två gåger i sin existens vilket stämmer och att en sjukdom skulle komma att inte kunna bota(aids) läs så hittar du mera intressanta saker,man måste inte va muslim för att läsa koranen mvh.

Tack för tipset, jag skall göra det. Jag har även läst en del intressanta saker i Bibeln som verkar att stämma förvånansvärt bra. Jag har väldigt svårt att tro att allt det här skulle kommit "utan vidare", självklart finns det någon tanke bakom.

Allt vi någonsin gjort och kommer att göra hänger ihop som en enda lång kedja, och ingenting sker av "en slump" eftersom det hela tiden finns mängder med faktorer bakom som påverkar förloppet.

Till exempel, hade inte han tappat sin kam år 2000 före kristus, och snubblat på hennes fot, så hade de inte träffats, och jag hade inte funnits till och kunnat att skriva det här. Minsta lilla ändring, om så bara en sekund, så hade jag inte funnits till. Så allt hänger ihop, hela tiden.

Hade jag inte av "misstag" hittat Flashback på Google, så hade jag heller inte skrivit det här. Plus några miljoner faktorer till förstås.

Citera
2007-06-01, 20:12
Bannlyst
Citat:
Det vet du inte. Inte jag heller. Men jag finner mer bevis för guds ickeexistens än dennes existens.

Självklart respekterar jag din åsikt, som du respekterar min. Det är inget helt lätt ämne att diskutera eftersom vi egentligen vet så lite, mycket blir rena spekulationer förstås.

Men vi kan vara överens om en sak?

Vi klarar oss inte själva. Vi har inte kapacitet nog för att kunna leva på en sån här planet, vi har uppfört oss som idioter, startat världskrig, utrotat djurarter, förgiftat hela planetens väder och ekosystem. Vi fixar vår egen undergång rätt snabbt, tyvärr.

Vi behövde nån som verkligen kunde styra det här, en som har betydligt större kunskap än någon människa har.

Ett exempel.

Du vet inte vad jag har för favoritfärg, vad jag gillar för mat, eller hur jag uppfattar saker. Hur skall du då kunna styra mig?

Just det, och det skulle ingen annan heller kunna såvida de inte är förmer än människa förstås.

Jag har inte sett ETT styrelseskick som hittills fungerat, sorgligt nog.

För trots allt, så är vi "bara människor".
Citera
2007-06-01, 20:19
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Självklart respekterar jag din åsikt, som du respekterar min. Det är inget helt lätt ämne att diskutera eftersom vi egentligen vet så lite, mycket blir rena spekulationer förstås.

Men vi kan vara överens om en sak?

Vi klarar oss inte själva. Vi har inte kapacitet nog för att kunna leva på en sån här planet, vi har uppfört oss som idioter, startat världskrig, utrotat djurarter, förgiftat hela planetens väder och ekosystem. Vi fixar vår egen undergång rätt snabbt, tyvärr.

Vi behövde nån som verkligen kunde styra det här, en som har betydligt större kunskap än någon människa har.

Ett exempel.

Du vet inte vad jag har för favoritfärg, vad jag gillar för mat, eller hur jag uppfattar saker. Hur skall du då kunna styra mig?

Just det, och det skulle ingen annan heller kunna såvida de inte är förmer än människa förstås.

Jag har inte sett ETT styrelseskick som hittills fungerat, sorgligt nog.

För trots allt, så är vi "bara människor".

Det markerade är vi överens om .

Du menar alltså att det finns en gud som skapade våran jord. Men styrde oss inte. Och till följd av det fördärvade vi våran jord?

Det talar ju emot guds existens.

Edit: formulerade om
Citera
2007-06-01, 20:24
Bannlyst
Citat:
Det markerade är vi överens om .

Du menar alltså att det finns en gud som skapade våran jord. Men styrde oss inte. Och till följd av det fördärvade vi våran jord?
Det talar ju emot guds existens.

Tja, läser man Bibeln så skall det ju bara vara temporärt. enligt Bibeln så var det ju nån slags stridsfråga om hurvida människan klarade sig själv eller inte, och därför är det tydligen som det är just nu, men inte så länge till, om man skall tro Bibeln i alla fall.

Jag personligen skulle dra en lättnadens suck om det verkligen förhåller sig på det viset, för jag har svårt att tro att saker verkligen skall fungera som de gör nu. Vi HAR kapacitet att göra mängder med bra saker, så varför gör vi så många dåliga?

Girighet?, egoism? osv

Troligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in