2007-04-27, 16:31
Medlem
endasts avatar
@Minimalt_Psykad
Det finns en enkel miss som du gjort i ditt resonemang, Gud är inte materiell på det sätt som vi är. Om du tänker dig att du är spelutvecklare och utvecklar ett spel, bestämmer fysiken i spelet, designar grafiken osv. och sedan sätter en bunt karaktärer i världen vilka du låter agera fritt, så kommer ju inte dessa personers fysiska lagar att inverka på dig. Bara för att en sak inte är möjlig i vår värld, så betyder det inte att Gud inte kan utföra det i sin värld.
Citera
2007-04-27, 16:39
Medlem
Citat:
Bara för att en sak inte är möjlig i vår värld, så betyder det inte att Gud inte kan utföra det i sin värld.

Ett nytt sätt att bevisa saker på.
Citera
2007-04-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endast
@Minimalt_Psykad
Det finns en enkel miss som du gjort i ditt resonemang, Gud är inte materiell på det sätt som vi är. Om du tänker dig att du är spelutvecklare och utvecklar ett spel, bestämmer fysiken i spelet, designar grafiken osv. och sedan sätter en bunt karaktärer i världen vilka du låter agera fritt, så kommer ju inte dessa personers fysiska lagar att inverka på dig. Bara för att en sak inte är möjlig i vår värld, så betyder det inte att Gud inte kan utföra det i sin värld.

Det var en intressant tanke du kom med där. Den tackar vi för! Detta öppnar ju en helt ny värld för diskussioner

Men om gud befinner sig i en helt annan dimension som vi inte ens kan drömma om så måste han ju ändå ha något slags verktyg för att skapa saker i våran dimension. Ungefär så som muspekaren. Eller som handen i Black&White.

Jag har själv för skojs skull designat banor till Unreal Tournament förr i tiden :P Men inte kunde jag skapa en bana som var oändlig stor. Isf skulle jag behöva en dator med oändligt stor hårddisk. Jag var fortfarande bunden till våran dimensions grundläggande fysiska lagar.

Men om vi nu antar att den dimensionen som gud lever i inte följer våra fysiska lagar och att han använder sån slags teknologi eller magi eller vad man nu vill kalla det så måste denna teknologin vara allsmäktig. Och om den är allsmäktig så borde den ju kunna skapa vad som helst i våran dimension. Annars vore den inte allsmäktig. Och då är vi återigen tillbaka till paradoxen.

Och om vi nu ska spinna vidare på detta så varför skulle guden i den andra dimensionen skapa våran dimension? Experiment? Nöje? Bara för att känna njutningen av att ha makt? Så gör vi människor varje dag. Är vi gudar då? Inte allsmäktiga i alla fall.

Jag skulle kunna tro att guden i den andra dimensionen på nåt sätt måste följa någon slags gräns i sin dimension. Och det känns svårt att tro att denne då inte behöver följa dem gränserna vi har i våran dimension.

Varför ska vi ens filosofera om en allsmäktig gud i någon annan dimension när vi inte ens förstår våran dimension till 100%? Fel prioritering i mina ögon.
Citera
2007-04-27, 16:44
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
@Minimalt_Psykad
Missen i ditt resonemang är att Gud interagerar med våran värld och för att göra detta utsätter h*n sig för våra lagar. För att använda din egen liknelse: H*n programmerar in sig själv i spelet. Då måste h*n ju hålla sig inom ramen för spelets begränsningar. H*n kan t,ex inte ha Quake 3 grafik i Quake 1 motorn. Hade Gud aldrig interagerat med oss hade det varit en helt annan sak, men nu påstår folk tyvärr att han lyssnar på böner, besvarar böner och så vidare. Vissa tror t,om att han orsakar katastrofer för att utrota vissa folkslag. Om vi ponerar att han inte interagerade med oss skulle vi dessutom inte ha någon som helst anledning att följa hans direktiv. Jag säger det igen: Det spelar ingen roll vad man säger till en troende, Gud kan göra allt; även det h*n inte kan göra.
Citera
2007-04-27, 16:46
Medlem
Vi kan nog fatta det mesta med våra små hjärnor. Ta det här med strängteorin. Där har man ju förstått att det inte kan finnas fler än 11 dimensioner lika mycket som man inte kan göra en fyrkantig cirkel. Vad gud kan och inte kan göra är nog inte så svårt att kluraut.
Citera
2007-04-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Missen i ditt resonemang är att Gud interagerar med våran värld och för att göra detta utsätter h*n sig för våra lagar. För att använda din egen liknelse: H*n programmerar in sig själv i spelet. Då måste h*n ju hålla sig inom ramen för spelets begränsningar. H*n kan t,ex inte ha Quake 3 grafik i Quake 1 motorn. Hade Gud aldrig interagerat med oss hade det varit en helt annan sak, men nu påstår folk tyvärr att han lyssnar på böner, besvarar böner och så vidare. Vissa tror t,om att han orsakar katastrofer för att utrota vissa folkslag. Om vi ponerar att han inte interagerade med oss skulle vi dessutom inte ha någon som helst anledning att följa hans direktiv. Jag säger det igen: Det spelar ingen roll vad man säger till en troende, Gud kan göra allt; även det h*n inte kan göra.

Du har sammanfattat mitt långa inlägg väldigt bra där
Citera
2007-04-27, 17:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan

Dessutom är jag övertygad att om Gud finns, så fungerar inte fysik på samma sätt i hans "värld".

Nu har jag inte läst allt i tråden, ber om ursäkt om det blir fel.

Gayis du har på många trådar i forumet sagt att du är ateist, hur stämmer detta ihop?

Ateist =gudsförnekare
Citera
2007-04-27, 17:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Finns Gud star han naturligtvis over all logik och alla naturlagar, pa ett satt manniskor inte kan begripa.

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Exakt. Men just detta har de flesta ateister problem att förstå Kass symbolik om du frågar mig.
.

Och du begriper att du inte förstår.
Vad skiljer det från mig som inte förstår?
Citera
2007-04-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och du begriper att du inte förstår.
Vad skiljer det från mig som inte förstår?

Haha den var klockren xD

Religiösa människor VET med all säkerhet att dem absolut inte VET vad eller vem gud är. Och dem är dessutom stolta över att dem heller inte vill veta. Konstigt för alla människor har väl en medfödd nyfikenhet och utforskningslust?
Citera
2007-04-27, 17:21
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Haha den var klockren xD

Religiösa människor VET med all säkerhet att dem absolut inte VET vad eller vem gud är. Och dem är dessutom stolta över att dem heller inte vill veta. Konstigt för alla människor har väl en medfödd nyfikenhet och utforskningslust?
Vill veta - självklart. Kan veta - omöjligt. Däri ligger tjusningen. Det tröskande, svallande utflödet av skapelsen ur skaparen är omöjligt att omfatta med mänskliga sinnen. Men man kan ana det, och däri ligger bland det största hos människan.

För övrigt vore det trevligt om du inte svarade på exakt varje inlägg som görs i tråden, det är liksom inte alltid nödvändigt och gör tråden onödigt lång. /Mod-AA
Citera
2007-04-27, 18:08
Medlem
endasts avatar
Citat:
Det var en intressant tanke du kom med där. Den tackar vi för! Detta öppnar ju en helt ny värld för diskussioner

Men om gud befinner sig i en helt annan dimension som vi inte ens kan drömma om så måste han ju ändå ha något slags verktyg för att skapa saker i våran dimension. Ungefär så som muspekaren. Eller som handen i Black&White.
Ordet?

Citat:
Ursprungligen postat av 1 Mos 1:3
Och Gud sade: "Varde ljus"; och det vart ljus.

Citat:
Jag har själv för skojs skull designat banor till Unreal Tournament förr i tiden :P Men inte kunde jag skapa en bana som var oändlig stor. Isf skulle jag behöva en dator med oändligt stor hårddisk. Jag var fortfarande bunden till våran dimensions grundläggande fysiska lagar.
Men du vet väl att Gud är allsmäktig, han behöver ingen hårddisk.

Citat:
Men om vi nu antar att den dimensionen som gud lever i inte följer våra fysiska lagar och att han använder sån slags teknologi eller magi eller vad man nu vill kalla det så måste denna teknologin vara allsmäktig. Och om den är allsmäktig så borde den ju kunna skapa vad som helst i våran dimension. Annars vore den inte allsmäktig. Och då är vi återigen tillbaka till paradoxen.
Nej, egentligen inte, Gud behöver ju inte lyda de fysiska lagarna bara för att han gör en visit i en värld med fysiskalagar, lagarna är för människor, inte för Gud.

Citat:
Och om vi nu ska spinna vidare på detta så varför skulle guden i den andra dimensionen skapa våran dimension? Experiment? Nöje? Bara för att känna njutningen av att ha makt? Så gör vi människor varje dag. Är vi gudar då? Inte allsmäktiga i alla fall.
Jag har ingen aning, varför frågar du inte själv?

Citat:
Jag skulle kunna tro att guden i den andra dimensionen på nåt sätt måste följa någon slags gräns i sin dimension. Och det känns svårt att tro att denne då inte behöver följa dem gränserna vi har i våran dimension.
Men vi har ingen aning hur den världen är, den är troligen bortom vårt förstånd, den behöver ju inte följa några av de lagar som våra hjärnor har blivit tränade att se. Den behöver inte vara fysisk, och inte heller imaginär, den kan vara något helt annat, något vi inte ens skulle kunna förstå.

Citat:
Varför ska vi ens filosofera om en allsmäktig gud i någon annan dimension när vi inte ens förstår våran dimension till 100%? Fel prioritering i mina ögon.
Det var inte jag som startade tråden...

Citat:
Missen i ditt resonemang är att Gud interagerar med våran värld och för att göra detta utsätter h*n sig för våra lagar. För att använda din egen liknelse: H*n programmerar in sig själv i spelet. Då måste h*n ju hålla sig inom ramen för spelets begränsningar. H*n kan t,ex inte ha Quake 3 grafik i Quake 1 motorn.
Nej, för Guds "dator" har inte samma begränsningar som din dator. Han skapade sin helt och hållet, du köpte din i Hans värld.

Citat:
Hade Gud aldrig interagerat med oss hade det varit en helt annan sak, men nu påstår folk tyvärr att han lyssnar på böner, besvarar böner och så vidare. Vissa tror t,om att han orsakar katastrofer för att utrota vissa folkslag.
Du kan väl ändå se om din spelkaraktär t.ex är skadad och då ge honom mer energi? Och har du aldrig spelat t.ex. Actraiser? Besvara böner är ju inget som helst problem ens i våra spel, och Guds skapelse är ju långt mycket mer avancerad.

Citat:
Om vi ponerar att han inte interagerade med oss skulle vi dessutom inte ha någon som helst anledning att följa hans direktiv. Jag säger det igen: Det spelar ingen roll vad man säger till en troende, Gud kan göra allt; även det h*n inte kan göra.
Men nu integrerar Han med oss.
Och sedan som avslut å vill jag bara säga att jag inte har en aning om nästan något av det jag sagt här, det är endast gissningar och försök till att, med min lilla hjärna föra för mig logiska resonemang om Gud.
Citera
2007-04-27, 18:34
Medlem
Citat:
Nej, egentligen inte, Gud behöver ju inte lyda de fysiska lagarna bara för att han gör en visit i en värld med fysiskalagar, lagarna är för människor, inte för Gud.

Jag har väldigt svårt med min lilla hjärna att inse att någon varelse överhuvudtaget inte behöver gå efter våra grundläggande fysiska lagar. Hela universum skulle ju isf kollapsa. Ungefär som med en dator. Om något inte stämmer i eller inte följer reglerna så låser sig hela alltet. Om gud ställde upp dem lagarna från början varför skulle han då få för sig att bryta dem? Isf vore gud en hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in