2007-04-25, 19:10
Medlem
slutagnälls avatar
Som sagt, är datorvärldens standarder utvecklade utan statlig inblandning? Jag antar att de senaste åren varit fria från statlig inblandning, men hur var det då hemdatorn var ny? Eller då Internet var nytt?

Jag skulle nämligen vilja använda det som bevis för att staten inte behöver blanda sig i allt, att människor själva kan skapa fungerande system. Det finns kanske andra bra exempel?

Obs. att jag tvekade var denna tråd skulle hamna, kanske ska den vara i något datorforum? Tyckte dock att den mer handlade om liberalism och inte om själva standarderna.
Citera
2007-04-25, 19:17
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Som sagt, är datorvärldens standarder utvecklade utan statlig inblandning? Jag antar att de senaste åren varit fria från statlig inblandning, men hur var det då hemdatorn var ny? Eller då Internet var nytt?

Jag skulle nämligen vilja använda det som bevis för att staten inte behöver blanda sig i allt, att människor själva kan skapa fungerande system. Det finns kanske andra bra exempel?

Obs. att jag tvekade var denna tråd skulle hamna, kanske ska den vara i något datorforum? Tyckte dock att den mer handlade om liberalism och inte om själva standarderna.

Vägarna är ju byggda av människor och sen konfiskerade av överheten.
Det var väl bara så att de roffade åt sig allt vid rätt tillfälle och tog åt sig äran för diverse revolutionerande utveckling osv.
Vägar kunde mycket väl skötts privat, då skulle ingen behöva köra över ett stor hål eller en överdimensionerad vägbula varje dag till jobbet, för då kan man fixa det själv.
Citera
2007-04-25, 19:34
Medlem
Rois avatar
Lånar tråden lite och frågar hur det är med ISO-standarder för industin. Visst är det väl något företagen fixat ihop själva?
Citera
2007-04-25, 20:04
Medlem
Realizts avatar
Så klart att standarder för filer, för bilder och allt annat har uppstått frivilligt helt utan statliga diktatat. Statliga diktat KAN aldrig åstadkomma något annat än att förstöra bra alternativ för att gynna skit. Stat är ju att använda våld. Det enda som våld kan tillföra till frivillighet är ju tvång och skit. Så är det ju per definition. Den som är fri satt väljas väljer gott. Den som, lider under diktat tvingas lyda skitorder. Det är ju därför frihet alltid varit helt överlägset alla former av tvång.

Argumentet för liberalism är så enkelt.
Citera
2007-04-25, 23:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Så klart att standarder för filer, för bilder och allt annat har uppstått frivilligt helt utan statliga diktatat.
Argumentet för liberalism är så enkelt.

Standarder sätts i många fall med makt
Jämför med Video VHS Betamax Video 2000, tror jag.
Kassetbanden blev philips system.
De andra blev utkonkurrerade.

Standard för internet finns men de flesta gör sina sajter för microsoft. Firefox och andra får arbeta vid sidan om.

Du gör likheter mellan överenskomna standarder och de facto-standard.

Microsoft får man väl säga har spelstandarden och dom släpper högst ovilligt koderna till speltillverkare.
Citera
2007-04-26, 05:32
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Skilj pa vald och fri konkurrens!

Citat:
Standard för internet finns men de flesta gör sina sajter för microsoft.
Snick-snack. Den stora majoriteten av webdesigners gor sidor som ska funka i bada weblasare och helst Opera ocksa. Hade html varit statligt kontrollerat pa nagot vis hade det garanterat inte gatt att surfa med olika weblasare som det gar idag.
Citera
2007-04-26, 11:33
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Du får ju definiera ord hur du vill. Du kan kalla mord för blomma och kärlek för bajs. Var så god!

Men konceptens natur kan du ändå inte förändra med ditt propagandistiska nyspråk. Frihet är att välja själv. Makt är att beröva någon sin frihet. Sen kan du stava dessa etiketter hur du vill. Du blir inte fri bara för att staten kallar slaveri för frihet (Arbeit macht frei).

Du är fri att välja Firefox. Om staten hade lagt sig i så hade du fått stryk och kastats i fängelse om du valt fel, t.ex. om du producerar din alkohol hemma. Microsoft må ha usla produkter men de spöar i alla fall inte upp dig. Därför har de per definition inte monopol.
Citera
2007-04-26, 11:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Skilj pa vald och fri konkurrens!

Snick-snack. Den stora majoriteten av webdesigners gor sidor som ska funka i bada weblasare och helst Opera ocksa. Hade html varit statligt kontrollerat pa nagot vis hade det garanterat inte gatt att surfa med olika weblasare som det gar idag.

Öh, vald och frikonkurrens, vad betyder det?

Majoriteten ja, men jag klarar mig inte utan Explorer, (div banker och shoppar). Hur ska jag då kunna göra ett fritt val.
Förutom att sluta använda nätet.
Citera
2007-04-26, 12:30
Medlem
Realizts avatar
Citat:

Majoriteten ja, men jag klarar mig inte utan Explorer, (div banker och shoppar). Hur ska jag då kunna göra ett fritt val.
Det finns säkert banker som inte kräver IE. Om inte annat så kan du besöka banker in persona. Allt detta omöjliggörs av statliga monopol där du helt enkelt får stryk om du inte gör så som du beordrats.

Bara föra att de flesta väljer att göra si, betyder det inte att du är ofri att göra så. Det kan bli opraktiskt att vara en avvikare, visst. Men det är inte din rätt att tvinga alla andra att göra dina avvikelser mer praktiska.

Du bör vara fri, givet naturen och alla andras fria val.
Citera
2007-04-26, 12:45
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:

Var väl Philips som utvecklade Video 2000? VHS är ett JVC-format om jag inte finns fel Även om Video 2000 var bättre rent tekniskt så var det ju dyrare, konsumenterna bestämde sig uppenbarligen för att VHS gav bättre värde för pengarna.
Citera
2007-04-26, 12:57
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Var väl Philips som utvecklade Video 2000? VHS är ett JVC-format om jag inte finns fel Även om Video 2000 var bättre rent tekniskt så var det ju dyrare, konsumenterna bestämde sig uppenbarligen för att VHS gav bättre värde för pengarna.

Det plus att det fanns fyrtio återförsäljare för VHS och bara tolv för Sonys Betamax. Sen spelade det in att de andra spelarna var rädda att Sony skulle få en för dominant position på videomarknaden.

Det är lustigt iofs att det florerar rykten att det var porrindustrins övergång till VHS som dödade Betamaxformatet, vet inte var det kommer ifrån.
Citera
2007-04-26, 13:06
Medlem
Kivans avatar
Citat:
våld och frikonkurrens

Citat:
Hur javla svart kan det vara? Du kan valja att anvanda nagon av alla de banker som fungerar bra i Firefox, du kan ringa banken, du kan ga till banken, du kan be banken komma till dig, du kan ha pengarna i madrassen. Du har hur manga val som helst.

"Buhu, bankerna och Microsoft fortrycker mig nar en av deras hemsidor inte fungerar i FF, det ar mycket varre an att stater mordar manniskor och startar krig."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in