2023-06-01, 11:29
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Visste inte att detta ens var en grej - kul! Jag har försökt kika runt lite med hittar inte så chansar på att du kanske vet. Kan man laddar ner en youtube-video som .mp3 med yt-dlp?
Ja, med både youtube-dl och yt-dlp kan man ladda ner endast ljudet. Kolla upp --extract-audio.
Citera
2023-06-19, 18:18
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Jag snubblade över chatGPT-shell-cli härom dagen. Det är alltså så att man kan köra chatGPT direkt i terminalen. Man kan också skapa bilder med DALL-E.

Jag får dock alltid en varning när jag kör programmet att jag inte har något permanent nyckel från openai, så jag måste generera en ny varje gång jag vill köra programmet. Någon som vet hur jag fixar detta? Är verkligen inget proffs, men har lite kunskap inom linux.
Citera
2023-06-19, 20:16
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Jag snubblade över chatGPT-shell-cli härom dagen. Det är alltså så att man kan köra chatGPT direkt i terminalen. Man kan också skapa bilder med DALL-E.

Jag får dock alltid en varning när jag kör programmet att jag inte har något permanent nyckel från openai, så jag måste generera en ny varje gång jag vill köra programmet. Någon som vet hur jag fixar detta? Är verkligen inget proffs, men har lite kunskap inom linux.

Jag gissar att du skapar dem här: https://platform.openai.com/account/api-keys (kräver OpenAI-inloggning).
Citera
2023-06-19, 21:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag gissar att du skapar dem här: https://platform.openai.com/account/api-keys (kräver OpenAI-inloggning).
Korrekt att det kräver inloggning plus ett betalkort för att dra betalningen. Det är en betaltjänst, även för oss Plus-kunder. Men kostnaden är ganska rimlig, så länge man inte använder mängder av anrop.
Den oerfarna användaren bör också känna till att 1 token är inte samma som ett anrop. Ett anrop kan innehålla många tokens beroende på hur lång prompten till botten är. Såvitt jag förstår får man betala både för inkommande och utgående tokens.

🔗 Länk: https://openai.com/pricing
Citera
2023-06-20, 17:23
Medlem
Den här har länge varit en favorit.
https://gnome-terminator.org/
Citera
2023-06-20, 21:05
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:

Oj så vansinnigt! Jag försökte googla mig till en lösning, men utan resultat. Men så tänkte jag; jag har ju för fan tillgång till vår tids skarpaste AI! Så jag fragade helt enkelt ChatGPT. Såhär såg det ut:

Citat:
Enter a prompt:
hur sparar jag en OPENAI_KEY i chatGPT-shell-cli

chatgpt För att spara en OpenAI API-nyckel i ChatGPT-shell-cli kan du
följa dessa steg:

1. Öppna ChatGPT-shell-cli-programmet.
2. Skriv följande kommando för att öppna konfigurationsfilen:

```
nano ~/.openai
```

3. Lägg till följande rad i filen:

```
export OPENAI_KEY="ditt-API-nyckel-värde-här"
```

Ersätt "ditt-API-nyckel-värde-här" med din faktiska OpenAI API-nyckel.
4. Tryck på "Ctrl + X" för att stänga filen och spara ändringarna.
5. Kör följande kommando för att uppdatera miljövariabeln:

```
source ~/.openai
```

Nu har du sparat din OpenAI API-nyckel i ChatGPT-shell-cli och kan använda den
för att köra OpenAI API-begäranden

Jag följde steg för steg, och poff så fungerade det! Helt otroligt. Jag ville bara dela med mig av det.
Citera
2023-06-20, 22:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Oj så vansinnigt! Jag försökte googla mig till en lösning, men utan resultat. Men så tänkte jag; jag har ju för fan tillgång till vår tids skarpaste AI! Så jag fragade helt enkelt ChatGPT. Såhär såg det ut:

Jag följde steg för steg, och poff så fungerade det! Helt otroligt. Jag ville bara dela med mig av det.
Bra, men det förutsätter väl fortfarande att du har en fungerande API-nyckel (som man betalar för per anrop)?
Citera
2023-06-21, 07:32
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bra, men det förutsätter väl fortfarande att du har en fungerande API-nyckel (som man betalar för per anrop)?
... Jepp. Jag var i sån extas över att ha fått AI-hjälp att jag inte tänkte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in