2020-11-15, 22:18
Medlem
raggarsvins avatar
Fish är ju "bättre" på så sätt att det inte är lika gammaldags som bash och det är mycket bekvämare att använda. Men som sagt så är det inte POSIX kompatibelt och Zsh kan i princip göra allt Fish kan och mer.

Om ni använder bash, testa Zsh. Nu menar jag inte att Fish är dåligt och att ni inte ska testa det. Testa fish också om ni vill, men det är en väldigt "töjt" att säga att Fish skulle vara bättre än Zsh.

Zsh är POSIX kompatibelt, och det finns mängder med plugins och konfigurationer. Du kan få alla Fish funktioner i Zsh.

Om ni har en personlig .bashrc så är det bara att kopiera den till .zshrc och fortsätta som vanligt.
Citera
2020-11-16, 22:53
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Fish är ju "bättre" på så sätt att det inte är lika gammaldags som bash och det är mycket bekvämare att använda. Men som sagt så är det inte POSIX kompatibelt och Zsh kan i princip göra allt Fish kan och mer.

Om ni använder bash, testa Zsh. Nu menar jag inte att Fish är dåligt och att ni inte ska testa det. Testa fish också om ni vill, men det är en väldigt "töjt" att säga att Fish skulle vara bättre än Zsh.

Zsh är POSIX kompatibelt, och det finns mängder med plugins och konfigurationer. Du kan få alla Fish funktioner i Zsh.

Om ni har en personlig .bashrc så är det bara att kopiera den till .zshrc och fortsätta som vanligt.

Jo, men Zsh kräver ju desto mer handpåläggning, Fish är bara att installera och sen är det färdigt. Ingen här inne har väl skrivit att den ena är sämre eller bättre. Sen det där med Posix: Vet inte om det är något som hindrar någon egentligen, behöver man köra något script som inte har #!/usr/bin/env bash eller ger andra problem kan man ju bara starta Bash och göra just det man behöver göra. Posix för mig och många användare är väl "meh", spelar ingen roll även om jag specifikt nämnde det i min förra post.
Citera
2020-11-20, 14:22
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jo, men Zsh kräver ju desto mer handpåläggning, Fish är bara att installera och sen är det färdigt. Ingen här inne har väl skrivit att den ena är sämre eller bättre. Sen det där med Posix: Vet inte om det är något som hindrar någon egentligen, behöver man köra något script som inte har #!/usr/bin/env bash eller ger andra problem kan man ju bara starta Bash och göra just det man behöver göra. Posix för mig och många användare är väl "meh", spelar ingen roll även om jag specifikt nämnde det i min förra post.
Ja, det är därför jag själv är intresserad av Fish. Det är bara installera och köra med standard inställningar.

Det som sätter mig tillbaka är att jag har konfigurerat Zsh rätt så mycket så jag måste se till att Fish funkar som jag vill.
Citera
2023-04-20, 08:40
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Program för iptv via kommandoraden
https://github.com/shahin8r/iptv
Citera
2023-05-27, 11:41
Medlem
johan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Program för iptv via kommandoraden
https://github.com/shahin8r/iptv
Tack så mycket !
Jättebra.
Enkelt.
Citera
2023-05-27, 23:27
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan66
Tack så mycket !
Jättebra.
Enkelt.

När jag kör programmet står det bara:

Kod:
$ iptv 
'Playing https://tve-live-lln.warnermediacdn.com/hls/live/586495/cnngo/cnn_slate/VIDEO_0_3564000.m3u8 from CNN [CH:1002]

Vad gör jag för fel?
Citera
2023-05-28, 22:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
När jag kör programmet står det bara:

Kod:
$ iptv 
'Playing https://tve-live-lln.warnermediacdn.com/hls/live/586495/cnngo/cnn_slate/VIDEO_0_3564000.m3u8 from CNN [CH:1002]

Vad gör jag för fel?
Jag är på tunn is här, eftersom jag inte har programmet installerat. Men eftersom IPTV rimligen är ett GUI-program (ingen större vits att titta på TV genom terminalen) så verkar det som att din terminal startar en GUI-process där TV visas. Medans processen pågår så "låser sig" din terminalflik (om man inte stänger GUI-fönstret eller trycker ctrl+C).
Alltså fullt förväntat beteende. Men du borde alltså ha ett annat fönster öppet som visar TV, annars är det något fel som inte fångas upp i felmeddelande.

Edit:
Jag kollade på Shell Script-filen som fanns i GitHub-repot.
Det kör ju i ditt fall den översta raden (nedan):
Kod:
printf "Playing %s from %s" "$selected_channel_url" "$selected_channel_name"

if [ -f "$player_pid_file" ]; then
  player_pid=$(cat "$player_pid_file")

if kill -0 "$player_pid" >/dev/null 2>&1; then
    kill "$player_pid"
  fi
fi

mpv "$selected_channel_url" > /dev/null 2>&1 &
echo $! > "$player_pid_file"

I näst sista raden skickar skriptet output till /dev/null (även felmeddelanden om jag inte misstar mig), som alltså inte syns. Prova att ändra den raden till:
Kod:
mpv "$selected_channel_url" 

Alternativt testa att köra mpv för hand med kanalen som du fick från skriptet:
Kod:
mpv "https://tve-live-lln.warnermediacdn.com/hls/live/586495/cnngo/cnn_slate/VIDEO_0_3564000.m3u8"
Senast redigerad av Enterprise 2023-05-28 kl. 22:42.
Citera
2023-05-28, 23:42
Medlem
Enterprises avatar
Jag testade iptv nu på en Linux Mint-installation. Fungerade bra, om än med lite fördröjning för att strömmen skulle starta.
Naturligtvis förutsatt att TV-strömmen fungerar.
Jag testade CH:3, Mirador TV.
Senast redigerad av Enterprise 2023-05-29 kl. 00:04.
Citera
2023-05-30, 13:14
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Vad gör jag för fel?
Har inte kollat djupare i detta men noterade att det är mpv som används av scriptet. Jag är tämligen säker på att mpv kräver youtube-dl för att spela upp media via URL:er. Ett extra problem här är dock att youtube-dl har haft det svårt pga "DMCA takedowns" på senare tid. Men det finns ett antal alternativa projekt som jobbar vidare. Jag tror att yt-dlp är det mest populära numera.

Ifall man vill läsa mera i ämnet:
https://github.blog/2020-11-16-stand...be-dl-is-back/
https://unix.stackexchange.com/quest...is-out-of-date

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I näst sista raden skickar skriptet output till /dev/null (även felmeddelanden om jag inte misstar mig), som alltså inte syns. Prova att ändra den raden till:
Kod:
[/code]
Precis som du säger så öppnar mpv ett eget fönster, men dess display påverkas inte av detaljerna du nämner här. De tystar bara ned stdout (standard output) och stderr (standard error) i terminalen. Men det kan ändå vara bra att ta bort dessa "redirects", då lite användbar felsökningshjälp kan dyka upp i terminalen också, ifall det krånglar ytterligare.

Lite detaljer ifall det är av intresse:
Kod:

">"          dirigerar om stdout till fil (nästa argument)
"/dev/null"  en "speciell" fil, eller device, som bara sväljer allt tyst 
"2>&1"       dirigerar om stderr till stdout
"&"          "detach process", utan denna "detach" så väntar scriptet här tills mpv exekverat klart
Citera
2023-05-30, 21:49
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag är på tunn is här, eftersom jag inte har programmet installerat. Men eftersom IPTV rimligen är ett GUI-program (ingen större vits att titta på TV genom terminalen) så verkar det som att din terminal startar en GUI-process där TV visas. Medans processen pågår så "låser sig" din terminalflik (om man inte stänger GUI-fönstret eller trycker ctrl+C).
Alltså fullt förväntat beteende. Men du borde alltså ha ett annat fönster öppet som visar TV, annars är det något fel som inte fångas upp i felmeddelande.

Edit:
Jag kollade på Shell Script-filen som fanns i GitHub-repot.
Det kör ju i ditt fall den översta raden (nedan):
Kod:
printf "Playing %s from %s" "$selected_channel_url" "$selected_channel_name"

if [ -f "$player_pid_file" ]; then
  player_pid=$(cat "$player_pid_file")

if kill -0 "$player_pid" >/dev/null 2>&1; then
    kill "$player_pid"
  fi
fi

echo $! > "$player_pid_file"

Kod:

Alternativt testa att köra mpv för hand med kanalen som du fick från skriptet:
Kod:
mpv "https://tve-live-lln.warnermediacdn.com/hls/live/586495/cnngo/cnn_slate/VIDEO_0_3564000.m3u8"

Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Har inte kollat djupare i detta men noterade att det är mpv som används av scriptet. Jag är tämligen säker på att mpv kräver youtube-dl för att spela upp media via URL:er. Ett extra problem här är dock att youtube-dl har haft det svårt pga "DMCA takedowns" på senare tid. Men det finns ett antal alternativa projekt som jobbar vidare. Jag tror att yt-dlp är det mest populära numera.

Ifall man vill läsa mera i ämnet:
https://github.blog/2020-11-16-stand...be-dl-is-back/
https://unix.stackexchange.com/quest...is-out-of-date

Precis som du säger så öppnar mpv ett eget fönster, men dess display påverkas inte av detaljerna du nämner här. De tystar bara ned stdout (standard output) och stderr (standard error) i terminalen. Men det kan ändå vara bra att ta bort dessa "redirects", då lite användbar felsökningshjälp kan dyka upp i terminalen också, ifall det krånglar ytterligare.

Lite detaljer ifall det är av intresse:
Kod:

">"          dirigerar om stdout till fil (nästa argument)
"/dev/null"  en "speciell" fil, eller device, som bara sväljer allt tyst 
"2>&1"       dirigerar om stderr till stdout
"&"          "detach process", utan denna "detach" så väntar scriptet här tills mpv exekverat klart

Tack båda för svar!

Jag kollade igenom scriptet och såg samma sak, kommenterade bort raden där stdout dirigeras till /dev/null och såg då att det var nåt vajsing med just den kanalen. Provade ett gäng olika kanaler och vissa verkar fungera bättre än andra.

Bland annat klagar den ibland på att mitt youtube-dl är "severly out of date", när det är av senaste versionen.

Såg en väldigt gripande dokumentär om Olga som led av leukemi igår. Jag tror det var det den handlade om i alla fall. Tror det var på tjeckiska.
Citera
2023-05-31, 15:42
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Bland annat klagar den ibland på att mitt youtube-dl är "severly out of date", när det är av senaste versionen.
Du skulle kunna försöka byta ut youtube-dl mot yt-dlp som är en lite mer uppdaterad fork. Det verkar generellt vara rekommenderat över youtube-dl.
Citera
2023-05-31, 16:36
Medlem
herregudvadgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Du skulle kunna försöka byta ut youtube-dl mot yt-dlp som är en lite mer uppdaterad fork. Det verkar generellt vara rekommenderat över youtube-dl.
Visste inte att detta ens var en grej - kul! Jag har försökt kika runt lite med hittar inte så chansar på att du kanske vet. Kan man laddar ner en youtube-video som .mp3 med yt-dlp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in