Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-21, 21:01
  #1
Medlem
krijgenics avatar
irssi tycker jag är en alldeles underbar irc-klient! Rekommenderas varmt.
http://www.irssi.org/
Citera
2007-04-25, 17:14
  #2
Medlem
Neths avatar
Bästa programmen [Terminal]

Eftersom många Linuxanvändare föredrar att köra många program via terminalen, ansåg jag att en "Top terminalprogram"-tråd skulle vara lite passande.

Så kom igen nu gott folk, tipsa om terminalprogram.


ctorrent, schysst torrent-client, inget särskilt med den.

bitlbee. Enda vettiga sättet att köra MSN på linux om du frågar mig. Tål varken aMSN eller gaim, så. Kör jag via irssi.

irssi. IRC-client, enkel, snygg och effektiv.
Citera
2007-04-25, 17:16
  #3
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Eftersom många Linuxanvändare föredrar att köra många program via terminalen, ansåg jag att en "Top terminalprogram"-tråd skulle vara lite passande.

Så kom igen nu gott folk, tipsa om terminalprogram.


ctorrent, schysst torrent-client, inget särskilt med den.

bitlbee. Enda vettiga sättet att köra MSN på linux om du frågar mig. Tål varken aMSN eller gimp, så. Kör jag via irssi.

irssi. IRC-client, enkel, snygg och effektiv.

Kan hålla med om att gimp är en rätt kass MSN klient, dock tycker jag gaim funkar fint
Citera
2007-04-25, 18:04
  #4
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Kan hålla med om att gimp är en rätt kass MSN klient, dock tycker jag gaim funkar fint

jag känner att jag inte var särskilt sinnesnärvarande vid just det tillfället ;P
Citera
2007-04-25, 20:24
  #5
Medlem
blueCommands avatar
Jag känner att en listtråd räcker. Om du tycker att jag är hemskt orättvis så kan vi väll diskutera det i PM?
Hänvisar till http://www.flashback.org/showthread.php?t=475976
Citera
2007-04-28, 17:25
  #6
Medlem
blueCommands avatar
Låser upp tråden p.g.a önskemål från några användare.
Idéen med denna tråden är att det ENDAST skall vara terminalprogram och inga X.

Sköt det här fint nu pojkar.

/Mod
Citera
2007-04-28, 17:39
  #7
Medlem
bittornado för P2P och där kör jag varianten som heter .. hmm "btlaunchmanycurses" tror jag. Den jobbar på alla torrents i samma katalog, på en gång. Dessvärre så kraschar den klienten varje gång hårddisken blir full, vilket händer ofta. Om nån har nån lösning på detta så säg gärna till.

screen för att köra olika program såsom btlaunchmanycurses, som inte får stängas av.

centerICQ som IM, svinbra klient för att vara terminalbaserad.
Citera
2007-04-29, 02:31
  #8
Medlem
ovopaxs avatar
Nethack.
Bossieman skrev/översatte ett mysigt script som lät en köra radiostationer med Mplayer i terminalen, det måste räknas va?
Sen har vi ju Irssi såklart.
Citera
2007-04-29, 13:31
  #9
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
bittornado för P2P och där kör jag varianten som heter .. hmm "btlaunchmanycurses" tror jag. Den jobbar på alla torrents i samma katalog, på en gång. Dessvärre så kraschar den klienten varje gång hårddisken blir full, vilket händer ofta. Om nån har nån lösning på detta så säg gärna till.

screen för att köra olika program såsom btlaunchmanycurses, som inte får stängas av.

centerICQ som IM, svinbra klient för att vara terminalbaserad.


screen är även perfekt om man vill komma åt sitt msn/irq via ssh


mpc är en trevlig terminalbaserad mpd-frontend
Citera
2007-04-29, 16:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
screen är även perfekt om man vill komma åt sitt msn/irq via ssh
Ja... jag skulle dock vilja påstå att det tillför en komplexitetsgrad i det ständigt återkommande Character Coding Dilemma (TM).

Speciellt om man kör
felkonfad putty --> ssh --> felkonfad screen (det går!) --> felkonfad centerICQ/Irssi/watever --> felkonfad server

Då kan det bli så fel att alla små åöäÅÖÄ till slut blir rätt.
Citera
2007-04-29, 18:19
  #11
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Ja... jag skulle dock vilja påstå att det tillför en komplexitetsgrad i det ständigt återkommande Character Coding Dilemma (TM).

Speciellt om man kör
felkonfad putty --> ssh --> felkonfad screen (det går!) --> felkonfad centerICQ/Irssi/watever --> felkonfad server

Då kan det bli så fel att alla små åöäÅÖÄ till slut blir rätt.

Enda problemet jag har haft är att åäö inte funkat, och det är helt enkelt någonting man får leva med om man bara har en windowsdator att tillgå. Sen funkar screen fint även om man ssh:ar in från en annan linuxburk, så även där är det rätt smidigt.
Citera
2007-05-02, 15:06
  #12
Medlem
Neths avatar
(är inte ett program, dock anser jag att det är ett vettigt tips i den här tråden)

Prövade zsh igår, istället för bash. egentligen är det inte så stora ändringar, utan helt enkelt en stor förbättring av bash. Tar lite tid att konfigurera, dock är det helt klart värt att pröva om man har lite tid över någon dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback