2020-09-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Lite av grejen med den är väl att man skall installera och bli (positivt?) överraskad när man skriver fel på ls nästa gång. Det är alltså menat som ett skämt detta och den är mindre än 100k, så det är ju inte hela världen att prova för den som är nyfiken. Ha inte överdrivet stora förväntningar heller. Så skoj är den inte.

För den som inte vill bli överraskad kan man ju alltid kolla med "apt show sl" innan man installerar.

Ok, vet såna som har testat Linux och skrivit in diverse kommandon och fått hårddisken raderad. Inte kul för dom, därför var jag lite bitter. Är lite motstridigt då det finns dom som säger att Linux är bättre än Windows och att den som har möjlighet borde testa Linux men om nybörjare genast ska bli utmanade så tröttnar dom fort. Kanske inte alla men bra många.
Citera
2020-09-18, 17:01
Medlem
Gillar man humoristiska saker när man skriver fel, är thefuck lite kul.
https://github.com/nvbn/thefuck
Den ger rätt bra förslag på vad man borde ha skrivit.
Citera
2020-09-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crimsonwestgard
Men förklara vad det är istället för att tro att alla känner till SL. Jag har ingen aning om vad det är trots att jag har använt Linux i många år.

"sl" är när man felskriver "ls"
Citera
2020-10-16, 01:45
Medlem
translate-shell - översätt text direkt i terminalen
qalculate - kalkylator direkt i terminalen
tdrop - när du behöver "dropdown" terminal oavsett fönsterhanterare
fzf - fuzzy finder med lite extra
peco - för den som tycker att fzf är bloat
Senast redigerad av yokisuci 2020-10-16 kl. 01:51.
Citera
2020-10-18, 01:39
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
mpv -vo caca fil.mkv # Spela upp videofiler utan X
Gammalt inlägg, men -vo verkar ha tagits bort. Vet du hur man spelar videor i terminalen (utan X) genom mpv med den nyaste versionen?
Citera
2020-10-19, 21:46
Medlem
CtrlAltCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Gammalt inlägg, men -vo verkar ha tagits bort. Vet du hur man spelar videor i terminalen (utan X) genom mpv med den nyaste versionen?

Ja, de har tagit bort argumenten utav den formen, numera får man kalla det med "--vo=caca"
Citera
2020-10-20, 21:00
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltCat
Ja, de har tagit bort argumenten utav den formen, numera får man kalla det med "--vo=caca"
Schysst, det funkade. Festligt
Citera
2020-11-14, 20:59
Medlem
Installerade fish shell i veckan och ordnade ett tema jag gillar samt fixade lite inställningar så som vi-keybindings. Rekomenderas att testa. Faktiskt väldigt trevligt att ha completion suggestions när man skriver samt t.ex. kunna trycka <tab> för att se alla flaggor man kan ha till ett program istället för att behöva använda 'man'.
Citera
2020-11-14, 21:34
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Installerade fish shell i veckan och ordnade ett tema jag gillar samt fixade lite inställningar så som vi-keybindings. Rekomenderas att testa. Faktiskt väldigt trevligt att ha completion suggestions när man skriver samt t.ex. kunna trycka <tab> för att se alla flaggor man kan ha till ett program istället för att behöva använda 'man'.

Nu är jag långt ifrån någon bash-älskare, även om jag av gammal vana använder det som default-shell, men är verkligen tab-completion i fish (och andra "specialshells") bättre än i bash? Det känns rent intuitivt som att det skal som väl har 90% av användarbasen eller så borde ha störst chans att någon implementerat tab-completion för obskyra program. Har du något exempel där fish har bättre tab-completion än bash?
Citera
2020-11-14, 22:51
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nu är jag långt ifrån någon bash-älskare, även om jag av gammal vana använder det som default-shell, men är verkligen tab-completion i fish (och andra "specialshells") bättre än i bash? Det känns rent intuitivt som att det skal som väl har 90% av användarbasen eller så borde ha störst chans att någon implementerat tab-completion för obskyra program. Har du något exempel där fish har bättre tab-completion än bash?

Inte bara tab-completion per se, dubbeltrycker du tab får du en interaktiv lista med du kan bläddra med pilarna. Fish ger även förslag, börjar du skriva ett kommando får du hela kommandot i fyllt, det du skrivit i en färg och resterande i en annan, du trycker pil höger och då fylls det kommandot i. Fish kommer även ihåg i vilken katalog du utfört vilket kommando i, och ger det som förslag när du börjar skriva.

Svårt att förklara det i text, lite "once u go fish u don't go back", stor quality of life. Inte posix kompatibelt och annan syntax mot bash. apt update && apt upgrade blir apt update; apt upgrade. Rekommenderar att testa Fish 100%. oh-my-zsh och alla 50 tillägg många använder kan jämföras med vanilla Fish. Fish skiter även i stor och liten bokstav, ska jag cd till cd Downloads, får jag tab completion även om jag skriver cd down. Finns både Downloads och downsyndrom så kan du dubbeltabba och välja Downloads, eller så väljer den downsyndrom som förslag och du trycker pil höger om du vill dit så fyller den i.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2020-11-14 kl. 22:53.
Citera
2020-11-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe

Jag ser att Sleepyoh22 svarat ang. tab-completion. Utöver det han nämnt, så hämtar Fish vad jag vet info om flaggor från man-sidorna. Om jag skriver 'git -<tab>' får jag därmed inte bara flaggorna jag kan använda utan även vad dessa gör.
Citera
2020-11-15, 13:25
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Utöver det han nämnt, så hämtar Fish vad jag vet info om flaggor från man-sidorna.

Åh. Ja, det var ju fiffigt, även om många program tyvärr har rätt värdelösa man-sidor nuförtiden. Installerade och testade, och det verkar som om den gör completions från min (bash!) historik också. Både användbart och lite missvisande :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in