Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Nu är jag långt ifrån någon bash-älskare, även om jag av gammal vana använder det som default-shell, men är verkligen tab-completion i fish (och andra "specialshells") bättre än i bash? Det känns rent intuitivt som att det skal som väl har 90% av användarbasen eller så borde ha störst chans att någon implementerat tab-completion för obskyra program. Har du något exempel där fish har bättre tab-completion än bash?
Inte bara tab-completion per se, dubbeltrycker du tab får du en interaktiv lista med du kan bläddra med pilarna. Fish ger även förslag, börjar du skriva ett kommando får du hela kommandot i fyllt, det du skrivit i en färg och resterande i en annan, du trycker pil höger och då fylls det kommandot i. Fish kommer även ihåg i vilken katalog du utfört vilket kommando i, och ger det som förslag när du börjar skriva.
Svårt att förklara det i text, lite "once u go fish u don't go back", stor quality of life. Inte posix kompatibelt och annan syntax mot bash. apt update && apt upgrade blir apt update; apt upgrade. Rekommenderar att testa Fish 100%. oh-my-zsh och alla 50 tillägg många använder kan jämföras med vanilla Fish. Fish skiter även i stor och liten bokstav, ska jag cd till cd Downloads, får jag tab completion även om jag skriver cd down. Finns både Downloads och downsyndrom så kan du dubbeltabba och välja Downloads, eller så väljer den downsyndrom som förslag och du trycker pil höger om du vill dit så fyller den i.