Citat:
Ursprungligen postat av indieviden
Verkar vara ganska populärt med nya världen-viner här, så även hos mig. Är varken jättekunnig eller jättebra på beskrivningar, men det här är iaf de tre rödviner som varit mest smakliga för min gom de senaste månaderna.
Basilisk Shiraz Mourvedre (nr 6327), Australien, 85 kr
Saint Clair Pinot Noir (nr 16015), Nya Zeeland, 106 kr
Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge (nr 5283), Frankrike, 99 kr
Köpte det australiensiska vinet helt på chans och blev positivt överraskad. Bärigt, en hel del fruktsyra, även inslag av choklad. Ganska lättdrucket, en polare beskrev det som ett "tjejvin" (dock inte i någon negativ mening...) så det kan ju vara ett tips om man planerar att ha kvinnligt sällskap. Passar väldigt bra nu till sommaren. 14,5 % i alkoholhalt, hade dock inte gissat på det.
Nya Zeeland är ju mest känt för sina vita viner men pinot noiren från Saint Clair är ett rödvin som jag tycker är fantastiskt bra. Jag upplevde det som ganska komplext. Har lite av varje i smaken: hallon, körsbär med strävhet och kryddighet. Inte särskilt fylligt vilket gjorde att jag tyckte det kändes lite tamt vid de första klunkarna, men ändrade snabbt uppfattning (ja, innan berusningen satte in, alltså). Kommer köpa minst ett par flaskor till av detta vin.
Den franska vinaren minns jag inte så detaljerat men som en bourgogne i den prisklassen var det mycket prisvärt.
Basilisk Shiraz Mourvedre är som din polare sa just ett "tjejvin" dock ser ja det som en negativ benämning just till detta vin, det lämpar sig för tjejer (killar oxå för den delen) som egentligen inte tycker om vin men vill dricka det för sakens skull.. perfekt för paret som firar sin ett års dag och vill vara romantiska med en flaska vin men egentligen önsar sig typ cider... mycket lättdrucket pga att det saknar karaktär...
Saint Clair Pinot Noir är väl egentligen lite samma sak där, ett ganska tamt vin drack det senast i veckan då en bekant har de som favorit (för att inte säga det ända röda han kan dricka) dock så e det faktiskt ett vin ja skulle kunna tänka mig att bjuda på till exempelvis någon lättare kötträtt såsom helstekt fläskfilè, tycker dock att man för 106kr kan hitta mycket bättre viner..