Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-07-18, 14:17
  #1
Medlem
Varför leder alla debatter med feminister till att vi män utmålas som solidariskt ansvariga för allt ont som män har gjort kvinnor genom åren?

Kan vi inte diskutera viktiga feministiska frågor som hur man skall hjälpa ensamstående trebarnsmammor i Rinkeby istället för Slitz så kallade kvinnoförnedring och hur många kvinnor det finns i styrelsen för aktiebolag?

Jag kan tyvärr inte ta feminister på allvar eller föra en debatt så länge ni gör krigsförklaringar mot manssläktet varje gång tillfälle yppar sig. Jag kan som man bara ta ansvar för mina egna handlingar, inte för en grupp som jag tillhör pga att jag föddes till ett visst kön.

Skulle uppskatta ett svar från någon kvinnlig feminist.
Citera
2000-07-18, 16:47
  #2
Medlem
Varför försvarsställning?

Är inte en kvinnlig feminist men tror jag har svaret på din fråga ändå. Feminism handlar om maktfördelning i samhället och där är styrelsernas sammansättning i aktiebolagen viktigare än trebarnsmammor i Rinkeby.

Tyvärr har feminismen som rörelse blivit präglad av irrationellt manshat så du gör nog rätt i att ta avstånd från feministerna tills de som verkligen tror på jämställdhet lyckas ta tillbaks makten över begreppet 'feminist'.
Citera
2000-07-19, 01:23
  #3
Medlem
Varför försvarsställning?

feminism innebär jämställdhet mellan könen, den som hävdar annat är inte feminist

mvh
//Elias
Citera
2000-07-19, 09:22
  #4
Medlem
Varför försvarsställning?

Begrepp omdefinieras. Tyrann var ursprungligen en värdeneutral titel men på grund av alla de dåliga tyrannerna fick ordet en väldigt negativ betydelse. Idag ser vi ledande feminister öppet göra generaliserande uttalanden om hur alla män är ansvariga för alla våldtäckter och mord i samhället och de möter inte något större motstånd från feministrörelsen (annars skulle de inte heller vara ledande feminister). Det är för mig en tydlig indikation på att begreppet i realiteten betyder något annat än jämställdhet mellan könen och innan de riktiga feministerna lyckas ta tillbaks begreppet 'feminism' är det dumt att stödja feminismen.

Dessutom har feminismen kommit att associeras med motstånd mot porr (dvs förespråkan för censur), analsex, gruppsex, tidningar som Slitz och Cafe och andra saker som inte nödvändigtvis har med jämställdhet mellan könen att göra. 'Jämställdhet mellan könen' är ett ganska vagt begrepp, öppet för många olika tolkningar och praktiska utföranden. Det är mer relevant att se vad feminismen idag konkret innebär.
Citera
2000-07-19, 16:56
  #5
Medlem
Varför försvarsställning?

En annan fråga är om feminismen i sig idag är ojämnlik, man kämpar ju trots allt för fördelar för det ena könet. Kvotering och så vidare är ju inte speciellt jämnlikt även om intentionen är god.

Sedan kan man ju fråga sig vad en motpol till feminismen skulle vara. Man kan ju inte säga att det finns några män som kämpar aktivt mot jämnställdhet mellan könen, oavsett vilken konspiration ni tror er vara utsatta för.


varför svarar inga kvinnliga feminister på mitt inlägg? Är det roligare att stå på barrikaderna och skrika än att argumentera?
Citera
2000-07-19, 18:08
  #6
Medlem
Varför försvarsställning?

Kruxet är väl som vanligt när det kommer till grupperingar, några gör sig till språkrör för alla andra, oavsett ifall de har samma värderingar eller ej! Varför finns det så många kvinnofientliga inlägg på den här sidan skrivna av män? Samma generaliseringar?

Jag anser INTE att alla män ska stå till svar för vad NÅGRA idioter ställer till med, lika lite som jag vill dömas pga vad några sk. feminister gör. "Bara" för att några kvinnliga politiker uttalar sig, betyder det inte att alla kvinnor delar deras åsikter.

Lika lite tror jag att alla män hatar kvinnor, bara för att några retarderade idioter tycker att det är kul med "skjut en feminist". Vad har det att tillföra en debatt? Om någon vill få respekt får man komma med sakliga argument.

Citera
2000-07-19, 18:52
  #7
Medlem
Varför försvarsställning?

>> Jag anser INTE att alla män ska stå till svar för vad NÅGRA idioter ställer till med, lika lite som jag vill dömas pga vad några sk. feminister gör. >>

Det finns två viktiga skillnader mellan kvinnliga politiker och idiotgubbarna i det här forumet. Politiker har blivit framröstade av folket och har makt att påverka våra liv. När vi pratar om politiker handlar det alltså inte om 'NÅGRA idioter' utan om personer som representerar väldigt många människor. Då antalet feminister som stöder de här politikerna är tillräckligt stort för att föra dem till makten i landet är det en korrekt generalisering att säga att 'feminister' stöder de här politikerna. Om du är feminist och inte stöder de här politikerna är du den som avviker från mängden.

>> "Bara" för att några kvinnliga politiker uttalar sig, betyder det inte att alla kvinnor delar deras åsikter. >>

Skilj på 'kvinnor' och 'feminister'. Jag tycker mycket om kvinnor men hyser ett stort motstånd mot feminister, manliga eller kvinnliga sådana ;)
Citera
2000-07-19, 19:28
  #8
Medlem
Varför försvarsställning?

Så bara för att en politiker är framröstad, så håller du med om allt? ;-)
Citera
2000-07-20, 11:42
  #9
Medlem
Varför försvarsställning?

Frågan är om det är fel att kritisera en ideologi bara för att ett fåtal efterföljare inte gillar allt i den. Jag är säker på att det fanns en bunt nazister som inte stödde judeutrotningen men innebär det att man inte får kritisera nazismen? Min kritik riktar sig mot feminismen och inte dig personligen.
Citera
2000-07-20, 18:25
  #10
Medlem
Varför försvarsställning?

Tar det inte som riktat mot mig personligen. Tycker bara att det blir fel när några gör sig till språkrör för alla! Jag delar definitivt INTE någons åsikter bara för att de är politiker.

Jag personligen tycker att det alltid blir fel när man tar till generaliseringar och plockar fram storsläggan. Visst finns det de som vill ha hämd, men då blandar de ihop person och sak. Om någon snott killen för en annan tjej, inte kan man väl börja hata alla tjejer för det? Lika lite att man kan börja hata alla män för att en kille är svin?
Citera
2000-07-21, 09:46
  #11
Medlem
Varför försvarsställning?

Kung Kokos: Om du tittar på vad som diskuteras på den här konferensen..."kvinnor är till för att knullas", "feminister har hjärnröta", "skjut alla feminister", "blondiner smarta?", m.m m.m, är det då inte lätt att förstå varför feminister inte gör sig besväret?
Feminism borde kunna avhandlas på ett städat sätt, men majoriteten av allt som skrivs om feminism (här) dryper av kvinno- samt feminismförakt. Jag syftar inte på dig.
Hypotetiskt - om du vore gay och attityden på gay-siten kunde summeras på följande sätt; "jävla, perverterade bögjävel, jag ska knulla dig i röven så att du blöder", skulle du försöka skriva ett tänkvärt inlägg tillbaka?
Jag har inte alltid tillgång till dator, men om du verkligen vill samtala om feminism ska jag försöka ...få det, helt enkelt. Ask away och ha lite tålamod om jag dröjer med svar.
mvh/ Tyrann (feminist av kvinnligt kön)
Citera
2000-07-21, 09:48
  #12
Medlem
Varför försvarsställning?

Kung Kokos: Om du tittar på vad som diskuteras på den här konferensen..."kvinnor är till för att knullas", "feminister har hjärnröta", "skjut alla feminister", "blondiner smarta?", m.m m.m, är det då inte lätt att förstå varför feminister inte gör sig besväret?
Feminism borde kunna avhandlas på ett städat sätt, men majoriteten av allt som skrivs om feminism (här) dryper av kvinno- samt feminismförakt. Jag syftar inte på dig.
Hypotetiskt - om du vore gay och attityden på gay-siten kunde summeras på följande sätt; "jävla, perverterade bögjävel, jag ska knulla dig i röven så att du blöder", skulle du försöka skriva ett tänkvärt inlägg tillbaka?
Jag har inte alltid tillgång till dator, men om du verkligen vill samtala om feminism ska jag försöka ...få det, helt enkelt. Ask away och ha lite tålamod om jag dröjer med svar.
mvh/ Tyrann (feminist av kvinnligt kön)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback