2007-06-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Vad spelar det för roll? Likt förbannat är ditt påstående fel, oavsett om jag glömde skriva ut "skickar signaler" eller inte.

Vad det spelar för roll? Du hävdar att jag påstått något som jag inte sagt - det spelar roll.

Citat:
(Von Borstel; Louis-Sylvestre; Berthoud), Two phases of insulin release normally occur when carbohydrates are consumed. The first, cephalic phase is marked by an immediate small rise in plasma insulin and accounts for only a small portion of the total insulin released.
Von Borstel(1985) reported that this initial insulin release could be triggered by the mere taste, smell or other sensory qualities of food. The second phase begins several minutes Iater and lasts until blood sugar is normalized.(Garong, 1973). Early research indicated that only the cephalic phase of insulin secretion might be observed in animals and humans consuming low-calorie sweeteners, and then only some of the time (Von Borstel, 1985).

Liknande fenomen finns ju dokumenterade inom andra inriktningar av forskningsvärlden, se tex pavlovs berömda hundar. Hundarna började ju efter en tids tillvänjning utsöndra saliv vid ljudet av klockan oavsett om de fick mat eller inte. Så att bukspottkörteln skulle börja producera insulin när tungans smakreceptorer indikerar att socker intas, oavsett om det är riktigt eller artificiellt är i mina ögon iaf inte otänkbart. Något som den referade forskningen ovan även visar.

Lite OT, men Pavlov fick för övrigt nobelpriset i medicin för sin förklaring av hur nerverna styr just bukspottkörteln.

Citat:
Ja och nej. Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring,

Bra då är vi överens.

Citat:
Ja och nej. Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring,lika stor som druvsocker - samma energimängd druvsocker. Nu förstår du kanske hur löjligt ditt påstående är. Ge dig.

Apropå löjliga påståenden - hur kan man i försök använda samma energimängd acesulfam K som druvsocker??? Druvsocker har väl ett energivärde på 4 kcal/g - 17 kJ/g? Medan acesulfam K har ett energivärde på 0 - det är ju hela iden med att använda den i lightprodukter!

Citat:
It was reported that the sweetener can induce a cephalic phase of insulin secretion. To analyse the mechanism of this phenomenon, we studied the effect of Acesulfame K on insulin secretion in vivo. [...]
The effect of Acesulfame K on insulin secretion was similar to that observed by injecting or infusing the same doses of glucose (150 mg/kg) body weight for injection and 20 mg/kg body weight/min for infusion), except that no hyperglycemia was observed with Acesulfame K.
Liang Y, Steinbach G, Maier V, Pfeiffer EF.
Horm Metab Res. 198 Jun;19(6):233-8.

Själv sätter jag större tilltro till forskning likt den ovan där man använder samma doser av respektive lösning utifrån kroppsvikt.

Om det du försöker säga är att den påverkan acesulfamet har är liten då man använder väldigt små mängder. ( du får gärna rätta mig om jag tolkat dig fel) Så är det väl precis det jag påpekat tidigare i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av Sugoi
Dock är det ju så att då de artificiella sötningsmedlen är så söta som de är används väldigt små mängder i livsmedel vilket även begränsar effekten av insulinutsöndringen. Detta i synnerhet om man får i sig sötningsmedlen i samband med måltid eftersom kroppen då vanligtvis även får i sig riktigt socker.
Huruvida man påverkas , och i vilken grad verkar även variera från person till person men rent allmänt verkar effekten vara störst om man får i sig en produkt med exempelvis acesulfam-K på fastande mage.

Edit: stavfel
Citera
2007-06-07, 03:09
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alka
Och du dricker bara öl och kör på din bredhjulade moppe?
Nej faktum är att jag har bil, öl dricker jag gärna det smakar gott till skillnad från läskeblask och är inte en dryck för småbarn. Mjölk och vatten passerar även min strupe, och andra sorters alkoholhaltiga drycker.
Citera
2007-06-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Nej faktum är att jag har bil, öl dricker jag gärna det smakar gott till skillnad från läskeblask och är inte en dryck för småbarn. Mjölk och vatten passerar även min strupe, och andra sorters alkoholhaltiga drycker.

Synd att alla inte är lika coola som du..
Citera
2007-06-07, 14:46
Medlem
Lifeoffitnesss avatar
[quote=Man ska inte tro på allt man läser i Aftonbladet.[/QUOTE]

Läser inte den blaskan heller.. lr nån annan mindre vettig källa..
Citera
2007-06-07, 18:22
Medlem
thebandit777s avatar
Sugoi,

Acesulfam-K har inte ett energivärde på 0. I så fall skulle ingen insulinutsöndring uppstå. Energivärdet i Acesulfam-K är så litet att insulinutsöndringen endast kan upptäckas i laboriatorium och spelar ingen roll i praktiken.

Sluta yra nu innan du gör bort dig ännu mer.
Citera
2007-06-07, 22:49
Medlem
Citat:
Sugoi,

Acesulfam-K har inte ett energivärde på 0.

Verkligen? Då vet du nåt som forskarvärlden inte vet;
Citat:
Acesulfame potassium. Acesulfame potassium (also known as acesulfame K) is a non-caloric sweetener that is approximately 200 times sweeter than sucrose. Acesulfame K has a clean, quickly perceptible, sweet taste that does not linger or leave an aftertaste. Acesulfame K is not metabolized by the body and is excreted unchanged.
/http://www.foodsafety.wisc.edu/consumer/food_facts_archive/foodfacts_2003/foodfacts_may_2003.html

Acesulfame-K (potassium)
Acesulfame-K is 200 times sweeter than sugar, with zero calories.
/US Food and Drug Administration, Consumer magazine,July-August 2006

Acesulfam K
Även Acesulphame Potassium, är ett sötningsmedel som inte ger energi eller blodsockerhöjning.
/http://gymgrossisten.com/kdbas/glossary.php

Three organic acids (saccharin, acesulfame-K and cyclamate) are used or have been used extensively as intense sweeteners. Once absorbed from the gut they are eliminated, largely in the urine, without undergoing metabolism.
/ Xenobiotica. 1986 Oct-Nov;16(10-11):1057-71. (National Center for Biotechnology Information - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/)

Acesulfame potassium is a calorie-free artificial sweetener, also known as Acesulfame K or Ace K (K from Kalium, Latin for potassium), and marketed under the trade names Sunett and Sweet One.
/http://en.wikipedia.org/wiki/Acesulfame_potassium

Citat:
Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring,lika stor som druvsocker - samma energimängd druvsocker. Nu förstår du kanske hur löjligt ditt påstående är. Ge dig.

Citat:
Sugoi,

Acesulfam-K har inte ett energivärde på 0. I så fall skulle ingen insulinutsöndring uppstå. Energivärdet i Acesulfam-K är så litet att insulinutsöndringen endast kan upptäckas i laboriatorium och spelar ingen roll i praktiken.

Sluta yra nu innan du gör bort dig ännu mer.

Energivärdet är inte litet - det är obefintligt. Acesulfam K - 0 kalorier/g, druvsocker 4 kilokalorier/g. Samma dos acesulfam K ger samma insulinutsöndring som samma mängd druvsocker.
Citat:
It was reported that the sweetener can induce a cephalic phase of insulin secretion. To analyse the mechanism of this phenomenon, we studied the effect of Acesulfame K on insulin secretion in vivo. [...]
The effect of Acesulfame K on insulin secretion was similar to that observed by injecting or infusing the same doses of glucose (150 mg/kg) body weight for injection and 20 mg/kg body weight/min for infusion), except that no hyperglycemia was observed with Acesulfame K.
Liang Y, Steinbach G, Maier V, Pfeiffer EF.
Horm Metab Res. 198 Jun;19(6):233-8.
Detta trots att acesulfamet helt saknar energivärde!! Hävdar du fortfarande att kroppen inte "luras" av acesulfamet? Den utsöndrar ju uppenbarligen insulin trots att blodsockernivån inte har förändrats.

När du kommer med påståenden likt "Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring,lika stor som druvsocker - samma energimängd druvsocker" får du mer än gärna visa varifrån du får din information ifrån. Detsamma gäller när du hävdar att acesulfam K inte är fritt från kalorier. Källhänvisningar biter bättre än uttryck som "ge dig, sluta yra, trams" osv.
Citera
2007-06-07, 23:24
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugoi
Energivärdet är inte litet - det är obefintligt. Acesulfam K - 0 kalorier/g

Då kanske du kan förklara varifrån kalorierna i lighläsk kommer ifrån?
Citera
2007-06-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban

Mjölk är värsta barn dryck, fattar inte att vuxna personer dricker skiten(som att dricka 0,5l dålig andedräkt). Större delen av befolkning på jorden är laktosintoleranta borde inte det tända ett par varninglampor att det inte är nomalt? och kom inte att säj vi får benskörhet(SKITSNACK!), vi i sverige har en extrem hög benskörhet bland äldre gentimot andra länder och vi konsumerar kopiösa mängder mjölk.

Du behöver inte vara orolig, du kommer växa upp och få hår på pytten med någon dag.
Citera
2007-06-07, 23:27
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Aspartamet.
Citera
2007-06-07, 23:30
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Mjölk är värsta barn dryck, fattar inte att vuxna personer dricker skiten(som att dricka 0,5l dålig andedräkt). Större delen av befolkning på jorden är laktosintoleranta borde inte det tända ett par varninglampor att det inte är nomalt? och kom inte att säj vi får benskörhet(SKITSNACK!), vi i sverige har en extrem hög benskörhet bland äldre gentimot andra länder och vi konsumerar kopiösa mängder mjölk.

Du behöver inte vara orolig, du kommer växa upp och få hår på pytten med någon dag.
Nu får det vara nog med barnsligheterna.

Tjafsa får ni gärna göra men ge fan i att ge er på mjölken.

Mjölk är en utmärkt proteinkälla och har man klen mage får man väl köpa laktosfri mjölk.

Vad rekommenderar du att man ska ersätta mjöken med då? Vatten är det enda vettiga alternativet jag kommer på men "behöver" man kalorierna ifrån mjölk så ser jag ingen anledning till det.
Citera
2007-06-07, 23:38
Medlem
Citat:

I fallet Pepsi max (och många andra light drycker) kan kalorierna komma ifrån t.ex. aspartamet, då aspartamet till skillnad från acesulfamet inte är fritt från kalorier. Som jag påpekat ett flertal gånger så används ofta aspartam i kombination med just acelsulfam K. Sedan kan ju andra tillsatser i lightdrycker innehålla kalorier.

Själv väntar jag på en förklaring från din sida när det gäller dina tidigare påståenden i tråden. Se mitt föregående inlägg.

Edit: såg att bigswifty hann före
Citera
2007-06-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Nu får det vara nog med barnsligheterna.

Tjafsa får ni gärna göra men ge fan i att ge er på mjölken.

Mjölk är en utmärkt proteinkälla och har man klen mage får man väl köpa laktosfri mjölk.

Vad rekommenderar du att man ska ersätta mjöken med då? Vatten är det enda vettiga alternativet jag kommer på men "behöver" man kalorierna ifrån mjölk så ser jag ingen anledning till det.

Med tanke på ditt namn är du inte finne? är inte alla finnar laktosintoleranta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in