2007-06-07, 00:53
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Vad spelar det för roll? Likt förbannat är ditt påstående fel, oavsett om jag glömde skriva ut "skickar signaler" eller inte.
Vad det spelar för roll? Du hävdar att jag påstått något som jag inte sagt - det spelar roll.
Citat:
(Von Borstel; Louis-Sylvestre; Berthoud), Two phases of insulin release normally occur when carbohydrates are consumed. The first, cephalic phase is marked by an immediate small rise in plasma insulin and accounts for only a small portion of the total insulin released.
Von Borstel(1985) reported that this initial insulin release could be triggered by the mere taste, smell or other sensory qualities of food. The second phase begins several minutes Iater and lasts until blood sugar is normalized.(Garong, 1973). Early research indicated that only the cephalic phase of insulin secretion might be observed in animals and humans consuming low-calorie sweeteners, and then only some of the time (Von Borstel, 1985).
Von Borstel(1985) reported that this initial insulin release could be triggered by the mere taste, smell or other sensory qualities of food. The second phase begins several minutes Iater and lasts until blood sugar is normalized.(Garong, 1973). Early research indicated that only the cephalic phase of insulin secretion might be observed in animals and humans consuming low-calorie sweeteners, and then only some of the time (Von Borstel, 1985).
Liknande fenomen finns ju dokumenterade inom andra inriktningar av forskningsvärlden, se tex pavlovs berömda hundar. Hundarna började ju efter en tids tillvänjning utsöndra saliv vid ljudet av klockan oavsett om de fick mat eller inte. Så att bukspottkörteln skulle börja producera insulin när tungans smakreceptorer indikerar att socker intas, oavsett om det är riktigt eller artificiellt är i mina ögon iaf inte otänkbart. Något som den referade forskningen ovan även visar.
Lite OT, men Pavlov fick för övrigt nobelpriset i medicin för sin förklaring av hur nerverna styr just bukspottkörteln.
Citat:
Ja och nej. Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring,
Bra då är vi överens.
Citat:
Ja och nej. Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring,lika stor som druvsocker - samma energimängd druvsocker. Nu förstår du kanske hur löjligt ditt påstående är. Ge dig.
Apropå löjliga påståenden - hur kan man i försök använda samma energimängd acesulfam K som druvsocker??? Druvsocker har väl ett energivärde på 4 kcal/g - 17 kJ/g? Medan acesulfam K har ett energivärde på 0 - det är ju hela iden med att använda den i lightprodukter!
Citat:
It was reported that the sweetener can induce a cephalic phase of insulin secretion. To analyse the mechanism of this phenomenon, we studied the effect of Acesulfame K on insulin secretion in vivo. [...]
The effect of Acesulfame K on insulin secretion was similar to that observed by injecting or infusing the same doses of glucose (150 mg/kg) body weight for injection and 20 mg/kg body weight/min for infusion), except that no hyperglycemia was observed with Acesulfame K.
Liang Y, Steinbach G, Maier V, Pfeiffer EF.
Horm Metab Res. 198 Jun;19(6):233-8.
The effect of Acesulfame K on insulin secretion was similar to that observed by injecting or infusing the same doses of glucose (150 mg/kg) body weight for injection and 20 mg/kg body weight/min for infusion), except that no hyperglycemia was observed with Acesulfame K.
Liang Y, Steinbach G, Maier V, Pfeiffer EF.
Horm Metab Res. 198 Jun;19(6):233-8.
Själv sätter jag större tilltro till forskning likt den ovan där man använder samma doser av respektive lösning utifrån kroppsvikt.
Om det du försöker säga är att den påverkan acesulfamet har är liten då man använder väldigt små mängder. ( du får gärna rätta mig om jag tolkat dig fel) Så är det väl precis det jag påpekat tidigare i tråden?
Citat:
Ursprungligen postat av Sugoi
Dock är det ju så att då de artificiella sötningsmedlen är så söta som de är används väldigt små mängder i livsmedel vilket även begränsar effekten av insulinutsöndringen. Detta i synnerhet om man får i sig sötningsmedlen i samband med måltid eftersom kroppen då vanligtvis även får i sig riktigt socker.
Huruvida man påverkas , och i vilken grad verkar även variera från person till person men rent allmänt verkar effekten vara störst om man får i sig en produkt med exempelvis acesulfam-K på fastande mage.
Huruvida man påverkas , och i vilken grad verkar även variera från person till person men rent allmänt verkar effekten vara störst om man får i sig en produkt med exempelvis acesulfam-K på fastande mage.
Edit: stavfel