2007-06-04, 22:14
Medlem
Lifeoffitnesss avatar
Din högst personliga åsikt. Aspartamsötade drycker ger en mättnadseffekt, inget ökat sötsug - i normalfallet.[/quote]

Nä, faktiskt inte.. Det finns tydligen forskare som anser detta och att aspartam skulle ge mättnad, varifrån har du hört det, (möjligen känner du mättnad av kolsyran) ökad aptit har jag och alla jag känner hört inget annat.
Citera
2007-06-04, 22:35
Medlem
brobbans avatar
Varför dricker man ens läsk ifall man bara räknar kcal? Vatten är det som gäller då. Läskeblask är ju för fan för småbarn, jag trodde man slutade dricka det efter 15?
Citera
2007-06-04, 22:52
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugoi
Du får mer än gärna visa vart jag skrivit att hjärnan producerar insulin. Det jag har skrivit är:

Det är inte samma sak som att hjärnan producerar insulin. Lika lite kan hjärnan lyfta upp ett glas med Pepsi Max, men den kan däremot sända ut signaler till handen att lyfta glaset.

Vad spelar det för roll? Likt förbannat är ditt påstående fel, oavsett om jag glömde skriva ut "skickar signaler" eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sugoi
I normalfallet (exempelvis i fallet Pepsi Max) används aspartam i kombination med acesulfam-K. Undersökningarna i det inlägg du länkade till visar ju att just acesulfam-K leder till insulinutsöndring som leder till lägre blodsocker och sötsug.

Ja och nej. Acesulfam-K orsakar insulinutsöndring, lika stor som druvsocker - samma energimängd druvsocker. Nu förstår du kanske hur löjligt ditt påstående är. Ge dig.
Citera
2007-06-04, 22:57
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeoffitness
Nä, faktiskt inte.. Det finns tydligen forskare som anser detta

Forskare? Vilka då?

Citat:
och att aspartam skulle ge mättnad, varifrån har du hört det, (möjligen känner du mättnad av kolsyran) ökad aptit har jag och alla jag känner hört inget annat.

Som sagt, din personliga åsikt. All forskning visar på raka motsatsen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...07&postcount=8
Citera
2007-06-04, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Forskare? Vilka då?

Som sagt, din personliga åsikt. All forskning visar på raka motsatsen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...07&postcount=8

Inte Skippers forskning .

Förövrigt så kan vi väl ta lite ur praktiken?

Jag drack nyss 0.5l Coca-Cola light UTAN aspartam ... jag känner mig inte mer sötsugen än vad jag var innan ... rentav så känns min hungerkänsla skön nu.
Citera
2007-06-05, 08:44
Bannlyst
hmmm

Forskning kan styras genom lobbysism och annat. Se på den globala uppvärmningshysterien tex! Alla borde lyssna på din egen kropp och se hur dom mår av produkterna dom stoppar i sig
Citera
2007-06-05, 16:17
Medlem
Lifeoffitnesss avatar
[quote=thebandit777]Forskare? Vilka då?

Tackar för länken.. Intressant, men även om jag tyvärr inte har källor, så har jag läst motsatsen. Sen får var och en bilda sin egen uppfattning.
Citera
2007-06-05, 16:57
Medlem
kurdos avatar
dricker endast zero om man ska dricka skitläsk.
Citera
2007-06-05, 23:15
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Inte Skippers forskning .

Förövrigt så kan vi väl ta lite ur praktiken?

Jag drack nyss 0.5l Coca-Cola light UTAN aspartam ... jag känner mig inte mer sötsugen än vad jag var innan ... rentav så känns min hungerkänsla skön nu.

Jaha. I en aspartamdiskussion börjar du prata om sukralos. Förstår inte riktigt var du vill komma, men okej.

Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Forskning kan styras genom lobbysism och annat. Se på den globala uppvärmningshysterien tex! Alla borde lyssna på din egen kropp och se hur dom mår av produkterna dom stoppar i sig

När forskningsresultaten visar en obekväm sanning så är det lätt att förkasta dessa resultat och börja yra om lobbyism.

Citat:
Tackar för länken.. Intressant, men även om jag tyvärr inte har källor, så har jag läst motsatsen. Sen får var och en bilda sin egen uppfattning.

Man ska inte tro på allt man läser i Aftonbladet.
Citera
2007-06-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Varför dricker man ens läsk ifall man bara räknar kcal? Vatten är det som gäller då. Läskeblask är ju för fan för småbarn, jag trodde man slutade dricka det efter 15?

Och du dricker bara öl och kör på din bredhjulade moppe?
Citera
2007-06-06, 15:52
Medlem
mrGlobes avatar
ehh, varför göra något halvdant??
- ska man dricka läsk, så ska det vara gott! Därför inga light/zero-produkter, dom e inte goda och lurar hjärnan, att kroppen ska få socker, vilket den inte får...
Citera
2007-06-06, 17:51
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrGlobe
ehh, varför göra något halvdant??
- ska man dricka läsk, så ska det vara gott! Därför inga light/zero-produkter, dom e inte goda och lurar hjärnan, att kroppen ska få socker, vilket den inte får...

Socker är inte bra för tänderna. Där har du en bra anledning.

Lurar hjärnan? Hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in