• 1
  • 2
2007-04-23, 17:15
Medlem
Biskopsfingers avatar
Precis nr jag skulle till att posta detta inlgg stndes trden, vilket r synd, men frstligt mot bakgrund av det ringa diskussionsunderlaget. Drfr startar jag en ny trd med lite inledande fgestllningar: Vad tycker ni om hans grning? Vad har han betytt fr Ryssland? Hur terspeglas hans verk i deagens Ryssland? Vad tycker ni om hans person? Kommer ni p ngot stt fira hans verk (eller hemska tanke: fira hans bortgng)?

Nedan fljer det ursprungliga meddelandet som trhnda i ngon mn besvarar mina frgestllningar:
En stor ledare gr ur tiden. Han gjorde mycket fr att liberalisera de ryska marknaderna och brt samtidigt med den tidigare radande bilden av den auktoritre ledaren. Tyvrr har hans eftertrdare icke levt upp tills han ideal, utan har mer kommit att frknippats med ngon slags air de KGB-ism. Den skenbara frsmring i detta hnseende uppvgs emellertid av en fortsatt ekonomisk succ; s med all probabilitet gr Ryssland en ljus framtid till mtes och i hg grad r detta Jeltsins frtjnst.

Kanske kan man leta fram lite billig importerad Jelzin-vodka att dricka till hans ra.
Citera
2007-04-23, 17:33
Bannlyst
RIP My Ryssain Fahter Boris Jeltsin!
Citera
2007-04-23, 17:52
Medlem
Slklubbarns avatar
Har lite svrt att ta Jeltsin p allvar efter alla fyllegrejer.

Men fyllo eller ej - han r vrd jvligt mycket respekt fr sina insatser i den frvnansvrt oblodiga omvandligen av Sovjet/Ryssland frn diktatur till tminstone ltsasdemokrati. Han gjorde framfr allt en hjlteinsats nr kuppfrsket 1991 misslyckades.

Resten av hans regeringsperiod var vl sdr.

Och att han avgick exakt vid millennieskiftet var riktigt patetiskt.
Citera
2007-04-23, 18:03
Medlem
Tottenkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn

Och att han avgick exakt vid millennieskiftet var riktigt patetiskt.

P vilket stt r det patetiskt att lmna ver exakt vid milleniumskiftet?
Citera
2007-04-23, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos76
RIP My Ryssain Fahter Boris Jeltsin!

Hm, jag har aldrig tnkt p honom som Rysslands landsfader

Trkigt hur som helst, iaf fr Jeltsin ...
Citera
2007-04-23, 18:45
Medlem
Slklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottenkopf
P vilket stt r det patetiskt att lmna ver exakt vid milleniumskiftet?
Att stjla uppmrksamheten frn millenniefirandet.
Citera
2007-04-23, 19:56
Medlem
Bombardirs avatar
Frgan jag stller mig r hur mnga r lngre han hade kunnat levt om han inte krkat s hrt. Fr vrigt var vl inte allt han gjorde srskilt bra. Jag menar kolla bara p utfrsljningen av alla ryska statligt gda fretag som gick till vrakpris. Dessutom kraschade ju den ryska ekonomin i Augusti 1998, om han nu var s bra som trdskaparen antyder borde han inte gjort ngot t det?
Citera
2007-04-23, 20:27
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Frgan jag stller mig r hur mnga r lngre han hade kunnat levt om han inte krkat s hrt. Fr vrigt var vl inte allt han gjorde srskilt bra. Jag menar kolla bara p utfrsljningen av alla ryska statligt gda fretag som gick till vrakpris. Dessutom kraschade ju den ryska ekonomin i Augusti 1998, om han nu var s bra som trdskaparen antyder borde han inte gjort ngot t det?
Instabila ekonomier kan ltt rka ut fr kriser; man skulle rent av kunna sga att kriser hr utvecklingen till. Fretagsutfrsljningen har inneburit mycket positivt. Visst kom kparna stundtals en smula billigt undan, men huvudsaken var att principen om privat gande upprttades. Just nu genomgr Ryssland en fantastisk utveckling; en utveckling som grundlades under Jeltsin.
Citera
2007-04-23, 20:51
Medlem
S-hund temporrs avatar
Alla som bekmpar kommunistpolitiker medelst stridsvagnsbeskjutning kommer till himlen. M ditt glas aldrig bli tomt, Boris! На здоровье! Och hlsa Augusto frn mig!
Citera
2007-04-23, 21:49
Medlem
8222s avatar
En stor man har lmnat oss
Citera
2007-04-23, 22:24
Medlem
Marcus__s avatar
Han var ryss, vilket sllan r positivt, men han arbetade iaf. mot kommunismen och gjorde Ryssland lite mer demokratiskt. Domen blir att han trots allt fr vila i frid.
Citera
2007-04-24, 00:02
Bannlyst
Yeltsin rnade tillsamans med oligarkerna Ryssland p miljardtals dollar. Yeltsin var en skit och brinner skert i hellvetet. Yeltsin var vrre n dom gammla rysska kommunisterna, rysslands folk svalt under skithgens terrorvlde. Men det r ju bara bra anser rysshatande pack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in