• 1
  • 2
2007-04-24, 10:15
Medlem
Jeltsin kunde agera under press, jmfr det med HSB, skon och andra svenska byrkrater,
under M/S Estonia och tsunami katastrofen.
Jag kommer att komma ihg Jeltsin som en modern Chrustjev utan blodstrsten som Nikita hade, Jeltsin anvnde vld i sin politik, men inte fr att han ville utan av nd.
Citera
2007-04-24, 10:50
Medlem
rataxess avatar
Jeltsin var vl ingen strre statsman eller nationsbyggare. Imponerande r dock hur han nstan utan blodspillan tippade Sovjetimperiet ver ndan p s kort tid.
Att stlla om ett enormt imperium som varit kommunistiskt i 70 r, fyllt med tyranni, femrsplaner, resursslseri, tvngsfrflyttning, astronomiska militrutgifter och planekonomi till demokrati och marknadsekonomi r en gigantisk uppgift.
Det finns ju ingen person i vrlden som skulle klarat det utan att stta p stora problem.

S Jeltsins plus:
Avskaffandet av Sovjet
Lt baltiska staterna+resten av ststaterna att f vara fria
Tog stora steg mot normalisering med NATO, resten av europa samt sina grannlnder.

Tog steg mot demokrati och marknadsekonomi

Jeltsins minus:

Tjetjenienkriget

Utfrsljningen av naturtillgngar, stlverk, industrier till rvarpriser vilket ledde till det stora oligarkvlde som fljde.

Alkoholmissbruk, demens, trtthet, you name it! Han borde avgtt tidigare innan han var fr dlig, innan Ryssland vnde mot odemokratiska vderstreck.

Over and out
Citera
2007-04-24, 11:41
Medlem
Konekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Har lite svrt att ta Jeltsin p allvar efter alla fyllegrejer.

Det var ju det som gjorde honom s jvla skn! Nyper flickor i stjrten.

Sen att han inskaffade ett demokratiskt Ryssland var ju ocks bra. Men det verkar ju vnda nu.

Hur som helst, R.I.P Bosse J. (Den hgra gubben knns rtt passande.)
Citera
2007-04-24, 11:54
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rataxes
Jeltsins minus:

Utfrsljningen av naturtillgngar, stlverk, industrier till rvarpriser vilket ledde till det stora oligarkvlde som fljde.
Det upprepas ofta, och visst finns det skert delar som kunde ha sktts bttre. Men samtidigt var de statliga industrierna nedgngna, lgproduktiva och i enormt behov av investeringar. Miljkrav existerade t ex inte under kommunismen, och inte arbetarskydd heller.

Jag vnder mig allts mot den automatiska slutsatsen att enorma vrden frsnillades eller gavs bort till oligarkerna. Den blir ltt en urskt fr att dra nykommunistiska skitslutsatser om att ledarna "frrdde" folket istllet fr att peka p det verkliga problemet, d v s att kommunismen r ett skitsystem som p alla stt krde Ryssland i botten i 70 r.
Citera
2007-04-25, 18:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimitrije
Yeltsin rnade tillsamans med oligarkerna Ryssland p miljardtals dollar. Yeltsin var en skit och brinner skert i hellvetet. Yeltsin var vrre n dom gammla rysska kommunisterna, rysslands folk svalt under skithgens terrorvlde. Men det r ju bara bra anser rysshatande pack.

Ja, eftersom landet ALDRIG upplevt demokrati s vore det ju vldigt underligt om det gick dligt d omstllningen kom ver en natt...
Citera
2023-11-15, 12:41
Medlem
han gav bort hemligheter, resurser, vetenskapsmn till USA p 90-talet
Citera
2023-11-15, 15:57
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
han gav bort hemligheter, resurser, vetenskapsmn till USA p 90-talet

Du terupplivar en 16 r gammal trd, utan att ange kllor till dina pstenden, till vilket syfte?
Citera
2023-11-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du terupplivar en 16 r gammal trd, utan att ange kllor till dina pstenden, till vilket syfte?
Jag bryr mig inte om kllor. Om du bara kan frklara vrlden genom kllor s r du en idiot. Det r mjligt att komma fram till saker sjlv baserat p hndelser.
Senast redigerad av ForumsHack 2023-11-15 kl. 16:04.
Citera
2024-01-08, 10:46
Medlem
Thage.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Jag bryr mig inte om kllor. Om du bara kan frklara vrlden genom kllor s r du en idiot. Det r mjligt att komma fram till saker sjlv baserat p hndelser.

Jag bjuder p en klla. 1999-11-19 i Istanbul...

https://nsarchive.gwu.edu/document/2...-06-memorandum

Citat:
Yeltsin: I ask you one thing. Just give Europe to Russia. The U.S. is not in Europe. Europe should be the business of the Europeans. Russia is half European and half Asian.

Clinton: So you want Asia too?

Yeltsin: Sure, sure, Bill. Eventually we will have to agree on all of this.

Clinton: I dont think the Europeans would like this very much.

Yeltsin: Not all. [] You can take other states and provide security to them. I will take Europe and provide them security. Well, not I. Russia will. []

Citat:
Clinton: Who will win the election?

Yeltsin: Putin, of course. He will be the successor to Boris Yeltsin. He's a democrat, and he knows the West.

Clinton: He's very smart.

Yeltsin: He's tough. He has an internal ramrod. He's tough internally, and I will do everything possible for him to win -- legally, of course. And he will win. You'll do business together. He will continue the Yeltsin line on democracy and economics and widen Russia's contacts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in