Citat:
Ursprungligen postat av
Lakritspotatisen
Blir en rejäl bump här!
Sablar vad jobbigt det är att hyvla hårdost. Blir kälkbackar och hörn som flyger av jämt och ständigt. Hushållsost funkar tills den blir för liten, då blir den också hopplös.
Någon som sitter inne på ett bra tips på osthyvel, orkar inte att alla ostar ska gå sönder hela tiden!
Här i tråden lästa jag nåt om plasthyvel. Jag har aldrig använt en sån så jag vet inte.
Men för några år sedan var jag på jakt efter en bra hyvel. Till slut hade jag 6 stycken hyvlar. Väldigt praktiskt faktiskt.
Men dom som var bäst var en sån där vanlig från typ ica och en från fiskars. Men dom är inte jättebra heller, 6.5/10 liksom.
Den bästa formen på ost tycker jag är runda, typ hushållsost eller gräddost. Trekantiga är hopplösa efter ett tag, hela osten kan ju spricka om man har otur trots att det är flera cm kvar. Jag brukar iofs riva den när det är rätt mycket kvar men..
På vissa krogar jag jobbat har vi hyvlat ost på skärmaskinen. Är kanske lite överdrivet för den som bara vill ha ett par skivor hemma vid frukostbordet.