2007-04-25, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Testa att lägga osten i frysen en stund innan den hyvlas.

Säkert ett råd menat i all välmening men synnerligen ett dumt sådant=).

De flesta ostsorter ska ligga i rumstemp uppemot en timme för att den rätta karaktären skall komma fram.
Citera
2007-04-25, 23:27
Bannlyst
Lika jobbigt att få bra skivor av en vällagrad präst eller västerbotten, tenderar ju att smula något så in i bomben.
Citera
2007-04-26, 00:10
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Jag är en sån människa som både hyvlar hoppbacke och skär brödet snett.

Anledningen till hoppbackarna är för att jag inte vill äta kanterna, så jag stannar en bit innan. Och nej, det går inte att skära bort det yttersta, för kanterna blir av någon anledning alltid hårda ändå, vet inte varför det är så i mitt sjuka huvud!

Brödet då? Ja, jag vet inte om det har att göra med min uppväxt där frukosten stod serverad varje morgon och någon annan skivat brödet. Sen jag flyttade hemifrån har jag bara ätit färdigskivat bröd i stort sett!

Du har allvarliga problem, vi har tur som inte bor ihop.
Citera
2007-04-26, 19:09
Medlem
wääuus avatar
Har du tänkt på att osthyveln kan vara för vass?
En kompis till mig hade en alldeles ny mycket vass osthyvel ett tag, det gick inte att hyvla med den, men de upptäckte att om man tar en bit bakplåtspapper och lägger över "skäret" så gick det hur bra som helst!
Citera
2007-04-26, 21:03
Medlem
jokers avatar
Vanlig pianotråd använder de på min lokala ostbutik, annars är stalltipset att inte diska hyveln så ofta, låt den ligga i kylen ihop med osten.
Citera
2016-06-30, 20:36
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Blir en rejäl bump här!

Sablar vad jobbigt det är att hyvla hårdost. Blir kälkbackar och hörn som flyger av jämt och ständigt. Hushållsost funkar tills den blir för liten, då blir den också hopplös.

Någon som sitter inne på ett bra tips på osthyvel, orkar inte att alla ostar ska gå sönder hela tiden!
Citera
2016-06-30, 22:33
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspotatisen
Blir en rejäl bump här!

Sablar vad jobbigt det är att hyvla hårdost. Blir kälkbackar och hörn som flyger av jämt och ständigt. Hushållsost funkar tills den blir för liten, då blir den också hopplös.

Någon som sitter inne på ett bra tips på osthyvel, orkar inte att alla ostar ska gå sönder hela tiden!
Här i tråden lästa jag nåt om plasthyvel. Jag har aldrig använt en sån så jag vet inte.
Men för några år sedan var jag på jakt efter en bra hyvel. Till slut hade jag 6 stycken hyvlar. Väldigt praktiskt faktiskt.
Men dom som var bäst var en sån där vanlig från typ ica och en från fiskars. Men dom är inte jättebra heller, 6.5/10 liksom.
Den bästa formen på ost tycker jag är runda, typ hushållsost eller gräddost. Trekantiga är hopplösa efter ett tag, hela osten kan ju spricka om man har otur trots att det är flera cm kvar. Jag brukar iofs riva den när det är rätt mycket kvar men..

På vissa krogar jag jobbat har vi hyvlat ost på skärmaskinen. Är kanske lite överdrivet för den som bara vill ha ett par skivor hemma vid frukostbordet.
Citera
2016-06-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Här i tråden lästa jag nåt om plasthyvel. Jag har aldrig använt en sån så jag vet inte.
Men för några år sedan var jag på jakt efter en bra hyvel. Till slut hade jag 6 stycken hyvlar. Väldigt praktiskt faktiskt.
Men dom som var bäst var en sån där vanlig från typ ica och en från fiskars. Men dom är inte jättebra heller, 6.5/10 liksom.
Den bästa formen på ost tycker jag är runda, typ hushållsost eller gräddost. Trekantiga är hopplösa efter ett tag, hela osten kan ju spricka om man har otur trots att det är flera cm kvar. Jag brukar iofs riva den när det är rätt mycket kvar men..

På vissa krogar jag jobbat har vi hyvlat ost på skärmaskinen. Är kanske lite överdrivet för den som bara vill ha ett par skivor hemma vid frukostbordet.

Jag har en svart plasthyvel. Den funkar utmärkt för de flesta osttyperna.
Citera
2016-06-30, 22:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har en svart plasthyvel. Den funkar utmärkt för de flesta osttyperna.

Plasthyveln är en jävel till att göra fina skivor, enda problemet är att det blir tjocka bitar. Jag vill ha tunna skivor.
Nån som vet av en plasthyvel som gör tunt?
Citera
2016-07-03, 11:14
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Plasthyveln är en jävel till att göra fina skivor, enda problemet är att det blir tjocka bitar. Jag vill ha tunna skivor.
Nån som vet av en plasthyvel som gör tunt?

Införskaffade mig en sådan plasthyvel jag också av märket Gastromax. Instämmer, den hyvlar tyvärr för tjocka skivor. Om själva gradningen på själva plastbiten som hyvlar hade varit mindre hade skivorna förmodligen blivit tunnare. Bör väl finnas sådana plasthyvlar också men då kanske man får pynta lite mer. Tror den jag köpte kostade kring 30-40 spänn.
Citera
2016-07-03, 11:21
Medlem
Memmajemmas avatar
Eller så köper du fördigskivad ost som jag 😊
Citera
2016-07-03, 11:37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Eller så köper du fördigskivad ost som jag 😊

För tjocka, dessutom ser det förjävligt ut i kylen med färdigskivat, duger på landet eller till picknick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in