• 4
  • 5
2007-04-26, 19:05
Medlem
wääuus avatar
Jag har alltid hatat Fun Light, då jag tycker att den har en kväljande konstig smak, söt men smakar inte socker.
Köpte en gång denna crystal, i tron om att "ah inte denna kväljande sötsmak" och tänkte att den skulle bara ge en hint som i t.ex. loka björnbär.
Visst gav den bara en hint av smak, men den hade samma kväljande smak och var allt annat än uppfriskande, smakade som saft som var alldeles för utspädd.

Vissa känner smak av vissa ämnen, andra inte. Ett exempel är natriumbensoat, den kan smaka surt, salt, sött eller ingenting beronde vilken person som provar. Jag tror att det är samma grej med aspartam eller acesuflam K, jag känner en söt smak + en kväljande konstig smak som kanske bara vissa känner? Då många jag känner säger att de tycker att det endast smakar sött.

Jag vill också lägga in en varning för sukralos, det används mer och mer då det endast smakar socker, beter sig likadant och tål högre temperaturer än andra sötningsmedel det är också sötare och kroppen kan knappt tillgodogöra sig någon energi från det.
Runt 10-25% av det du äter bajsar du dock utt rakt i avloppet (okej små mängder då du inte äter så mycket av ämnet menmen...) Reningsverk kan dock inte rena bort ämnet, det bryts heller inte ner i naturen särskilt snabbt.
Detta leder till att fiskar bl.a. får i sig ämnet vilket säkerligen inte är bra (det ackumuleras dock inte i fett som andra kloro-organiska föreningar).
Långtidseffekterna kan vara förödande. Även aspartam kommer ut i avloppen så jag tycker att alla borde äta mer socker.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in