2007-05-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Ett script körs av kommandotolken, vilket vanligtvis är bash eller i sämsta fall orginal sh.
Varför man har ett # framför är för att man själv enkelt ska se vilket språk scriptet är skrivet i, hade det inte varit en kommentar för människor hade det varit utormat såhär: ...
"#!" är inte till för människor, det är en instruktion till maskinen.

http://www.in-ulm.de/~mascheck/vario...ng/sys1.c.html
Citera
2007-05-04, 11:25
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ett script körs av kommandotolken, vilket vanligtvis är bash eller i sämsta fall orginal sh.
Varför man har ett # framför är för att man själv enkelt ska se vilket språk scriptet är skrivet i, hade det inte varit en kommentar för människor hade det varit utormat såhär:

/bin/bash
massa scriptande här
exit

alternativt:
function script { massa scriptande här }; /bin/bash script

ALLA rader som börjar med # är kommentarer oavsett vad någon nisse
har skrivit på någon sida som kan hittas på google.

För mer förståelse om bash så skrev jag en bash tutorial som finns att hitta på: http://subsignal.org/doc/AliensBashTutorial.html

Du har fel. Det står även på sidan som du länkar till att du har fel.
#! i början av filen talar om vilket skal/program som ska exekvera skriptet.

Ett exempel, skapa en fil med valfritt namn och i den så skriver vi:
Kod:
#!/usr/bin/perl
$vem = "AlienBilly";
print "$vem skall inte uttala sig om saker som denne inte har någon aning om.\n" for (0..3);
Gör filen exekverbar, chmod +x filnamn, och kör med ./filnamn.
Testa nu att ta bort första raden i filen, alltså #!/usr/bin/perl, och prova nu att exekvera igen.
Citera
2007-05-05, 01:24
Medlem
Citat:
Varför man har ett # framför är för att man själv enkelt ska se vilket språk scriptet är skrivet i, hade det inte varit en kommentar för människor hade det varit utormat såhär

Du har helt fel. #! är en instruktion till kärnan att programmet skall köras med en interpretator, och sökvägen efter #! talar om för kärnan var den kan hitta interpretatorn. Bl.a. förekomsten av #! särskiljer skript från ELF, a.out, COFF och andra format för kompilerade program.
Citera
2010-03-08, 00:17
Medlem
perfekt tråd. jag är jävligt n00b på skript, men jag skulle vilja ha ett skript som startar rtorrent och rutorrent (webgui, genom firefox var tanken då). gärna skulle jag vilja se att rtorrent startades som en bakgrundsprocess, men, man tager vad man haver... any ideas?
Citera
2010-03-08, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
perfekt tråd. jag är jävligt n00b på skript, men jag skulle vilja ha ett skript som startar rtorrent och rutorrent (webgui, genom firefox var tanken då). gärna skulle jag vilja se att rtorrent startades som en bakgrundsprocess, men, man tager vad man haver... any ideas?
& rtorrent
Citera
2010-03-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
& rtorrent
du får gärna vara mer specifik...
problemet jag har är att skriptet jag gjort startar rtorrent, men går sen inte vidare till att starta firefox förrän rtorrent stoppats (eller detachats från screen)...
det jag försökt med är bara det enkla "&&", sen kan jag ju fan inte mer om skript...
Citera
2010-03-10, 12:46
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Du har helt fel. #! är en instruktion till kärnan att programmet skall köras med en interpretator, och sökvägen efter #! talar om för kärnan var den kan hitta interpretatorn. Bl.a. förekomsten av #! särskiljer skript från ELF, a.out, COFF och andra format för kompilerade program.

Till kärnan? Du menar väll till skalet som startar processen.

Alltså en instruktion till interpretatorns parentprocess men en kommentar för interpretatorn själv.

Vore det en kommentar för båda processerna skulle interpretatorn aldrig startas eftersom ingen sådan instruktion fanns. Skulle det vara en instruktion för båda processerna skulle vi få en oändlig loop där varje process skulle starta en ny exekvering av skriptet.
Citera
2010-03-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
du får gärna vara mer specifik...
problemet jag har är att skriptet jag gjort startar rtorrent, men går sen inte vidare till att starta firefox förrän rtorrent stoppats (eller detachats från screen)...
det jag försökt med är bara det enkla "&&", sen kan jag ju fan inte mer om skript...
testa: rtorrent &
Citera
2010-03-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nescio
testa: rtorrent &
Ah, jag råkade skriva fel ordning ^^
testa som nescio säger att skrika rtorrent & i terminalen rätt och slätt. Det får processen att köras i bakgrunden.
Citera
2010-03-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Ah, jag råkade skriva fel ordning ^^
testa som nescio säger att skrika rtorrent & i terminalen rätt och slätt. Det får processen att köras i bakgrunden.
hehe. got that.
testade en hel del, men minns inte riktigt allt jag testade... men som jag fattar det ska jag köra:
Kod:
#!/bin/bash
rtorrent & && firefox http://127.0.0.1/rtorrent
? som jag förstått det ska "&" bara göra att programmet fortsätter köras när terminalen stängs... but i might be wrong?
brb när jag testat iaf...
Citera
2010-03-11, 07:52
Medlem
Kod:
./rtorrent.sh: 3: Syntax error: "&&" unexpected
Citera
2010-03-11, 16:43
Medlem
Vad jag måste ha i skriptet är ju någonting som antingen gör att rtorrent detachas från screen, eller som startar nästa process utan att den första behöver avslutas, någonting inte && fixar... Om någon vet nån sida med väldigt basic om skript tar jag gärna emot länkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in