2007-04-22, 23:43
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Det var inte det jag frågade efter. Lär dig läsa.
Och din fråga var då?
Citera
2007-04-23, 00:48
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Det stod fan på google, så prova fan innan där.

PRECIS ALLTING "står på Google", men här tar vTrill ett mycket lovvärt initiativ och startar en tråd som verkar ha till syfte att presentera bash-scripts för nybörjare på Flashback. Detta trots att man kan hitta även sådant med Google.

----------------------

vTrill, ett tips; du kanske skulle förklara vad t.ex. elif betyder och varför det skall användas.

-----------------------

Ett tips för den som vill ha sina ofta använda scripts lättillgängliga utan att behöva cd:a eller skriva fullständig sökväg varje gång du vill köra dem:
Om din distro inte redan har skapat en så skapa en katalog "bin" i din hemkatalog, och lägg dina scripts där. Sedan ser du till att denna katalog, /home/mittnamn/bin, finns i din sökväg. Öppna filen /home/mittnamn/.bash_profile i din favoritredigerare och se om uttrycket $HOME/bin finns med på en rad som börjar med PATH=. Exempel:
PATH=$PATH:$HOME/bin:/diverse/andra/sökvägar
Annars lägger du till det, separerat från övriga sökvägar med kolon enligt ovan.

Vill du att alla användare skall kunna köra dina scripts så är det lämpligt att istället lägga dem i t.ex. /usr/local/bin
Citera
2007-04-24, 10:40
Medlem
Luxmans avatar
Bra jobbat vTrill, kul att någon tar initiativ att skriva sådana här guider ibland, kommer säkert få mycket användning av att kunna skriva bash script.
Citera
2007-04-24, 14:40
Medlem
Citat:
På första raden så kollas vilket program som ska excekvera scriptet, det finns mer än bash, som t. ex. perl och awk. Smart ass. Det stod fan på google, så prova fan innan där.

Jaha, vilken jävla sida av sängen vaknade du upp på i dag då?

vTrill: det var ett trevligt initiativ!

jag har en fråga: varför är det dollartecken i ditt första exempel när du jämför $svar med input? (typ tjugonde raden av ditt inlägg) Är det inte en ren sträng man vill jämföra med, tex "1", "5" eller "majs" ?
det finns iofs ett $1-begrepp inom bashprogrammering men det handlar väl om medskickade options till programmen.....
Citera
2007-04-24, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
jag har en fråga: varför är det dollartecken i ditt första exempel när du jämför $svar med input? (typ tjugonde raden av ditt inlägg) Är det inte en ren sträng man vill jämföra med, tex "1", "5" eller "majs" ?
det finns iofs ett $1-begrepp inom bashprogrammering men det handlar väl om medskickade options till programmen.....
Jo, jag märkte det nu när jag fick pm av en trevlig medlem. Det ska inte vara något dollartecken där utan är ett mistag. Min editeringstid är dock ute(vem kom på puckoiden att den enbart ska vara en timma?) så jag kan tyvärr inte editera.
Citera
2007-04-24, 23:09
Medlem
conluceos avatar
Hur lagrar man värdet från en funktion i en variabel. Jag försöker skriva en enkel väckarklocka som drar igång radion på morgonen men jag lyckas inte få in värdet från kommandot date i en variabel.

Sen hur funkar det om man bara vill "loopa" just checkgrejjen. Finns det nåt enkelt goto kommando?
Citera
2007-04-25, 03:27
Medlem
I sh kan du göra d=`date` där ` är ascii 96.
Prova echo $d sedan.

Du kan välja på if, for, while och case. Case är väl i så fall det som mest
liknar goto.
Citera
2007-04-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Det ska inte vara något dollartecken där utan är ett mistag.
Ahaaa....

Citat:
(vem kom på puckoiden att den enbart ska vara en timma?)
Du, det undrar jag också. HELT.JÄVLA.VÄRDELÖST
Citera
2007-04-25, 16:03
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conluceo
Hur lagrar man värdet från en funktion i en variabel. Jag försöker skriva en enkel väckarklocka som drar igång radion på morgonen men jag lyckas inte få in värdet från kommandot date i en variabel.

Sen hur funkar det om man bara vill "loopa" just checkgrejjen. Finns det nåt enkelt goto kommando?

ass:
nop
jmp ass

men seriöst du borde kika över timefunktionerna i det skriptspråk du väljer att jonglera med. while(1) if...phfffffff ... clonk za system
Citera
2007-05-02, 20:07
Medlem
Citat:
Vi lägger också till
exit
fi
På slutet.

Varför lägga till exit? Det gör att skriptet avslutas, men det är ju ändå slut efter fi.
Citera
2007-05-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Varför lägga till exit? Det gör att skriptet avslutas, men det är ju ändå slut efter fi.
Behövs visserligen inte i det här scriptet men kan behövas i andra. Nåja, jag erkänner att det var lite dumt att ta med det.
Citera
2007-05-04, 03:42
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
På första raden så kollas vilket program som ska excekvera scriptet, det finns mer än bash, som t. ex. perl och awk. Smart ass. Det stod fan på google, så prova fan innan där.

Ett script körs av kommandotolken, vilket vanligtvis är bash eller i sämsta fall orginal sh.
Varför man har ett # framför är för att man själv enkelt ska se vilket språk scriptet är skrivet i, hade det inte varit en kommentar för människor hade det varit utormat såhär:

/bin/bash
massa scriptande här
exit

alternativt:
function script { massa scriptande här }; /bin/bash script

ALLA rader som börjar med # är kommentarer oavsett vad någon nisse
har skrivit på någon sida som kan hittas på google.

För mer förståelse om bash så skrev jag en bash tutorial som finns att hitta på: http://subsignal.org/doc/AliensBashTutorial.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in