2010-03-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
hehe. got that.
testade en hel del, men minns inte riktigt allt jag testade... men som jag fattar det ska jag köra:
Kod:
#!/bin/bash
rtorrent & && firefox http://127.0.0.1/rtorrent
? som jag förstått det ska "&" bara göra att programmet fortsätter köras när terminalen stängs... but i might be wrong?
brb när jag testat iaf...
Testa
rtorrent && firefox http://127.0.0.1/rtorrent &
Citera
2010-03-15, 20:27
Medlem
Skogswalds avatar
Tusen tack för klarläggandet av begreppet "#!", något som jag själv har grubblat på nån gång då och då, dvs hurvida det är en människoämnad kommentar, el. en del i scriptet, då vanligtvis _allt_ under # är lika med comments. Nåväl. Nu har jag det klart för mig.

En liten [helt off topic] fotnot blir att där först nån hävdade att #! är comment, blev han sedan minuterna efter barskt tillrättavisad av ett gäng användare som förklarade att #! visst är ett faktiskt kommando. Där, lite lustigt, första tillrättavisningsposten, datumstämplad 01:24, andra tillrättavisningsposten, datumstämplad 01:25, tredje tillrättavisningsposten, datumstämplad 01:24.

Detta lilla faktum klarlade ytterligare ett faktum, att Flashback-plattformen tydligen inte date-stampar efter när skribenterna POST:ar, utan [mer troligt] när de öppnar svarsdialogen. Aha!
Citera
2010-03-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Testa
har testat lite olika grejer, inklusive denna, och det funkar fan inte, får detta felmeddelande:
Kod:
rtorrent: PollEPoll::modify(...) epoll_ctl(3, 1 -> 1, 0, [0x1cdead0:1]) = 1: Operationen inte tillåten
Citera
2010-03-20, 00:22
hashbang (#!) _är_ en kommentar, iaf. för bash. exec* läser dock detta som ett direktiv om vilket program som ska användas som skripttolk, i det fall filen inte är en ELF-binär.

man execve
Citera
2010-03-22, 08:58
Medlem
Citat:
har testat lite olika grejer, inklusive denna, och det funkar fan inte, får detta felmeddelande:
Kod:
rtorrent: PollEPoll::modify(...) epoll_ctl(3, 1 -> 1, 0, [0x1cdead0:1]) = 1: Operationen inte tillåten
jag gav upp men hittade ett skript som gör att rtorrent körs som en daemon från boot: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1064377
Citera
2010-03-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Testa
Nejnejnej...
ien sciprfil:
Kod:
rtorrent &
firefox &
exit
eller på en rad:
Kod:
rtorrent &firefox &exit
det kommer starta rtorrent i bakgrunden, sedan starta firefox i bakgrunden, sedan avsluta terminalen
&& är en helt annan sak
Citera
2010-03-23, 14:22
Medlem
hej! nu är jag tillbaka och fortfarande lika dålig på skript.
den här gången vill jag iaf flytta flera filer med olika namn till lite olika platser (tv-serier som laddas hem till ~/downloads och som jag vill flytta till ~/tv-serier/serienamn.
min första tanke var att göra skriptet såhär:
Kod:
mv /filernas/plats/{1,2,3,)blablabla{1,2,3} /ny/plats && mv /filernas/plats/{1,2,3,)blablabla{1,2,3} /ny/plats
och det tyckte ju jag var smart tills jag upptäckte att den inte fortsatte efter "&&"-kommandot (samma problem som jag hade tidigare med rtorrent alltså). bara de första filerna flyttades dit de skulle.
min andra tanke blir att skapa ett skript som det TS gjort, där jag kör "echo 1" -> flytta vissa filer, "echo 2" -> flytta andra filer, osv...
men jag vill ju helst ha ett skript som söker igenom mapparna efter alla filer på en gång... men att skriva ner allt det i {1,2,3} blir jäääävligt långt och krångligt... eller?
tankar? förslag?

edit: gjorde skriptet som ovan nämnt, men den avslutar inte efter att "mv" exekverats, kan det bero på kommandot eller att "mv" inte hittar alla filer jag är ute efter?
Senast redigerad av serein 2010-03-23 kl. 15:16.
Citera
2010-03-23, 18:49
Bannlyst
Citat:
hej! nu är jag tillbaka och fortfarande lika dålig på skript.
den här gången vill jag iaf flytta flera filer med olika namn till lite olika platser (tv-serier som laddas hem till ~/downloads och som jag vill flytta till ~/tv-serier/serienamn.
min första tanke var att göra skriptet såhär:
Kod:
mv /filernas/plats/{1,2,3,)blablabla{1,2,3} /ny/plats && mv /filernas/plats/{1,2,3,)blablabla{1,2,3} /ny/plats
och det tyckte ju jag var smart tills jag upptäckte att den inte fortsatte efter "&&"-kommandot (samma problem som jag hade tidigare med rtorrent alltså). bara de första filerna flyttades dit de skulle.
min andra tanke blir att skapa ett skript som det TS gjort, där jag kör "echo 1" -> flytta vissa filer, "echo 2" -> flytta andra filer, osv...
men jag vill ju helst ha ett skript som söker igenom mapparna efter alla filer på en gång... men att skriva ner allt det i {1,2,3} blir jäääävligt långt och krångligt... eller?
tankar? förslag?

edit: gjorde skriptet som ovan nämnt, men den avslutar inte efter att "mv" exekverats, kan det bero på kommandot eller att "mv" inte hittar alla filer jag är ute efter?

Ditt kommando avbryts om inte kommandot innan "&&" lyckades genomföras korrekt.
Citera
2010-03-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nescio
Nejnejnej...
ien sciprfil:
Kod:
rtorrent &
firefox &
exit
eller på en rad:
Kod:
rtorrent &firefox &exit
det kommer starta rtorrent i bakgrunden, sedan starta firefox i bakgrunden, sedan avsluta terminalen
&& är en helt annan sak
GRACIAS POR FAVOR! det funkade.

Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Ditt kommando avbryts om inte kommandot innan "&&" lyckades genomföras korrekt.
som jag trodde alltså... hmm... ska leka lite mer med det och se vad som händer.
Citera
2010-07-16, 03:14
Medlem
kroems avatar
Hur jämför jag två listor (eller textfiler med listor) och får en lista med "skillnaden"? I bash... snälla, jag försöker söka, men hittar inte.
Citera
2010-07-16, 04:24
Medlem
Pedruss avatar
Riktigt bra jobbat! Keep it up!
Citera
2010-07-16, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroem
Hur jämför jag två listor (eller textfiler med listor) och får en lista med "skillnaden"? I bash... snälla, jag försöker söka, men hittar inte.

sortera dem först (sort ev + uniq), sedan är det bara att köra diff fil1 fil2

Kommandona paste resp. join kan också användas om det gäller kolumner i olika filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in