Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-29, 21:38
  #1
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Shell i danmark har v-power 97 oktan. När jag tankade idag i sverige stod det minsann v-power 99! Å så fick jag en broschyr om att det var det mest kraftfulla bränslet jag kunde köpa..

Luras Birger, har danskarna andra sorters bilar, eller vad är det frågan om?
Citera
2005-08-29, 21:54
  #2
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Shell i danmark har v-power 97 oktan. När jag tankade idag i sverige stod det minsann v-power 99! Å så fick jag en broschyr om att det var det mest kraftfulla bränslet jag kunde köpa..

Luras Birger, har danskarna andra sorters bilar, eller vad är det frågan om?
Man vill rikta fokus från de höga bensinpriserna genom att erbjuda en dyr premiumprodukt. Samtidigt har Shell börjar positionera sig som macken med "kvalitetsbensin". För konsumenten innebär de en illusion av valfrihet, den dyra eller den "billiga" soppan. Additiv i bensin har sällan någon större betydelse och kostar dessutom nada att framställa. (oftast lacknafta i någon form) Smart dessutom av Shell att gå ihop med Ferrari och renomésnylta legalt på deras varumärke.
Citera
2005-08-29, 22:03
  #3
Medlem
curdmans avatar
Det här var ju annars väldigt populärt förr i tiden.
På 50 & 60-talet fanns ju många slogans för de olija mackarnas bensin. Ex: "En tiger i tanken"
Citera
2005-08-29, 22:15
  #4
Medlem
iommis avatar
det finns minst 4 trådar om 99 oktan redan, sök.
Citera
2005-08-29, 22:19
  #5
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
det finns minst 4 trådar om 99 oktan redan, sök.

Min tråd handlar inte om 99oktan. Den handlar om att samma varumärke har 99 oktan i ett land och 97 i ett annat. LÄS.
Citera
2005-08-29, 23:25
  #6
Medlem
apanOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Min tråd handlar inte om 99oktan. Den handlar om att samma varumärke har 99 oktan i ett land och 97 i ett annat. LÄS.

100 oktan i Tyskland.
http://www.shell-tankstelle.de/72.asp
Citera
2005-08-30, 00:21
  #7
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Är det ingen som vet varför det är olika oktantal i olika länder?
Citera
2005-08-30, 01:32
  #8
Medlem
BuCes avatar
Olika klassificeringar. Vi använder oss av ett system, exempelvis jänkarna använder ett annat fast det är likadan bensin. RON och MON och allt vad de heter.
Citera
2005-08-30, 02:09
  #9
Moderator
Oddballs avatar
Lite OT kanske: när jag var liten så kunde man tanka 101 oktan i Finland. Det sägs att de gamla modellerna av Lada kan köras på under 80 oktan, kan det stämma? Hur räknar man ut oktanhalten på bensin?
Citera
2005-08-30, 02:14
  #10
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Olika klassificeringar. Vi använder oss av ett system, exempelvis jänkarna använder ett annat fast det är likadan bensin. RON och MON och allt vad de heter.

Så där har vi alltså INTE någon eu-standard! Vad fånigt om man vill tanka precis enligt instruktionsboken när man kör ända till danmark!
Citera
2005-08-30, 02:18
  #11
Medlem
BuCes avatar
Dagens bilar, d.v.s från och med runt 1990 och framåt, backar tändningen automatiskt om du skulle tanka lägre oktan än rekommenderat. Däremot ställer den inte fram tändningen automatiskt vid högre oktantal, tyvärr. Att tanka högre oktan än lägsta möjliga (enligt rekommendation i instruktionsboken) är slöseri med pengar.

Lite enkel läsning i ämnet oktan.

http://www.btinternet.com/~madmole/R...RONMONPON.html


/B
Citera
2005-08-30, 19:15
  #12
Avstängd
HemulenavPjatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuCe
Dagens bilar, d.v.s från och med runt 1990 och framåt, backar tändningen automatiskt om du skulle tanka lägre oktan än rekommenderat. Däremot ställer den inte fram tändningen automatiskt vid högre oktantal, tyvärr. Att tanka högre oktan än lägsta möjliga (enligt rekommendation i instruktionsboken) är slöseri med pengar.

Lite enkel läsning i ämnet oktan.

http://www.btinternet.com/~madmole/R...RONMONPON.html


/B
Däremot om man har en trimmad turbobil brukar det rekomenderas att man kör på högre oktan.
Konstigt att det inte är samma klassificeringar inom EU.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback