2012-06-02, 16:07
Medlem
Jaroschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag såg senaste 08 fotboll och i en kort kommentar nämnde både HIF's och DIF's företrädare att de båda var överraskade över hur intim Stockholmsarenan känts när de varit där och besökt bygget - med tanke på att den tar 30,000 åskådare givetvis. Jag har varit lite orolig över detta och hur det känns när man under match långt ifrån kan fylla den. Hammarbys fans i all ära men vi kommer att få det svårt att fylla arenan utom vid speciella tillfällen (premiärmatcher och derbyn). Skönt iaf att vi inte kommer spela på en monsterarena som Friends som alltid lär ha stora sektioner tomma när det kommer till svensk klubbfotboll.

Använder man sig av avskärmningar på Råstastadion så kommer den att rymma 30K. Det andra etaget är så kallade live seats och loger vilket totalt rymmer 10K. Den nedre sektionen rymmer alltså 20K och arenan är så pass tät att det kommer att bli betydligt bättre än på Råsunda.
Lägg till att publiksiffrorna kommer att gå upp, med en bättre akustik så behöver du inte vara orolig för vår monsterarena.
Citera
2012-06-02, 16:31
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarosch
Använder man sig av avskärmningar på Råstastadion så kommer den att rymma 30K. Det andra etaget är så kallade live seats och loger vilket totalt rymmer 10K. Den nedre sektionen rymmer alltså 20K och arenan är så pass tät att det kommer att bli betydligt bättre än på Råsunda.
Lägg till att publiksiffrorna kommer att gå upp, med en bättre akustik så behöver du inte vara orolig för vår monsterarena.

Det här med att magiskt "skärma av" 20000 platser låter säkerligen förträffligt i teorin men jag ställer mig endå tveksam. Av de arenor jag besökt där detta har tillämpats infann sig känslan av att det var just "avskärmat" och att arenan egentligen var halvbesatt. Visst det är säkerligen den bästa lösningen på problemet men det är fortfarande ett problem. det bästa hade naturligtvis varit om problemet inte ens existerade.
Med det sagt kan ingen egentligen veta hur det blir innan det har testats i verkligheten.
Men att som gnagare i detta läge säga: "inga problem vi skärmar av" känns lite väl naivt.
Citera
2012-06-02, 16:59
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Det här med att magiskt "skärma av" 20000 platser låter säkerligen förträffligt i teorin men jag ställer mig endå tveksam. Av de arenor jag besökt där detta har tillämpats infann sig känslan av att det var just "avskärmat" och att arenan egentligen var halvbesatt. Visst det är säkerligen den bästa lösningen på problemet men det är fortfarande ett problem. det bästa hade naturligtvis varit om problemet inte ens existerade.
Med det sagt kan ingen egentligen veta hur det blir innan det har testats i verkligheten.
Men att som gnagare i detta läge säga: "inga problem vi skärmar av" känns lite väl naivt.

Jag håller med. Jag har också varit på evenemang där man nyttjat avskärmade läktare (dock ev fotboll) och visst är det bättre än inget men känslan är ändå att det blir halvfullt. Sektionerna försvinner inte för att de täcks för.

Sedan är jag inte säker på att publiksiffrorna markant kommer att öka. Kanske i början, möjligen hela första säsongen, men finns det verkligen så många som väljer att inte gå på AIK för att de lirar på Råsunda - eller för den delen Hammarby för att de lirar på Söderstadion?

Hur blir det tex med biljettpriserna? Ur supporterperspektiv borde det kunna bli billigare då det finns fler säten att fylla. Samtidigt är det nybyggen och de vill säkert dra in så mycket pengar det går :/
Citera
2012-06-02, 17:56
Medlem
15Februaris avatar
Personligen så känner jag att det inte ens är nödvändigt att täcka för den översta sektionen.
Arenan känns inte större än Råsunda, så mycket "sämre" kan det knappast bli.

Dessutom får vi ju akustiken på vår sida, förhoppningsvis. Men om dom spänner upp segeldukar så att man verkligen inte ser etaget, så fine, värt att prova.

Det som dock förvånar mig, är att det nästan ser ut som om man har skärmat av ett övre etage på Stockholmsarenan...
http://www.stockholmsarenan.se/wp-content/gallery/stockholmsarenan/800x600_arena2_fotboll.jpg

Lite kul också att det enbart skiljer någon meter i takhöjd mellan Solnastadion och Stockholmsarenan.

Drygt 50m tror jag, om jag inte minns fel. Men något Globen blir det knappast. Globen har drygt 80m i takhöjd, något man dock inte lägger märke till när man är där. Men akustiken blir ju lidande.

På denna bild syns det extra tydligt.

Man skulle kunna få in en rink med läktare där uppe med samma kapacitet som "den nedre". Om man nu valde att bygga så. Ganska sjukt egentligen...
Citera
2012-06-02, 18:41
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Personligen så känner jag att det inte ens är nödvändigt att täcka för den översta sektionen.
Arenan känns inte större än Råsunda, så mycket "sämre" kan det knappast bli.

Dessutom får vi ju akustiken på vår sida, förhoppningsvis. Men om dom spänner upp segeldukar så att man verkligen inte ser etaget, så fine, värt att prova.

Det som dock förvånar mig, är att det nästan ser ut som om man har skärmat av ett övre etage på Stockholmsarenan...
http://www.stockholmsarenan.se/wp-content/gallery/stockholmsarenan/800x600_arena2_fotboll.jpg

Lite kul också att det enbart skiljer någon meter i takhöjd mellan Solnastadion och Stockholmsarenan.

Drygt 50m tror jag, om jag inte minns fel. Men något Globen blir det knappast. Globen har drygt 80m i takhöjd, något man dock inte lägger märke till när man är där. Men akustiken blir ju lidande.

På denna bild syns det extra tydligt.

Man skulle kunna få in en rink med läktare där uppe med samma kapacitet som "den nedre". Om man nu valde att bygga så. Ganska sjukt egentligen...
Hur menar du med att det inte blir värre? Det rör sig ju ändå om en skillnad i kapacitet på 17 000 stolar, hur ska detta inte märkas när det väl blir matchdags och stolarna ska fyllas?
Citera
2012-06-02, 19:34
Medlem
15Februaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Hur menar du med att det inte blir värre? Det rör sig ju ändå om en skillnad i kapacitet på 17 000 stolar, hur ska detta inte märkas när det väl blir matchdags och stolarna ska fyllas?
Bland annat för att arenan inte känns så stor som den faktiskt är. Den känns som att den är i samma storlek som Råsunda, ungefär. Därför.

Det kunde ha varit värre, kan jag väl säga.

Jag tror inte att det kommer att störa mig personligen att det står 30 000 platser tomma.
Citera
2012-06-02, 22:53
Medlem
Kesslers avatar
Nu kan jag inte mycket om hur PEAB och liknande företag jobbar men vad tjänar man på att bygga klart arenan tidigare så man kan hålla esc där som man inte gör om man bara bygger den för DIF eller hammarby-matcher? Det går ju in fler folk om DIF och hammarby får tre hemmamatcher var t.ex. Varför hetsa om esc när man kunde hetsat om att bygga klart den för fotbollen.

När Sverige spelar landskamper i fotboll hänvisar man nog dessutom till att arenan ligger vid Stockholm så förstår inte varför friends ska vara ett problem bara för att det ligger utanför stan.
Citera
2012-06-02, 23:00
Bannlyst
Vill Malmös arena ska godkännas av UEFA att de 21 000 platserna ska bli fit från spel i mästerskap på 20-talet om Sverige nu godkänns med Norge som arrangörer att det finns fyra godkända arenor i Sverige som 1 st i Malmö, 1 st i Göteborg och 2 st i Stockholm. Största arenorna i rangordning: 1.Swedbank Arena på 50k, Nya Ullevi på 43k, Nya Söderstadion på 30k och Malmös på 21k. Kommer bli bästa mästerskapet sen VM 1994. Eller kan Sverige gå till minst semi i EM i år?
Citera
2012-06-02, 23:34
Medlem
bautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
Vill Malmös arena ska godkännas av UEFA att de 21 000 platserna ska bli fit från spel i mästerskap på 20-talet om Sverige nu godkänns med Norge som arrangörer att det finns fyra godkända arenor i Sverige som 1 st i Malmö, 1 st i Göteborg och 2 st i Stockholm. Största arenorna i rangordning: 1.Swedbank Arena på 50k, Nya Ullevi på 43k, Nya Söderstadion på 30k och Malmös på 21k. Kommer bli bästa mästerskapet sen VM 1994. Eller kan Sverige gå till minst semi i EM i år?
21k kapacitet låter är väl ändå lite väl lågt för ett eventuellt mästerskap? Särskilt med tanke på att EM bara blir större och större, från och med 2016 i Frankrike är det ju 24 länder som deltar. Där är den minsta arenan på 35k, och de kommer ha 5 st +50k samt 4 st +40k. Byggs det nya, tillräckligt stora arenor i Norge?
Citera
2012-06-02, 23:43
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Nu kan jag inte mycket om hur PEAB och liknande företag jobbar men vad tjänar man på att bygga klart arenan tidigare så man kan hålla esc där som man inte gör om man bara bygger den för DIF eller hammarby-matcher? Det går ju in fler folk om DIF och hammarby får tre hemmamatcher var t.ex. Varför hetsa om esc när man kunde hetsat om att bygga klart den för fotbollen.

När Sverige spelar landskamper i fotboll hänvisar man nog dessutom till att arenan ligger vid Stockholm så förstår inte varför friends ska vara ett problem bara för att det ligger utanför stan.

Nu förstod jag inte allt du försökte skriva men anledningen till att det är rivalitet mellan Friends och Nya Söderstadion är att den ena ligger i Stockholm stad och den andra i Solna. Det har alltså med pengar och reklam att göra för de respektive stadsdelarna. Solna är inte en del av Stockholm och givetvis vill lokalpolitikerna ha så mycket publicitet de kan till sin arena. Detsamma gäller givetvis omvänt också. Det är en konkurrenssituation.
Citera
2012-06-02, 23:53
Medlem
15Februaris avatar
Med tanke på att de minsta arenorna som användes i EM 2008 i Österrike och Schweiz, tog 30 000, så kommer det aldrig ske att fotbolls-EM liras i Sverige.

De enda 2 arenorna som egentligen duger för ett EM blir då Stockholmsarenan och Solnastadion.
Malmöstadion är för liten. 30 000 är nog ett minimum krav.

Men visst hade det varit kul. Speciellt här i Stockholm.
Citera
2012-06-02, 23:59
Medlem
15Februaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Nu förstod jag inte allt du försökte skriva men anledningen till att det är rivalitet mellan Friends och Nya Söderstadion är att den ena ligger i Stockholm stad och den andra i Solna. Det har alltså med pengar och reklam att göra för de respektive stadsdelarna. Solna är inte en del av Stockholm och givetvis vill lokalpolitikerna ha så mycket publicitet de kan till sin arena. Detsamma gäller givetvis omvänt också. Det är en konkurrenssituation.
Att Solna inte tillhör Stockholm Stad(kommun) har du rätt i, men att det inte tillhör Stockholm, är rent bullshit. Sitt inte här och vräk ur dig grejer som inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in