2012-03-26, 18:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beserwisser
Friends är ett namn på en organisation och sådana brukar sällan översättas.
Men namnet dom tog från början var engelskt. För det är väl en svensk organisation antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ok, ska vi kalla arenan Vänskapens Arena? Låter inte sådär jättebra, då är väl Friends Arena mycket bättre, eller hur?
Nepp. Vänskapens arena låter mycket bättre. Det säger ju nått om vad tanken är istället för nått jävla importerat amerikanskt plastskit.

Och för övrigt kan jag inte annat än hålla med pihlbaoge och 15Februari. Dom som kommer på engelska namn när det går lika bra med svenska borde skjutas. Är något löjligt när det sägs på svenska så är det precis lika löjligt på andra språk.
Citera
2012-03-26, 20:38
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Något jag var helt ovetandes om är att Åtvidaberg bygger ut Kopparvallen. Ganska ordentligt ombyggnad till och med, men ny läktare med tak över och grejer.

Har man tröttnat på att vara kusinen från landet som inte hör hemma i Allsvenskan men som biter sig fast ändå?
Hade också missat det. Här finns de senaste bilderna från bygget.

http://www.atvidabergsff.se/galleries_show.asp?teamID=1659&TeamGalleryID=15600

Äldre bilder finns i galleriet. Känns väldigt budget när man lyckas smälla upp större delen av kortsideläktaren på en vecka. Ett väldigt billigt bygge i jämförelse med andra arenaprojekt i Sverige men roligt att det händer något även där nere. Blir ett lyft för Kopparvallen.
Citera
2012-03-26, 20:47
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrStorfurste
Hade också missat det. Här finns de senaste bilderna från bygget.

http://www.atvidabergsff.se/galleries_show.asp?teamID=1659&TeamGalleryID=15600

Äldre bilder finns i galleriet. Känns väldigt budget när man lyckas smälla upp större delen av kortsideläktaren på en vecka. Ett väldigt billigt bygge i jämförelse med andra arenaprojekt i Sverige men roligt att det händer något även där nere. Blir ett lyft för Kopparvallen.

Känns väldigt budget, fast å andra sidan. ÅFF behöver inte mer. Nu får man en "modern" arena i trä, som ger tak över huvudet och ger plats åt de åskådare som skulle dyka upp på ÅFF:s allsvenska matcher.

Det behövs egentligen inte mer.
Citera
2012-03-26, 22:57
Medlem
Bornets avatar
Jag var på Åtvids nybygge för en månad sedan.
Nu är ju jag en sådan där som fullkomligt älskar gamla träläktare, kiosk bakom hörnet och ett rostigt barnstaket som barriär in till planen, så därför blev man ju riktigt tårögd när man fick supa in arena-atmosfären däruppe. Tror jag pynta runt 40:- för en god kaffe, en varm korv och en påse bilar. Weltklasse på det, om man nu inte är ute för att hamna i häktet just den kvällen.
Visst budget, budget & budget, men så tidlöst klassiskt ändå. Den enda smolken i bägaren är väl att de inte verkar bygga tak på just bortafansens sektion, vilket i min mening är riktigt rötet. (Nu lider ju dock GU utav 'typ' samma problem, så man ska väl inte peka för mycket finger, men jag tror mitt förakt mot det sketbygget blivit en någorlunda lokalkännedom på det här forumet ändå)

I övrigt har väl Swedbank redan visat att de har noll koll på sin arenahyresgästs image. Hur det hela än går kommer AIK som märke ha kammat in åtminstone lite badwill.
Senast redigerad av Bornet 2012-03-26 kl. 23:00.
Citera
2012-03-26, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Var och besökte nationalarenan (Friends) för lite över en vecka sedan på ett studiebesök. Någon som vill ha info?
Du får gärna berätta hur bygget går och var man ligger i för stadie nu?
Citera
2012-03-26, 23:31
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men namnet dom tog från början var engelskt. För det är väl en svensk organisation antar jag?

Nepp. Vänskapens arena låter mycket bättre. Det säger ju nått om vad tanken är istället för nått jävla importerat amerikanskt plastskit.

Och för övrigt kan jag inte annat än hålla med pihlbaoge och 15Februari. Dom som kommer på engelska namn när det går lika bra med svenska borde skjutas. Är något löjligt när det sägs på svenska så är det precis lika löjligt på andra språk.

Vänskapens Arena är väl en översättning av Friendship Arena snarare? Vänner Arena borde väl en mer korrekt översättning blir?
Dock så ställer jag mig frågande till användningen av Arena överlag, tycker Stadion är ett mycket bättre ord i sammanhanget.
Ullevi heter ju officiellt "Ullevi Stadium" i internationella sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
I övrigt har väl Swedbank redan visat att de har noll koll på sin arenahyresgästs image. Hur det hela än går kommer AIK som märke ha kammat in åtminstone lite badwill.

De som kommer få riktig Badwill är Friends som organisation när något händer på arenan, inkastade bangers, skakande av staket eller avbruten match.
Citera
2012-03-26, 23:41
Medlem
15Februaris avatar
Det kan ju knappast ha varit en dyr historia för Åtvidaberg att bygga dessa nya träläktare.
Det blir ju schysst utformning, men i trä istället för betong.
Varför gör inte fler klubbar så?

Uppställbara läktare borde vara förbjudet i Allsvenskan. I dagsläget så kör väl Häcken, Gefle, Mjällby och Syrianska med dessa byggställningar till läktare. Det är ju bara en tidsfråga innan dessa trillar ihop.

Jag ställer mig alltid vid ett fäste när jag ställer mig på dessa läktare, livrädd att skiten ska rasa vid ett måljubel eller så.
Det är helt osannolikt hur det kan vara tillåtet i Svensk elitfotboll.

Sedan kan man passa på att bygga tak på alla bortaläktare.
Norrköping skulle ha landets bästa bortasektion om man bara hade tak över den. Vore jävligt kul att fylla hela den där kortsidan, men det ordentliga draget uteblir ju utan tak på läktaren.
Citera
2012-03-27, 00:01
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas800
Du får gärna berätta hur bygget går och var man ligger i för stadie nu?

Arenan blir klar i tid, men hur ska man komma dit? Området runt är en katastrof, har du sett bron?

Stolarna blå och gul färg på allt ägaren kan påverka = kass färgsättning.
Citera
2012-03-27, 00:18
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
De som kommer få riktig Badwill är Friends som organisation när något händer på arenan, inkastade bangers, skakande av staket eller avbruten match.
Jo, men jag har fortfarande svårt att se att Friends som organisation får svårare att profilera sig gentemot sina 'kunder', även om det blir gallerskak och rökgranatschocker på nybygget.

Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Norrköping skulle ha landets bästa bortasektion om man bara hade tak över den. Vore jävligt kul att fylla hela den där kortsidan, men det ordentliga draget uteblir ju utan tak på läktaren.
Speciellt Norrköping. Åtvid har ju gått ut med efterfrågan om hjälp från sin egna by så att alla stolar hinner bli uppmonterade innan säsongspremiären hemma - mot oss. Norrköping är ju ändå en medelstor klubb i Sverige. Då ska man ta mig fan bjuka på lite tak när man får storfint på besök.
Citera
2012-03-27, 00:21
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Speciellt Norrköping. Åtvid har ju gått ut med efterfrågan om hjälp från sin egna by så att alla stolar hinner bli uppmonterade innan säsongspremiären hemma - mot oss. Norrköping är ju ändå en medelstor klubb i Sverige. Då ska man ta mig fan bjuka på lite tak när man får storfint på besök.

Man satsar nog på fler larmbågar istället. Eller på fler sinnesslöa poliser och OV's som inte släpper in en på arenan varesig man har biljett eller inte.
Citera
2012-03-27, 00:29
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Uppställbara läktare borde vara förbjudet i Allsvenskan. I dagsläget så kör väl Häcken, Gefle, Mjällby och Syrianska med dessa byggställningar till läktare. Det är ju bara en tidsfråga innan dessa trillar ihop.

Jag ställer mig alltid vid ett fäste när jag ställer mig på dessa läktare, livrädd att skiten ska rasa vid ett måljubel eller så.
Det är helt osannolikt hur det kan vara tillåtet i Svensk elitfotboll.

Olyckor har ju faktiskt hänt. Mot Trelleborg 2007 så hoppade någon igenom läktaren bredvi mig mitt under matchen, och förra året (eller var det 2010?) så blev det ju ett mindre kaos på bortläktaren när vi mötte Häcken eftersom Blåvitt vägrade låta sina supportrar ställa sig på läktaren då de noterat att den stod till stor del staplad på några träklossar.

Vad gäller taket så är det något jag känner att man kanske borde satsat på istället för att minska ståplatsen. Det hade i min värld varit bättre om man införde ett tak krav på alla arenor istället för att det ska vara max 20% ståplats.

Citat:

De har ju trots allt till den 6:e Augusti på sig att fixa läktaren inför finbesöket.
Citera
2012-03-27, 19:25
Medlem
rebocadors avatar
Friends är sannerligen ett ur alla aspekter värdelöst namn på en nationalarena: töntigt, anglicism, otydligt.

Dessutom har antimobbningsorganisationen och dess metod fått en hel del kritik i en rapport från Skolverket, så helt "god" och okontroversiellt snäll är den inte heller, den har redan skaffat sig själv en del badwill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in