2007-10-16, 23:25
Medlem
Är det inte mer sannolikt att HR vet vad de snackar om än att vi här vet vafan vi snackar om?
2007-10-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dll
Inte hängt med i denna tråd, men jag antar att http://img205.imageshack.us/img205/2825/stureplansprofilerna21lk1.jpg fick 4 års fängelse? Såg det på nyheterna nyss iallafall.
edit: http://myraninho.blogspot.com/2007/08/svin.html Där fanns visst också nånting..
Så vart är länkarna med bilder på "drinkludret" då?
2007-10-16, 23:26
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Vi får förutsätta att folket i hovrätten är mer erfarna av såna här saker än vi här på FB...

Ok.. men vad ska vi då förutsätta om folket i tingsrätten?
2007-10-16, 23:29
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Det kanske han har men en väldigt stark ledtråd kan vara att han inte examinerades.

Istället för att lalla omkring här och sprida dina inlägg ingen förstår sig på kan du väl ta och svara på min fråga?

Hur många av dina 12000+ inlägg tillför något konkret till trådarna du besöker?
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz

Du har inget alls att komma med än dina egna hopsnickrade teorier.

Det intressanta i det här är ju att nu är vi tre som studerat juridik som finner hela sms'et och uppsåtet som märkligt, dina teorier är inte ens lekmannamässigt dumma de är bara dumma!

Som sagt, att du inte klarar att följa ett resonemang betyder inte att det är resonemanget som är felaktigt!
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag anser inte att frågan är av underordnad betydelse, just av anledningen att det inte ska gå att säga att man trodde att offret samtyckte utan vidare. Det kommer du inte ifrån, oavsett förbättrade utredningar. Så länge det krävs uppsåt "Ja, jag hade för avsikt att våldta" så kommer en sanslös mängd våldsverkare undan. Vad menar du är riskerar rättssäkerheten genom att införa brottsrubriceringen grov oaktsam våldtäkt?
Menar du att t ex vållande till annans död inte leder till "riktiga" domar?
Vad lägger du i begreppet "riktig" i det här sammanhanget?

För tredje gången i ordningen så kan jag konstatera att jag inte är tillräckligt insatt för att helt och hållet se vilka effekter en oaktsamhetsbedömning skulle få. Det enda jag med stor sannaolikhet kan säga är att någon sanslös mängd våldsverkade inte skulle lagföras bara för att man inför oaktsamhet som alternativ till uppsåt. Men utifrån den informationen jag har så är det en möjlighet man kanske bör utreda. Framförallt så att rätten inte på ett kreativt sätt lyckas snickra ihop ett uppsåt som osar rättsröta lång väg.
Medlem
Undrar var det här kommer att sluta? Om bedömningen av våldtäkt flyter mer och mer åt det här hållet, måste man väl införa ett hårt straff för våldtäktsanmälningar som visar sig vara falska. Läste om killarna från Dukes lacrosse-lag, skrämmande att media på förhand kan dömma folk.

Media får större och större påverkar i rättsmål och känns som att något måste göras. För något år sen var det ett välkänt mål på tapeten, kommer inte ihåg exakt vilket det var. Men man sänkte i varje fall skadeståndet med(kan inte siffrorna exakt) 100 000 till 300 000 eller liknande.(helt korrekt för övrigt då han gjorde det med hänsyn till ett liknande mål tidigare) För detta fick domaren i målet mottaga dödshot genom vykort från barnfamiljer... (Vet detta eftersom jag känner dennes son). Ett exempel på hur man drabbas när man gör "fel" bedömning enligt svenska folket utan någon som helst insyn.
Kommer man våga göra rätt bedömningar i framtiden eller kommer medias(ibland felaktiga) bedömning anses vara den korrekta??
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Ok.. men vad ska vi då förutsätta om folket i tingsrätten?

det är ju en lägre instans och så överklagar man och det rättas till...

Tingsrätterna är ju inte alltid på topp när det är komplicerade fall, därför finns möjligheten till överklagan.
2007-10-16, 23:30
Medlem
Dr.Diegos avatar
det är inte mycket skvaller just nu
2007-10-16, 23:30
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Det kanske han har men en väldigt stark ledtråd kan vara att han inte examinerades.

Ad hominem argument är sällan klädsamt och visar snarare på dina brister än mina!
2007-10-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
det är ju en lägre instans och så överklagar man och det rättas till...

Tingsrätterna är ju inte alltid på topp när det är komplicerade fall, därför finns möjligheten till överklagan.
Tur att HD finns då eftersom TR suger hästpung, HR suger bara och HD är accepterat
2007-10-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Jag tolkar sms:et på ett annat sätt. De hade redan haft sex med henne innan och visste redan vilka de fick och inte fick säga till, för att det inte skulle komma fram till flickvännen. Det är inget man behöver säga till varann efter varje gång "Säg inte det här till någon".
Hur är det Xallo's idol brukar säga?
"Ding"

Det stavas E F T E R H A N D S K O N S T R U K T I O N

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in