2007-10-01, 10:00
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theKnight
Oavsett hur utslaget än blir kommer det dock krävas en omfattande redogörelse i domen för att förklara varför utslaget blir som det blir - allt för trovärdighetens och tillitens skull.

Ja, här är vi helt överens. Jag har tidigare kritiserat tingsrättens dom för att bara vara tydlig (knappt ens det) för mig och andra som redan är väl insatta i problematiken. Detta har skapat en rad missförstånd som vi märkt i denna tråd. Miss Taken tror exempelvis fortfarande att tingsrätten skrivit att tjejen våldtagits.

Sånt är inte bra. Jag tycker att domar ska skrivas betydligt längre, utförligare och mer pedagogiskt än de görs idag så att de inte bara riktar sig till människor som har all nödvändig grundkunskap. Domstolorna borde skriva domar så att de riktar sig direkt till de inblandande - nämligen folk som har noll koll på rättsväsendet.
2007-10-01, 10:09
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Ja, här är vi helt överens. Jag har tidigare kritiserat tingsrättens dom för att bara vara tydlig (knappt ens det) för mig och andra som redan är väl insatta i problematiken. Detta har skapat en rad missförstånd som vi märkt i denna tråd. Miss Taken tror exempelvis fortfarande att tingsrätten skrivit att tjejen våldtagits.

Sånt är inte bra. Jag tycker att domar ska skrivas betydligt längre, utförligare och mer pedagogiskt än de görs idag så att de inte bara riktar sig till människor som har all nödvändig grundkunskap. Domstolorna borde skriva domar så att de riktar sig direkt till de inblandande - nämligen folk som har noll koll på rättsväsendet.

Då förloras möjligheten att vara exakt.

Jag kan ge dig rätt i att domen lett till missförstånd, men detta är i så fall beroende på a) de inblandades punschiga beteenden (feminister som dumdemonstrerar och åtalade som går och blir åtalade igen) samt b) på medias hårdvinkling.
2007-10-01, 10:52
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Då förloras möjligheten att vara exakt.

Hur menar du här? Jag anser att det går att skriva betydligt mer uttömmande och pedagogiska domar än vad som görs i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jag kan ge dig rätt i att domen lett till missförstånd, men detta är i så fall beroende på a) de inblandades punschiga beteenden (feminister som dumdemonstrerar och åtalade som går och blir åtalade igen) samt b) på medias hårdvinkling.

Nu menar du säkert en åtalad som blir polisanmäld igen. Jag menar, om inte ens journalister kan tolka en dom ordentligt så är det ju inte enklare för människor som aldrig någonsin läst en dom att göra det.

Visst, det spelar ingen roll hur bra en dom skrivs. Allt går att missförstå in absurdum. Men det går faktiskt att skriva mer exakt rörande detta fall. Kompromissdomar har jag sett alldeles för mycket av. Det är min förhoppning att hovrätten inser detta.
2007-10-01, 11:02
Medlem
MissTakens avatar
Citat:

Mannen! Jag har vad jag kan minnas ALDRIG sagt att hon blivit våldtagen. Rätta mig gärna om jag minns fel. Däremot upprepar jag om och om igen raden ur domen att det är bevisat att hon TVINGATS till samlag. Vad betyder tvång för dig? I min värld är det varjefall något som sker mot ens vilja...eller har jag så jävla fel?

För mig som erkänt flera gånger att jag har väldigt liten kunskap om juridiska frågor men vill förstå det här så rimmar tvångshandlingen illa ihop med skador och ett frikännande. Att sakna uppsåt räcker inte för mig för om jag råkar köra ihjäl någon av en händelse så hade jag inget uppsåt med det men likt förbannat kan jag dömas för vållande till annans död. Att inte förstå nåt köper jag inte heller som skäl till friande dom - skulle inte kunna ske under andra omständigheter utan är hjärnan för liten/sjuk/skadad så blir det rättspsykiatrisk vård helt enkelt.

Istället för att sitta på dina höga hästar och orera om din enorma erfarenhet som i en handvändning ändras till spekulation så kan du väl försöka förklara då för oss vanliga dödliga så vi fattar istället för att håna oss - även du har varit barn i början, eller hur...?
.
2007-10-01, 13:17
Medlem
stoned6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
MEN HEJA!!
Du är den ENDA som postat bilden!

Jo man måste se vad det är för överklassyngel
http://img18.imagevenue.com/img.php?image=45885_pic19167_122_702lo.jpg
2007-10-01, 13:52
Medlem
johnjohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoned6
Jo man måste se vad det är för överklassyngel
http://img18.imagevenue.com/img.php?image=45885_pic19167_122_702lo.jpg

Bra initiativ. Bilden alltså.
2007-10-01, 14:07
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg

1. Det är patetiskt med nattklubbschefer som dömer ut en kollega när han ägnar sig åt samma sak som dem, nämligen att utnyttja kvinnor. Av Rot och Ahlberg eller vad de nu heter har förstås aldrig haft sex med kvinnor som velat få någon fördel av det. Eller var det tvärtom? Vad skiljer då de grabbarna från de åtalade?

2. Att man är otrevlig är inte brottsligt. Det betyder att bara för att någon knullar dumma våp och dumpar dem efteråt och kallar dem otrevliga saker har de inte begått brott.

1. Den som känner/vet mer om nattklubbscheferna på Stureplan kan nog avgöra vilka som riskerar att hamna i en snurra med förnedringssex som går överstyr och vilka som utnyttjar sin ställning på ett mindre destruktivt sätt.

2. Nej det är inget brott att vara otrevlig. Men man får mindre empati från omvärlden och inställningen blir ungefär "som man bäddar får man ligga".

Jag har hela tiden sagt att jag struntar i vad hovrättens dom blir. Däremot finns det nog ingen tvekan om att jag känner väldigt lite medlidande med de här killarna. Om de inte fälls lär de inte kunna gå tillbaka till "business as usual" och det tycker i alla fall jag är bra
2007-10-01, 14:21
Medlem
För övrigt är det intressant hur tysta diverse människor är som i vanliga fall skyller våldtäkter mm på invandrare eller dålig uppväxt. Vad ska vi skylla på i detta fallet? Inavel?
2007-10-01, 14:31
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
1. Den som känner/vet mer om nattklubbscheferna på Stureplan kan nog avgöra vilka som riskerar att hamna i en snurra med förnedringssex som går överstyr och vilka som utnyttjar sin ställning på ett mindre destruktivt sätt.

Mindre destruktivt sätt? Ok. Elegant formulering där. Jag återkommer till nattklubbscheferna...

Citat:
2. Nej det är inget brott att vara otrevlig. Men man får mindre empati från omvärlden och inställningen blir ungefär "som man bäddar får man ligga".

Är du medveten om att du nu ger fritt skottfält åt att hävda att tjejer som beter sig som slampor förtjänar att våldtas? Som man bäddar får man...du kan inte mena detta. Säg att du skrev fel för Guds skull...

Sedan var det ju det här med nattklubbscheferna. Jag har märkt att samma namn som jag outat återkommer med ungefär samma mellanrum som 21-åringen och 25-åringen på stureplan.se. Nikki de Verbier verkar ju ständigt ute och rapporterar direkt från verkligheten:

"Andra unga förmågor Laroy hade att erbjuda denna kväll var 21-åringen som festade tillsammans med 25-åringen. De är ett riktigt radarpar de där två, och det är synd att inte 25-åringen pallrar sig ut oftare, för det är alltid kul att träffa honom. Även om han kan verka lite butter ibland så är han en fin kille, det vet jag."

Och:

"Istället begav jag mig mot 25-åringen, som visserligen också är snygg, men så trevlig att man inte kan låta bli att prata med honom. Han hängde med den lika trevliga 21-åringen och de verkade ha väldigt kul där de stod och festade i den övre baren."

Alltså, fattar du varför man bör samla in åsikter från skilda håll – framför allt när mycket info kommer från före detta buksvågrar?
2007-10-01, 14:32
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonmat
För övrigt är det intressant hur tysta diverse människor är som i vanliga fall skyller våldtäkter mm på invandrare eller dålig uppväxt. Vad ska vi skylla på i detta fallet? Inavel?

Nej, vi ska skylla på tjejen, enligt Dansund. Som man bäddar får man...
2007-10-01, 14:36
Medlem
dansunds avatar
Citat:

Är du medveten om att du nu ger fritt skottfält åt att hävda att tjejer som beter sig som slampor förtjänar att våldtas? Som man bäddar får man...du kan inte mena detta. Säg att du skrev fel för Guds skull...

Nej jag menar det jag skrev - att man får mindre empati om man är otrevlig, dvs som man bäddar får man ligga. Det hade ingenting med våldtäktsförsvar att göra, men jag förstår att du vill dra din tolkning åt det hållet. Men dra inte in mig i det är du snäll.
2007-10-01, 14:42
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Nej jag menar det man skrev - att man får mindre empati om man är otrevlig, dvs som man bäddar får man ligga. Det hade ingenting med våldtäktsförsvar att göra, men jag förstår att du vill dra din tolkning åt det hållet. Men dra inte in mig i det är du snäll.

Men du kommer inte bort från det hur mycket du än försöker. Du försa dig rätt kraftigt här. Tjejen har i omgångar betett sig omvittnat kräkaktigt mot folk hit och dit så detta kommer du inte runt hur du än försöker. Ska kvinnor ses med andra ögon eller hur tänker du här?

Andra människor delar ju uppenbarligen heller inte den uppfattning som De Tre Musketörerna - af Klercker, von Roth, Ahlbom - och så nu Dartagnan - M.I.A - saluför här.

Lyssna inte bara på det du vill höra. Öppna dig för andra intryck också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in