2007-10-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article893615.ab

Missa inte bilden:
Här är skadorna på den 19-åriga kvinnans kropp efter natten med Stureplansprofilerna enligt rättsintyget.

Över 25 skador!!

De små porrskadade smygbögarna.

En intressant detalj i sammanhanget är ju att skadorna är lindriga enligt rättsintyget. Det handlar alltså i vissa av fallen om en lätt rodnad som kan uppstå av i princip vad som helst. Dessutom kan skadorna inte påvisa att det har skett en våldtäkt. Hade de kunnat det hade saken redan varit utredd. Men har man aftonbladet som informationskälla är det kanske inte så konstigt att man bara har delar av informationen.
2007-10-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tabula.rasa
Har kollat det, och nej dom behöver inte häktas bara för att dom blir fällda. Det finns många människor ute i samhället som väntar på att få komma in i fängelset för att göra sin "tid". Tur att JK fick 120 000 kr för Efterlyst, dom kommer väl att gå till MV som skadestånd nu.

Ha ha, JK fick inga 120 000 för efterlyst, om du nu verkligen trodde det på riktigt?
2007-10-04, 23:09
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justasone
En intressant detalj i sammanhanget är ju att skadorna är lindriga enligt rättsintyget. Det handlar alltså i vissa av fallen om en lätt rodnad som kan uppstå av i princip vad som helst. Dessutom kan skadorna inte påvisa att det har skett en våldtäkt. Hade de kunnat det hade saken redan varit utredd. Men har man aftonbladet som informationskälla är det kanske inte så konstigt att man bara har delar av informationen.

Jag har skrivit en hel del medicinska rättsintyg och även vittnat, som läkare, i en del rättegångar. Som jag ser det talar skadorna för hennes version. att hon blivit utsatt för tvång och misshandel, och styrker hennes möjligheter.

Du vet uppenbarligen heller inte vad ordet "lindrig" innebär i sådana här sammanhang. eller hur det används av läkare som skriver rättsintyg.

Men du har rätt i att skadorna i sig inte säger något om huruvida det begåtts en våldtäkt.

Ignatius förresten, hur tror du att detta kommer att sluta?
2007-10-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Jag har skrivit en hel del medicinska rättsintyg och även vittnat, som läkare, i en del rättegångar. Som jag ser det talar skadorna för hennes version. att hon blivit utsatt för tvång och misshandel, och styrker hennes möjligheter.

Du vet uppenbarligen heller inte vad ordet "lindrig" innebär i sådana här sammanhang. eller hur det används av läkare som skriver rättsintyg.

Men du har rätt i att skadorna i sig inte säger något om huruvida det begåtts en våldtäkt.

Just detta rättsintyg har jag dock läst (och sett de bifogade bilderna) och jag anser att "lindriga" (i den vanliga bemrkelsen) stämmer in på de flesta av dem. Inga av dessa förutom möjligen de bakom öronen är några jag skulle bli förvånad över om jag själv hade om jag pysslade med hårdhänt gruppsex.
2007-10-05, 00:40
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Just detta rättsintyg har jag dock läst (och sett de bifogade bilderna) och jag anser att "lindriga" (i den vanliga bemrkelsen) stämmer in på de flesta av dem. Inga av dessa förutom möjligen de bakom öronen är några jag skulle bli förvånad över om jag själv hade om jag pysslade med hårdhänt gruppsex.

Jag utgår från att du är läkare , på akutmottagning eller jourläkarcentral, med vana vid att hantera och bedöma skador efter trauma och misshandel?

Är du kanske tom rättsmedicinare?

Och, oavsett, så medger du att det krävs ett viss grad av våld eller tvång för att sådana skador ska uppstå?
2007-10-05, 05:28
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:

Jag har bara läst vad som framkommit i media om förhandlingen i HR, och av det går det knappast att dra några slutsatser. Men man skall ha klart för sig att de friades på en väldigt solid grund i TR. Det fanns inga egentliga bevisfaktum förutom just mängden "lindriga" skador (justastone är m.ao helt fel ute), att kvinnan var mycket berusad och medgivande av vissa indicier. Det är i sig en beviskedja som det är ganska svårt att få att räcka, och då skall du lägga till samstämmighet från de båda åtalade (hög trovärdighet), ändrad/oklar version av målsäganden (låg trovärdighet) samt visst erkänt samtycke från målsäganden (uppsåtsproblematik). Skulle jag satsa pengar skulle jag satsa på ett frikännande alternativt en ganska juridiskt avancerad slutledning om uppsåtsbegreppet eller begreppet "hjälplöst tillstånd". Och då tror jag det finns möjlighet att vi får se detta även i HD. Fullt möjligt att vi får se det där även vid ett frikännande.
2007-10-05, 09:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Och, oavsett, så medger du att det krävs ett viss grad av våld eller tvång för att sådana skador ska uppstå?
Säger inte det sig självt om man utgår ifrån att det kan ha handlat om 'hårdhänt gruppsex'? Så länge folk envisas med att utgå ifrån att hon - eller någon annan kvinna för den delen - faktiskt kan gilla just hårdänt gruppsex så kommer inte diskussionen att leda någonvart. Det har förmodligen konstaterats rätt många gånger i tråden att killarna med stor sannolikhet är riktiga svin, men det är med väldigt få undantag inget olagligt i sig.
2007-10-05, 09:45
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Som jag förstår så är dom inte häktade nu. Alltså blir det en friande dom.
2007-10-05, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissTaken
Ooops, ska vara tyst....men alltså han roade mig men jag får väl hitta annat att skratta åt då.
.

Saknar du Maysan så kan du väl besöka häktet eller sitter han inne med restriktioner nu? Domen mot grabbarna kommer väl nästa vecka, men stämmer det att dom blir fällda så kanske dom redan har blivit hämtade. Flyktfara?
2007-10-05, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ha ha, JK fick inga 120 000 för efterlyst, om du nu verkligen trodde det på riktigt?

Inte omöjligt, men han har väl pengar ändå så det räcker så att han kan betala skadestånd.
2007-10-05, 10:18
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabula.rasa
Saknar du Maysan så kan du väl besöka häktet eller sitter han inne med restriktioner nu? Domen mot grabbarna kommer väl nästa vecka, men stämmer det att dom blir fällda så kanske dom redan har blivit hämtade. Flyktfara?

Haha avstår gärna, saknar på behörigt avstånd. Han får gärna förgylla min dag här i tråden med sitt orerande men inte mer.
.
2007-10-05, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissTaken
Haha avstår gärna, saknar på behörigt avstånd. Han får gärna förgylla min dag här i tråden med sitt orerande men inte mer.
.

Jag trodde det var kärlek mellan er två

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in