2007-05-11, 13:00
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Domen är inte alls särskilt udda. Påstår man det så har man tyvärr en ganska bristande förståelse för juridik. Vad som slås fast i domen är att:

a) hon har utsatts för sexuellt våld
b) att hon indledningsvis varit införstådd med etta och gett sitt samtycke (samtycke är en befrielsegrund för straffansvar)
c) att hon under aktens gång har ändrat sig och att det är trovärdigt att detta kommunicerades.
d) att man inte kan bevisa att det har kommunicerats på ett sådant sätt och under sådana omständigheter att det går att styrka ett uppsåt.

Detta innebär inte att det kan ha funnits ett uppsåt, utan att man helt enkelt inte kan bevisa det. Mot bakgrund av det har TR:n inget annat val än att fria, och sett i ett större perspektiv så är detta bra, eftersom rättsäkerheten i det här måste bygga på en bevisbörda för åklagaren.

Gäller det här med uppsåt bara i "sexmål"? Om jag trixar med bokföring men inte "förstår" att det jag gör är olagligt så åker jag väl dit för att det är min skyldighet att känna till lagstiftningen om bokföring. Är det inte samma sak i våldtäktsfall att jag förväntas förstå att samlag mot någons vilja under våld eller hot om våld innebär våldtäkt? Eller är det det med uppsåt som skiljer mord från dråp t ex? Borde man inte så fall ha dömt för sexuellt tvång eller liknande?
2007-05-11, 13:19
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Gäller det här med uppsåt bara i "sexmål"? Om jag trixar med bokföring men inte "förstår" att det jag gör är olagligt så åker jag väl dit för att det är min skyldighet att känna till lagstiftningen om bokföring. Är det inte samma sak i våldtäktsfall att jag förväntas förstå att samlag mot någons vilja under våld eller hot om våld innebär våldtäkt? Eller är det det med uppsåt som skiljer mord från dråp t ex? Borde man inte så fall ha dömt för sexuellt tvång eller liknande?

Både mord och dråp kräver uppsåt. Råder oaktsamhet, så döms man för vållande till annans död. Detta gäller även i andra mål än "sexmål". Kolla lite i juridik tråden ska du se.
2007-05-11, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Domen är inte alls särskilt udda. Påstår man det så har man tyvärr en ganska bristande förståelse för juridik. Vad som slås fast i domen är att:

a) hon har utsatts för sexuellt våld
b) att hon indledningsvis varit införstådd med etta och gett sitt samtycke (samtycke är en befrielsegrund för straffansvar)
c) att hon under aktens gång har ändrat sig och att det är trovärdigt att detta kommunicerades.
d) att man inte kan bevisa att det har kommunicerats på ett sådant sätt och under sådana omständigheter att det går att styrka ett uppsåt.

Detta innebär inte att det kan ha funnits ett uppsåt, utan att man helt enkelt inte kan bevisa det. Mot bakgrund av det har TR:n inget annat val än att fria, och sett i ett större perspektiv så är detta bra, eftersom rättsäkerheten i det här måste bygga på en bevisbörda för åklagaren.

Tack för förtydligandet.
Hur skulle sexuellt utnyttjande kunna appliceras på det här fallet? (Vet att dom itne stod åtalade för detta utan grov våldtäkt).
2007-05-11, 14:44
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indecline
Tack för förtydligandet.
Hur skulle sexuellt utnyttjande kunna appliceras på det här fallet? (Vet att dom itne stod åtalade för detta utan grov våldtäkt).

Det finns ett uppsåtskrav där med. Dock så tror jag att det hade varit lättare att bevisa sett till omständigheterna, eftersom brottet går ut att man tillskansar sig en viss handling genom att offret befinner sig i "beroendeställning" och att offrets samtycke till handlingen s.a.s diskvalificeras. Det hade krävts att målsäganden utmålades som ett fullkomligt wackkjob, men jag tror att det hade varit lättare att få dem fällda med den taktiken.
2007-05-11, 14:49
Medlem
Är det någon som har gjort domen tillgänglig på internet? Isåfall, var?

Ignatius I, har du läst domen?
2007-05-11, 15:50
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99popcorn
Är det någon som har gjort domen tillgänglig på internet? Isåfall, var?

Ignatius I, har du läst domen?

Efter att man har läst den så är man inte lika snabb med att döma killarna. Känns som att många här skulle behöva läsa hela domen och inte bara vissa väl utvalda delar.
2007-05-11, 15:54
Medlem
Watchmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Efter att man har läst den så är man inte lika snabb med att döma killarna. Känns som att många här skulle behöva läsa hela domen och inte bara vissa väl utvalda delar.

Har du den så låt oss ta del av den!

och nej, jag kommer inte hämta ut den själv...
2007-05-11, 15:58
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchmen
Har du den så låt oss ta del av den!

och nej, jag kommer inte hämta ut den själv...

Även om de flesta vet vad tjejen heter så tänker jag inte lägga ut domen på nätet med hänsyn till det.

Vill någon beställa den så är det målnummer: B 7409-07
2007-05-11, 16:05
Medlem
Watchmens avatar
Citat:
Även om de flesta vet vad tjejen heter så tänker jag inte lägga ut domen på nätet med hänsyn till det.

Vill någon beställa den så är det målnummer: B 7409-07

Vad sägs om att editera bort samtliga personuppgifter och sen lägga upp domen?

Ifall ngn annan har domen och kan tänka sig att dela med sig med eller utan personuppgifter, skicka ett PM.

edit: Hittade detta...

http://www.lexnova.se/show_legalcase.php?legalcase=894
2007-05-11, 16:05
Medlem
Carl Hamiltons avatar
http://www.lexnova.se/show_legalcase.php?legalcase=894
2007-05-11, 16:15
Medlem
El Zorros avatar
Och efter att ni läst igenom hela domen tycker ni att de är lika "skyldiga" då?

Hon har gjort samma saker tidigare med dem, hon följde med upp medveten om att de skulle ha sex, finns inget som tyder på att de uppfattat det som att hon inte var med på det o.s.v.

Bortsett från eventuellt moraliska grejer så har jag mycket svårt att se hur man kan få det till en våldtäkt om man inte köper hennes historia rakt av trots att den tekniska bevisningen inte stödjer henne. Inga skador på någon av killarna, inga lösnaglar på golvet, hon var dessutom reält packad om hon flera timmar senare låg på 1,49 promille eller vad det nu var.

Tror mer på att hon känt sig smutsig fått någon form av psykbryt efteråt.
2007-05-11, 16:42
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Och efter att ni läst igenom hela domen tycker ni att de är lika "skyldiga" då?

Hon har gjort samma saker tidigare med dem, hon följde med upp medveten om att de skulle ha sex, finns inget som tyder på att de uppfattat det som att hon inte var med på det o.s.v.

Bortsett från eventuellt moraliska grejer så har jag mycket svårt att se hur man kan få det till en våldtäkt om man inte köper hennes historia rakt av trots att den tekniska bevisningen inte stödjer henne. Inga skador på någon av killarna, inga lösnaglar på golvet, hon var dessutom reält packad om hon flera timmar senare låg på 1,49 promille eller vad det nu var.

Tror mer på att hon känt sig smutsig fått någon form av psykbryt efteråt.

Jag blir väldigt stärkt i min uppfattning att åklagaren istället borde ha satsat på "sexuellt utnyttjande" enligt BrB 6:3. Känns nästan som att det är precis det som TR antyder när det skriver passusen om att MV varit i "social beroendeställning" till AJ och JK.

Vidare är jag inte alls nöjd med inkonsekvensen i TR:s resonemang vad gäller alkoholgraden och deras antydan till möjligheten att hon kanske inte varit nykter nog att säga ifrån. Hur kan hon då varit tillräckligt nykter för att delta frivilligt? Här torde åklagaren ha en möjlighet att överklaga och gå på en linje om om att männen använt sig av hennes "hjälplösa tillstånd". Men även här hade det ju såklart varit bättre om åtalet varit enligt 6:3 och inte 6:1.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in