Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Och efter att ni läst igenom hela domen tycker ni att de är lika "skyldiga" då?
Hon har gjort samma saker tidigare med dem, hon följde med upp medveten om att de skulle ha sex, finns inget som tyder på att de uppfattat det som att hon inte var med på det o.s.v.
Bortsett från eventuellt moraliska grejer så har jag mycket svårt att se hur man kan få det till en våldtäkt om man inte köper hennes historia rakt av trots att den tekniska bevisningen inte stödjer henne. Inga skador på någon av killarna, inga lösnaglar på golvet, hon var dessutom reält packad om hon flera timmar senare låg på 1,49 promille eller vad det nu var.
Tror mer på att hon känt sig smutsig fått någon form av psykbryt efteråt.
Jag blir väldigt stärkt i min uppfattning att åklagaren istället borde ha satsat på "sexuellt utnyttjande" enligt BrB 6:3. Känns nästan som att det är precis det som TR antyder när det skriver passusen om att MV varit i "social beroendeställning" till AJ och JK.
Vidare är jag inte alls nöjd med inkonsekvensen i TR:s resonemang vad gäller alkoholgraden och deras antydan till möjligheten att hon kanske inte varit nykter nog att säga ifrån. Hur kan hon då varit tillräckligt nykter för att delta frivilligt? Här torde åklagaren ha en möjlighet att överklaga och gå på en linje om om att männen använt sig av hennes "hjälplösa tillstånd". Men även här hade det ju såklart varit bättre om åtalet varit enligt 6:3 och inte 6:1.