2007-05-11, 16:50
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jag blir väldigt stärkt i min uppfattning att åklagaren istället borde ha satsat på "sexuellt utnyttjande" enligt BrB 6:3. Känns nästan som att det är precis det som TR antyder när det skriver passusen om att MV varit i "social beroendeställning" till AJ och JK.

Vidare är jag inte alls nöjd med inkonsekvensen i TR:s resonemang vad gäller alkoholgraden och deras antydan till möjligheten att hon kanske inte varit nykter nog att säga ifrån. Hur kan hon då varit tillräckligt nykter för att delta frivilligt? Här torde åklagaren ha en möjlighet att överklaga och gå på en linje om om att männen använt sig av hennes "hjälplösa tillstånd". Men även här hade det ju såklart varit bättre om åtalet varit enligt 6:3 och inte 6:1.

Absolut, sexuellt utnyttjande hade jag också kunnat köpa men våldtäkt finns inte på kartan. Hennes alkoholhalt är ett litet mysterium då den bevisligen har varit väldigt hög men samtidigt så vittnar poliskvinnan om att hon inte upplevde målsägande som särskilt berusad.

Om man tar med att hon anses ha stått i social beroendeställning mot dem så skulle jag nog vilja påstå att det är något hon varit väl medveten om och har gjort helt frivilligt. Du har självklart en poäng om att det är något man skulle kunna driva ett åtal på men jag är inte helt säker på att jag personligen gillar den linjen. Är det hon eller dem som har blivit utnyttjad ur den synvinkeln?
2007-05-11, 16:58
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Och efter att ni läst igenom hela domen tycker ni att de är lika "skyldiga" då?
Oj... Jag trodde att jag skulle se henne som mindre trovärdig efter att ha läst domen, men det är faktiskt tvärtom! Jag tror att det legat henne i fatet att hon är såpass ung och kanske inte kunnat uttrycka sig lika väl som killarna. Själv har jag fått en kille dömd på mycket mindre än sådär på grund av att rätten ansåg mig mer trovärdig. De är inte konsekventa för fem öre.
2007-05-11, 17:03
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banksy
Men om vi skulle döma efter effekterna och inte uppsåtet så skulle vi hamna i en fullständigt galen situation.
Låt säga att du knuffar till mig för att jag står i vägen. Jag ramlar, slår huvudet i trottoarkanten och dör. Enligt ditt resonemang ska du då dömas för mord, eller dråp, är det rimligt tycker du? Vi skulle då behöva bortse från att du varken ville eller förstod att din knuff skulle döda mig...

Du misstar dig om du tror att jag försöker släta över vad killarna gjort. Det verkar inte stå rätt till där. Men det är ju en helt annan diskussion eller hur?

Syftet med mitt inlägg är att att påpeka det märkliga i att vi faktiskt har ett begånget brott, och gärningsmän, men av rent klara juridiska skäl frias killarna då uppsåt inte kan bevisas. Emellertid kan man ju fundera på om det är i linje med hur lagstiftningen är tänkt att fungera. Kvinnan har ju beviserligen blivit våldtagen, så vad gör vi med henne? Erbjuder henne ett skadestånd eftersom hon blivit utsatt för en grov kräkning?
2007-05-11, 17:15
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finde3213
Inte alls udda. Man kunde helt enkelt inte bevisa uppsåt. Inget konstigt med det. På samma sätt det är inte misshandel/mord om man inte kan bevisa uppsåt.

Då de inte är dömda för våldtäkt så är det vill inte helt sant att dom är våldtäktsmän. Sen kan man tyckta dom är svin osv.

Det sistnämnda är onekligen problematiskt, kvinnan har blivit våldtagen, men enligt ditt resonemang inte av killarna som hade sex med henne under våldtäkt.

Om X våldtar Y och det inte hamnar i rätten på grund av Y inte vill, är då X en våldtäktman?
2007-05-11, 17:20
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Syftet med mitt inlägg är att att påpeka det märkliga i att vi faktiskt har ett begånget brott, och gärningsmän, men av rent klara juridiska skäl frias killarna då uppsåt inte kan bevisas. Emellertid kan man ju fundera på om det är i linje med hur lagstiftningen är tänkt att fungera. Kvinnan har ju beviserligen blivit våldtagen, så vad gör vi med henne? Erbjuder henne ett skadestånd eftersom hon blivit utsatt för en grov kräkning?

Fast då brottet kräver uppsåt så har vi ju inget brott, eller? Inget uppsåt, ingen våldtäkt, åtal ogillas. Sen kan de ha funnits uppsåt, men man har inte kunnat bevisa det i TR.
2007-05-11, 17:21
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banksy
Men om vi skulle döma efter effekterna och inte uppsåtet så skulle vi hamna i en fullständigt galen situation.
Låt säga att du knuffar till mig för att jag står i vägen. Jag ramlar, slår huvudet i trottoarkanten och dör. Enligt ditt resonemang ska du då dömas för mord, eller dråp, är det rimligt tycker du? Vi skulle då behöva bortse från att du varken ville eller förstod att din knuff skulle döda mig...

Du misstar dig om du tror att jag försöker släta över vad killarna gjort. Det verkar inte stå rätt till där. Men det är ju en helt annan diskussion eller hur?

Tja, i det fallet vore väl möjligen vållande till annans död ligga närmast till hand. Det förutsätter väl dock att jag varit oaktsam. Pojkarna skulle kanske dömas för vållande till kroppsskada (såväl fysisk som psykisk)
2007-05-11, 17:26
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Det sistnämnda är onekligen problematiskt, kvinnan har blivit våldtagen, men enligt ditt resonemang inte av killarna som hade sex med henne under våldtäkt.

Om X våldtar Y och det inte hamnar i rätten på grund av Y inte vill, är då X en våldtäktman?

Är soldater mördare?

De är inte dömda för våldtäkt, men kalla dem va du vill
2007-05-11, 17:28
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Mycket snack och lite verkstad här... Om ni hyser så mycket agg mot killarna är det väl bara att söka upp dom, vilket man inte behöver vara en raketforskare för att klara av, och sen göra det man ska.
2007-05-11, 17:28
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Tja, i det fallet vore väl möjligen vållande till annans död ligga närmast till hand. Det förutsätter väl dock att jag varit oaktsam. Pojkarna skulle kanske dömas för vållande till kroppsskada (såväl fysisk som psykisk)

Tänkte på de också. Varför tog inte åklagaren upp sexuellt utnyttjande eller vållande till kroppsskada?
2007-05-11, 17:35
Medlem
finde3213s avatar
Citat:

Enligt TR har vi inget begånget brott då uppsåt inte kunnat bevisas.
2007-05-11, 17:49
Medlem
finde3213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Oj... Jag trodde att jag skulle se henne som mindre trovärdig efter att ha läst domen, men det är faktiskt tvärtom! Jag tror att det legat henne i fatet att hon är såpass ung och kanske inte kunnat uttrycka sig lika väl som killarna.

JK är väl bara 20 år? 1 år äldre. Men å andra sidan så är väl tjejer mer mognare än killar? De är väl lite av anledningen till tjej 18 kille 20 gränsen på krogarna? Man kanske borde öka till 20 för tjejer med? Kanske skulle leda till färre fall då yngre tjejer sett upp, blivit uttnyttjade och manipulerade av äldre krögare. Var ju ett liknande fall i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Själv har jag fått en kille dömd på mycket mindre än sådär på grund av att rätten ansåg mig mer trovärdig. De är inte konsekventa för fem öre

Svårt att jämföra fall med fall. Juridik handlar alltid om olika tolkningar av lagen och fallet i fråga.(Tråkigt att höra att du råkat ut för nått hemskt.)
2007-05-11, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Och efter att ni läst igenom hela domen tycker ni att de är lika "skyldiga" då?

Hon har gjort samma saker tidigare med dem, hon följde med upp medveten om att de skulle ha sex, finns inget som tyder på att de uppfattat det som att hon inte var med på det o.s.v.

Och hur skadad är du?

Från domen:

Hon tror att det var när AJ eller JK började ha analsex med henne som hon för första gången sa att hon inte ville ha sex, och att de skulle sluta. Fram till dess var samlaget frivilligt från hennes sida. AJ blev känslokall och skrämde henne. Hon blev rädd och kände att hon inte hade kontroll över situationen. Hon började gråta. Därefter hade JK analsex med henne samtidigt som AJ satt vid hennes vänstra sida och uppmanade JK att våldta henne. JK och AJ hade därefter växelvis sex med henne. Hon skrek högt att de skulle sluta. AJ sade till henne att "hålla käften" och kallade henne för 'hora". AJ satte sig på hennes rumpa, när hon låg på mage, och drog henne hårt i håret. AJ hotade henne med att slå in näsbenet på henne och gav henne fem till sex örfilar på höger kind. AJ gav henne även örfilar på vänster kind. Slagen var hårda. Hon grät och var mycket rädd. Hon försökte komma loss genom att slåss, rivas och sparkas med underbenen, men "det gick inte så bra". Hon var väldigt full och chockad. I samband med hennes försök att komma loss tappade hon sina lösnaglar. Hon tror att de gick av när hon pressade händerna mot sänggaveln. AJ tog en fjärrkontroll som han tryckte in i hennes vagina och anal. Detta gjorde "fruktansvärt ont". JK frågade AJ om han inte såg att hon grät och bad AJ att sluta. AJ upphörde då att använda fjärrkontrollen och började istället tjafsa med JK.

Tingsrätten anser att det är utrett att våldsinslagen under den sexuella aktiviteten i lägenheten varit mer omfattande än vad AJ och JK velat berätta om.

Som framgått anser tingsrätten att det är klarlagt att AJ och JK inte berättat om all våldsutövning som förekom i lägenheten.

Som tingsrätten redan varit inne på finns det åtskilligt i utredningen som talar för att händelsen till stora delar tillgått ungefär som målsäganden har berättat. Tingsrätten anser som nämnts att det är utrett att målsäganden i något skede genom i vart fall visst våld tvingats till samlag och handling jämförlig med samlag.

Citat:

I rymden kan ingen höra dig skrika..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in