Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jag blir väldigt stärkt i min uppfattning att åklagaren istället borde ha satsat på "sexuellt utnyttjande" enligt BrB 6:3. Känns nästan som att det är precis det som TR antyder när det skriver passusen om att MV varit i "social beroendeställning" till AJ och JK.
Vidare är jag inte alls nöjd med inkonsekvensen i TR:s resonemang vad gäller alkoholgraden och deras antydan till möjligheten att hon kanske inte varit nykter nog att säga ifrån. Hur kan hon då varit tillräckligt nykter för att delta frivilligt? Här torde åklagaren ha en möjlighet att överklaga och gå på en linje om om att männen använt sig av hennes "hjälplösa tillstånd". Men även här hade det ju såklart varit bättre om åtalet varit enligt 6:3 och inte 6:1.
Absolut, sexuellt utnyttjande hade jag också kunnat köpa men våldtäkt finns inte på kartan. Hennes alkoholhalt är ett litet mysterium då den bevisligen har varit väldigt hög men samtidigt så vittnar poliskvinnan om att hon inte upplevde målsägande som särskilt berusad.
Om man tar med att hon anses ha stått i social beroendeställning mot dem så skulle jag nog vilja påstå att det är något hon varit väl medveten om och har gjort helt frivilligt. Du har självklart en poäng om att det är något man skulle kunna driva ett åtal på men jag är inte helt säker på att jag personligen gillar den linjen. Är det hon eller dem som har blivit utnyttjad ur den synvinkeln?