Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-19, 20:09
  #1
Medlem
w3ird0s avatar
Tjena var och åkte skidor förra veckan och köpte liftkort där min fundering är angångede hur portarna man går igenom kan läsa av kortet man har i fickan. Det lär ju vara att den skannar efter magnetiska signaler eller nått sånt och om det är så skulle man inte kunna fejka ett sådant kort med ett batteri och en spole med metal kärna i fickan i princip alltså.

Tack på förhand
Citera
2007-04-19, 20:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w3ird0
Tjena var och åkte skidor förra veckan och köpte liftkort där min fundering är angångede hur portarna man går igenom kan läsa av kortet man har i fickan. Det lär ju vara att den skannar efter magnetiska signaler eller nått sånt och om det är så skulle man inte kunna fejka ett sådant kort med ett batteri och en spole med metal kärna i fickan i princip alltså.

Tack på förhand

Det är ett så kallar RFID-kort. Det fungerar så att ingjutet i kortet finsn ett chip, en spole och en antenn. I avläsningsområdet finsn hela tiden ett växlande magnetfält, när ett kort komemr in i området så gör magnetfältet att det induceras ström i kortet så chipet vaknar till liv och kommunicerar trådlöst med avläsaren och de utbyter information digitalt.
Knappast något du kan fixa med ett eget magnetfält utan betydligt med avancerat.

Samma teknik används till exempelvis moderna busskort, nyckelbrickor, nya pass och nationellt idkort för trådlös avläsning av information.
Citera
2007-04-19, 21:19
  #3
Medlem
w3ird0s avatar
Okej tack tack

får väll läsa på lite så att man kan utnytja de där snåla jävlarna inte för att jag tror att det kommer funka men är lite intreserad hur det funkar är det nån som har lite läs tips
Citera
2007-04-19, 21:23
  #4
Medlem
ariers avatar
Roligt. Hade precis denna tanke idag. Följer med spänning utloppet i denna tråd.
Citera
2007-04-20, 08:07
  #5
Medlem
paridas avatar
Varje kort har ett kortnummer.
När du köper ett liftkort/busskort/whatever så sparas kortnumret i en lista med godkända kort.

Alltså, för att få komma in i liften så måste ditt kortnummer vara med i registret, eller så måste ditt kort ha ett nummer som någon som finns med i registret.

Har inte sett någon utrustning än, men dröjer nog inte länge förän det kommer billig utrustning för att läsa av kort och spoofa deras nummer.
Eftersom det läses av kontaktlöst så kommer man kunna glida förbi nån och läsa av dens kort och sedan spoofa det.
Problemet blir ju då att liftspärren måste ha en viss delay mellan passagen...
Citera
2007-04-20, 17:35
  #6
Medlem
Exempel på var man kan hitta RFID-läsare/skrivare:

http://www.smartcardfocus.com/shop/i.../p/index.shtml
Citera
2007-04-22, 00:24
  #7
Medlem
w3ird0s avatar
Tack för hjälpen
Citera
2010-11-18, 22:28
  #8
Medlem
ariers avatar
Nu bumpar jag på den här tråden då vintern kommer sig närmare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback