2009-01-14, 14:24
Medlem
Det ska nog djäkligt mycket till innan Messi överträffar Dinho 2005. För mig kan man sammanfatta Messi med ett enda ord, bollkontroll, det har aldrig funnits en spelare med sån bollkontroll, spelare som Maradona, George Best etc hade extremt bra bollkontroll men de kommer inte i närheten av Messi.

För att förstå hur bra hans bollkontroll verkligen är kan man detaljstudera han mål mot Real Madrid och Recreativo de Huelva, i båda fallen dribblar han förbi en back genom att flytta bollen med extrem precision i våldsam fart, först ut i banan för att i steget efter flytta in bollen igen mot målet (i båda fallen är backen där med benet där bollen borde vara), något som ingen annan aktiv eller för den delen pensionerad spelare klarat av.
Citera
2009-01-14, 14:34
Medlem
Quorthons avatar
En inspirerad Ronaldinho i form slår nog högre än dagens Messi. Ett tag kändes det som att Ronaldinho kunde vart blind och ändå veta var alla spelare på planen befann sig. Messi kanske är en bättre dribbler men har inte samma genialitet och den oberäknelighet som Ronaldinho hade när han var som bäst.

Ronaldinhos personliga problem gör nog ändå att Messi kommer överträffa honom när deras karriärer summeras. Ronaldinho kunde, om han bara gav sig fan på det, blivit den bästa spelaren genom tiderna.
Citera
2009-01-14, 14:43
Medlem
P.Gs avatar
Ronaldinho hade en känsligare högerfot och en bättre blick för spelet men Messi är kvickare samt mycket svårare att ta bollen ifrån, även i fart.
Citera
2009-01-14, 15:22
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det ska nog djäkligt mycket till innan Messi överträffar Dinho 2005. För mig kan man sammanfatta Messi med ett enda ord, bollkontroll, det har aldrig funnits en spelare med sån bollkontroll, spelare som Maradona, George Best etc hade extremt bra bollkontroll men de kommer inte i närheten av Messi.

För att förstå hur bra hans bollkontroll verkligen är kan man detaljstudera han mål mot Real Madrid och Recreativo de Huelva, i båda fallen dribblar han förbi en back genom att flytta bollen med extrem precision i våldsam fart, först ut i banan för att i steget efter flytta in bollen igen mot målet (i båda fallen är backen där med benet där bollen borde vara), något som ingen annan aktiv eller för den delen pensionerad spelare klarat av.

Intressant. Vilket mål mot Madrid? Han går ju inte förbi någon spelare då.
Citera
2009-01-14, 15:41
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaftPunk
Nu överdriver du rejält, jag vet att du avgudar honom men än har han inte nått upp till Zidanes och Ronaldos (den riktige) nivå

Håller med. Zidane har avgjort CL och VM på egen hand. Han har vunnit allt och blivit den dyraste värvningen någonsin. Ronaldo är en av VM-historiens största spelare och har vunnit i princip allt utom CL.

Messi har egentligen inte vunnit så mycket sedan han tog klivet och blev en av världens bästa. Är väl bara OS? Visst var han bra för några år sedan också men inte i närheten av vad han är nu. När Barca vann CL och La Liga berodde det mest på Ronaldinho (som liksom Ronaldo och Zidane är en större spelare än Messi).

Jag skulle påstå att Messi historiskt sett är i nivå med Cristiano Ronaldo. Dock har han, liksom Ronaldo, framtiden för sig.
Citera
2009-01-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Intressant. Vilket mål mot Madrid? Han går ju inte förbi någon spelare då.

I matchen där han gör ett hattrick, sista målet där.
Citera
2009-01-14, 19:31
Medlem
Treehorns avatar
Jag tycker också Messi har en bra bit till Ronaldo, Zidane och Ronaldinho imo. Vet inte om jag tycker Messi ens är speciellt överlägsen Zlatan och C.Ronaldo heller utan är ganska likvärdig...

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av DaftPunk
Nu överdriver du rejält, jag vet att du avgudar honom men än har han inte nått upp till Zidanes och Ronaldos (den riktige) nivå

Citat:
Ursprungligen postat av Dekoman
Skämtar du eller?

Skämtar du?
Senast redigerad av Treehorn 2009-01-14 kl. 19:38.
Citera
2009-01-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Jag tycker också Messi har en bra bit till Ronaldo, Zidane och Ronaldinho imo. Vet inte om jag tycker Messi ens är speciellt överlägsen Zlatan och C.Ronaldo heller utan är ganska likvärdig...

Är du från vettet?
Citera
2009-01-14, 19:53
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Är du från vettet?

Nej och uppebart är det fler en jag som tycker så iom att Messi inte blivit utnämd till världens bästa spelare i någon officiell omröstning hittills även om det är troligt att han får den nästa säsong. Han är inte så överlägsen som du försöker påstå, inte ens nära.
Citera
2009-01-14, 19:54
Medlem
Luffsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Är du från vettet?
Vad reagerar du på? Att han ännu inte är en lika stor spelare som Ronaldo,Zizou och Ronaldinho? Eller att linjen mellan Messi, C.Ronaldo, Ibrahimovic, Xavi och de andra stjärnorna är rätt tunn?

Nog är han bäst i världen alltid, men han är absolut inte ensam däruppe.
Citera
2009-01-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Nej och uppebart är det fler en jag som tycker så iom att Messi inte blivit utnämd till världens bästa spelare i någon officiell omröstning hittills även om det är troligt att han får den nästa säsong. Han är inte så överlägsen som du försöker påstå, inte ens nära.

undrar hur mycket Barca du sett iår. Att du ens har mage att jämföra Messi med den Ronaldo vi ser för tillfället; vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Zlatan är givetvis närmre, men långtifrån lika jämn som Messi. Messi snittar i princip nior i de spanska tidningarna, vilket är helt sinnessjukt när man tänker på det. Makalös i varje match.
Citera
2009-01-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Vad reagerar du på? Att han ännu inte är en lika stor spelare som Ronaldo,Zizou och Ronaldinho? Eller att linjen mellan Messi, C.Ronaldo, Ibrahimovic, Xavi och de andra stjärnorna är rätt tunn?

Nog är han bäst i världen alltid, men han är absolut inte ensam däruppe.

reagerar på det senare, att han inte skulle vara rätt tydligt bäst i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in