Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Självklart händer det överallt, det är ingenting jag förnekar men du ser inget samband med USA:s liberala vapenlagar och antalet skolmassakrar?
Det du förespråkar är en självuppfyllande profetia. Alla människor ska bära vapen för att 'skydda' sig mot psykopater, men samtidigt ökar chansen att psykopaten kommer att döda/skada folk om vapenlagarna är mer liberala.
Det har skett skolmassakrar i andra länder också. Med knivar, skjutvapen, sprängämnen, och, vid ett tillfälle, en eldkastare. Hemmabyggd.
Jag tror ärligt talat inte att antalet skolmassakrer har något som helst med tillgängligheten på vapen att göra. USA har bra mycket hårdare vapenlagar nu än för 40 år sedan. Går man tillbaka 80 år så var de ännu liberalare. Anyhow, för 40 år sedan behövdes inget federalt tillstånd för att bedriva handel med skjutvapen. Det var inga åldersgränser (federala) för att köpa vapen, ammunition, eller för den delen sprängämnen.
Lägg till att man då också kunde beställa vapen från annonser, få dem levererade till sin dörr, helt utan bakgrundskoll av något slag. Det går inte längre. Småkillar kunde köpa gevär, hagelgevär, pistoler och revolvrar, samt ammunition, och trots allt det här så var det inga problem med ungdomar och skjutvapen. Det har kommit på senare tid.
Anledningen är snarare att samhället degenerar, bort från såna koncept som personligt ansvar, och ordentlig uppfostran. Jag tror att det är en av de större orsakerna.
Jag tror inte att alla kommer att bära skjutvapen bara för att det är lagligt. Alla har inte mentaliteten för det. Jag noterar också att i många fall jag läser om så är brottslingen obeväpnad, men har ofta fysisk överlägsenhet gentemot sitt tilltänkta offer. Lyckligtvis så betyder ju muskler inte ett skit när tre hålspetskulor i kaliber .357 magnum trasar sönder arm och bröstkorg på dig medans du kliver in genom ett fönster som inte är ditt. Det är betryggande.