2009-05-28, 23:32
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paid in Full
Hahahahahahahahahhaa ok.
Överbevisa honom/henne istället om du tycker att det är ett felaktigt påstående. Men om det inte är en diskussion du är ute efter, utan endast ryggdunkningar, så kan du bege dig till I&I där du får dessa i överflöd.
Citera
2009-05-29, 02:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organis
det låter som att ni inte tycker kvinnor är människor..
detta skrämmer mig

Detta är själva grundproblemet. All logik mot damfotboll kan liknas med en pajas som har sin bjällermössa. Att fortsätta ett resonemang med dessa människor är meningslöst då de är är stolt över sin efterblivenhet. Det är en sorts enfaldig karaktär man annars trodde bara var eftertraktad av får. Tydligen är den också allmänt utbredd hos manliga fotbollsfans.
Citera
2009-05-29, 07:27
Medlem
Citat:
Kvinnokroppen är inte ömtåligare än männens, var i helvete får ni det ifrån????

Hur jävla lätt tror ni det är att bära och föda barn era jävla rövhål?!!!!???

seriöst jag blir så förbannad på sånna mansgrisar som ni härinne..
Brudar spelar väl fotboll för att det är KUL. ska vi inte få göra det vi tycker om och är kul?
för att några jävla svin till män sitter å bedömmer och tycker en massa jävla skit??

detta skrämmer mig

Jag kan inte plocka fram några länkar, MEN kvinnokroppen är svagare än den manliga, hur många barn du än föder. Vilket jag personligen inte skulle vilja göra.
Det finns en klar överrepresentation av knäskador inom damfotbollen och det är ett jätteproblem för tjejerna.
Jag har inget emot damfotboll och uppmuntrar verkligen alla tjejer att spela. Jobba bara med knäskadeförebyggande åtgärder och låt mig slippa bli inblandad.
Citera
2009-05-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Jag kan inte plocka fram några länkar, MEN kvinnokroppen är svagare än den manliga, hur många barn du än föder. Vilket jag personligen inte skulle vilja göra.
Det finns en klar överrepresentation av knäskador inom damfotbollen och det är ett jätteproblem för tjejerna.
Jag har inget emot damfotboll och uppmuntrar verkligen alla tjejer att spela. Jobba bara med knäskadeförebyggande åtgärder och låt mig slippa bli inblandad.

Det stämmer att tjejer är kraftigt överrepresenterade när det gäller knäskador. Genomsnittsåldern för en knäskada på en tjej är 16-17år. Dels är det som du säger att man måste arbeta mer förebyggande. Men sen är det också så att många tjejer är lite ko-benta p.g.a höfterna och bäcknet. Det gör att man inte belastar knät "rakt uppifrån" utan det blir mer slitningar på knät. Sen disskuteras om det också kan bero på att många tjejer oavsett divison får spela i damlagen redan när de är 14-15år om de är tillräckligt bra, samt att de spelar med sitt egna lag. Och de är ju inte alls lika utvecklade rent muskelmässigt som en 27åring. Så det sliter också väldigt mycket på kroppen.

Har för mig att jag läste någonstans att de flesta knäskador inträffar de 15 sista minuterna av första halvlek och de 15 första av andra. Någon som vet något om det?
Citera
2009-05-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backatyou
Det stämmer att tjejer är kraftigt överrepresenterade när det gäller knäskador. Genomsnittsåldern för en knäskada på en tjej är 16-17år. Dels är det som du säger att man måste arbeta mer förebyggande. Men sen är det också så att många tjejer är lite ko-benta p.g.a höfterna och bäcknet. Det gör att man inte belastar knät "rakt uppifrån" utan det blir mer slitningar på knät. Sen disskuteras om det också kan bero på att många tjejer oavsett divison får spela i damlagen redan när de är 14-15år om de är tillräckligt bra, samt att de spelar med sitt egna lag. Och de är ju inte alls lika utvecklade rent muskelmässigt som en 27åring. Så det sliter också väldigt mycket på kroppen.

Har för mig att jag läste någonstans att de flesta knäskador inträffar de 15 sista minuterna av första halvlek och de 15 första av andra. Någon som vet något om det?

Sista delen har jag inte hört innan, men det är inte omöjligt. Du är trött i slutet på första och i början på andra är du dåligt uppvärmd.

Ang första delen, jag hade spelare mellan 17 och 37 i "mitt" lag och vid något tillfälle funderade vi på att flytta upp någon yngre. Tjejer kommer tidigare upp seniorfotboll, inte minst för att det inte finns ett juniorsteg som inom herrfotboll.
Citera
2009-05-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Sista delen har jag inte hört innan, men det är inte omöjligt. Du är trött i slutet på första och i början på andra är du dåligt uppvärmd.

Ang första delen, jag hade spelare mellan 17 och 37 i "mitt" lag och vid något tillfälle funderade vi på att flytta upp någon yngre. Tjejer kommer tidigare upp seniorfotboll, inte minst för att det inte finns ett juniorsteg som inom herrfotboll.

Jag börja spela seniorfotboll när jag va 15 och åkte på en korsbandsskada när jag precis fyllt 17. Och det skulle behövas juniorserier även för damer men just den åldern 16-17 så är det många tjejer som slutar. Så då finns det inte tillräckligt med spelare och lag för att kunna ha sådana serier.
Citera
2009-05-30, 12:43
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Varför jämföra damfotboll med herrfotboll hela tiden? Jag tycker att alla som vill ska få spela fotboll efter sina förutsättningar utan dessa löjliga jämförelser hela tiden. Om ni inte gillar damfotboll, titta inte på det. Och ärligt, så mycket uppmärksamhet får det väl inte i jämförelse med herrfotboll?
Citera
2009-05-30, 16:53
Medlem
sidyss avatar
Man kanske skulle kunna kompromissa lite, flytta sporten till Paralympics och låta media bevaka cirkusen vart fjärde år.
Citera
2009-05-30, 18:59
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Logiken gällde att damfotbollen får dissas eftersom tjejer har sämre fysik. Jag drog detta till sin spets. Du förnekar detta. Låt oss se på ditt resonemang: damgymnastik är bra eftersom de kan göra volter och andra konster som mycket få män kan medan damfotboll är dåligt eftersom många män skulle spela bättre. Din logik är alltså att damidrottens värde är proportionerlig efter hur många män som kan göra samma sak. Men det är ju samma sak som jag inledningsvis talade om. Kvinnors värde är enligt dig med mannen som norm. Säg det till din dotter. Fast du har väl ingen och det är väl därför som kan kasta ur dig rena dumheter.
Jag tittar gärna pa damgymnastik da de tjejerna som haller pa med det är fördjävla bra. Det är i princip tva olika sporter, dam och herr-gymnastik, tjejer är mycket graciösare, killar är starkare, beror pa vad man vill titta pa, jag gillar graciöshet.

Damfotboll a andra sidan är det fördjävla kass kvalité pa. Hade de varit nagonlunda bra (och gärna inte sa fula, men det är en sidogrej) hade jag inte haft nagot emot att kolla pa tjejfotboll.
Vad är det som är svart att fatta att sport är inte "att delta är det viktigaste", utan det är faktiskt "att vinna är allt" som rader inom sporten. Ingen minns en skidlöpare pa 28e plats i VM, precis som ingen minns ett damfotbollslag som tog 12e plats i division 4, om nu det svenska fotbollsystemet hade varit unisex.
Av den anledningen kollar jag aldrig pa allsvensk fotboll frivilligt, mest för att umgas med vänner. Svensk fotboll är generellt skitkass och det räcker med att se landslagsmatcherna (som är nagonlunda ok och stämmningen höjs da det är faktiskt nagot sa fint som en landskamp, men även här är det mer stämmningen i öltälten och vänners närvaro som utgör 70% av nöjet).

Prestation>kvotering. Inom allt fran lumpen till barnaomsorg och raketforskare.
Citera
2009-05-30, 20:40
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Logiken gällde att damfotbollen får dissas eftersom tjejer har sämre fysik. Jag drog detta till sin spets. Du förnekar detta. Låt oss se på ditt resonemang: damgymnastik är bra eftersom de kan göra volter och andra konster som mycket få män kan medan damfotboll är dåligt eftersom många män skulle spela bättre. Din logik är alltså att damidrottens värde är proportionerlig efter hur många män som kan göra samma sak. Men det är ju samma sak som jag inledningsvis talade om. Kvinnors värde är enligt dig med mannen som norm. Säg det till din dotter. Fast du har väl ingen och det är väl därför som kan kasta ur dig rena dumheter.

Det är ju alldeles självklart att många (manliga) tv-tittare tycker att damfotboll är tråkigt att titta på eftersom de själva är så mycket bättre, eller i alla fall skulle kunna ringa ihop ett gäng kompisar som skulle vinna dam-VM om de fick ställa upp. Skillnaden när det gäller annan damidrott är ju helt enkelt att den övervägande majoriteten av samma tv-tittare skulle slå ihjäl sig om de blev utslängda i ett damstörtlopp och att de inte skulle klara av att krångla sig över 2 meter i höjdhopp eller vad man nu jämför med.

Om du inte tycker att det är logiskt eller att man kan bygga en konsekvent filosofisk modell kring det resonemanget spelar ju ingen som helst roll, det är ju ändå så det är.
Citera
2009-05-30, 20:51
Bannlyst
Citat:
Kvinnokroppen är inte ömtåligare än männens, var i helvete får ni det ifrån????

Hur jävla lätt tror ni det är att bära och föda barn era jävla rövhål?!!!!???

seriöst jag blir så förbannad på sånna mansgrisar som ni härinne..
Brudar spelar väl fotboll för att det är KUL. ska vi inte få göra det vi tycker om och är kul?
för att några jävla svin till män sitter å bedömmer och tycker en massa jävla skit??

detta skrämmer mig

Rent genetiskt så har kvinnor sämre kvalitet på benmuskler och bensenor vad jag hört , resten av kroppen vet jag ej !
Det förklaras med att män rör sig mer utanför bycentrat och då gör saker som jagar , spårar och krigar . Detta finns troligen även hos tex chimpanser då de rör sig på samma sät revirmässigt men med tillägg attde klänger i träd såarmar bör vara inkluderade !

Detta orsakar , relativt män , mer benskador hos kvinnor i tex fotboll !
Citera
2009-05-31, 00:24
Medlem
MilitantCanibals avatar
Damfotboll = 47 stora bollar som studsar okontrollerat

11 spelare x 2 lag x 2 st + 1 boll + 1 domare x 2 st = 47
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem