2009-05-31, 19:18
  #361
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Jag tittar gärna pa damgymnastik da de tjejerna som haller pa med det är fördjävla bra. Det är i princip tva olika sporter, dam och herr-gymnastik, tjejer är mycket graciösare, killar är starkare, beror pa vad man vill titta pa, jag gillar graciöshet.

Damfotboll a andra sidan är det fördjävla kass kvalité pa. Hade de varit nagonlunda bra (och gärna inte sa fula, men det är en sidogrej) hade jag inte haft nagot emot att kolla pa tjejfotboll.
Vad är det som är svart att fatta att sport är inte "att delta är det viktigaste", utan det är faktiskt "att vinna är allt" som rader inom sporten. Ingen minns en skidlöpare pa 28e plats i VM, precis som ingen minns ett damfotbollslag som tog 12e plats i division 4, om nu det svenska fotbollsystemet hade varit unisex.
Av den anledningen kollar jag aldrig pa allsvensk fotboll frivilligt, mest för att umgas med vänner. Svensk fotboll är generellt skitkass och det räcker med att se landslagsmatcherna (som är nagonlunda ok och stämmningen höjs da det är faktiskt nagot sa fint som en landskamp, men även här är det mer stämmningen i öltälten och vänners närvaro som utgör 70% av nöjet).

Prestation>kvotering. Inom allt fran lumpen till barnaomsorg och raketforskare.


Det jag reagerar på är att man jämför tjejerna med killarna. Och ja, fotboll och gymnastik är två olika sporter. Har jag förnekat detta någonstans? Men om det nu är det man presterar som är det viktiga; hur fan kan man då överhuvud titta på fotboll? Finns det någon fulare och kärringaktigare sport, oavsett om den utövas av män och kvinnor och oavsett lag? När man säger att Slatan gjorde ett fint mål: vad är det som är snyggt i detta? Ingenting naturligtvis. Då säger någon det korkade: du har inget förstått. Men vad finns att förstå? Alltså, om någon gör en bakåtvolt på bommen eller en trippel volt på mattan så behöver man ingen förkunskap, alla vet att det är snyggt. Man behöver inte ens gilla gymnastik för att förstå detta. De som kallar Slatans mål snyggt får gärna göra det, men sluta upp med att göra det till en allmängiltig sanning. För det är det inte. Det handlar bara om tyckande, liksom man tycker att damfotboll är kass. Tjejer tycker i regel inte att damfotboll är kass. Tjejer utgör hälften av befolkningen och har därmed rätten att kräva plats.
Citera
2009-05-31, 19:24
  #362
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är ju alldeles självklart att många (manliga) tv-tittare tycker att damfotboll är tråkigt att titta på eftersom de själva är så mycket bättre, eller i alla fall skulle kunna ringa ihop ett gäng kompisar som skulle vinna dam-VM om de fick ställa upp. Skillnaden när det gäller annan damidrott är ju helt enkelt att den övervägande majoriteten av samma tv-tittare skulle slå ihjäl sig om de blev utslängda i ett damstörtlopp och att de inte skulle klara av att krångla sig över 2 meter i höjdhopp eller vad man nu jämför med.

Om du inte tycker att det är logiskt eller att man kan bygga en konsekvent filosofisk modell kring det resonemanget spelar ju ingen som helst roll, det är ju ändå så det är.

Ja, många manliga tittare tycker att damfotboll är tråkigt. Men det gör uppenbarligen inte tjejer. Därmed så gäller följande; endast några få tjejer klarar av att spela på landslagsnivå i damfotboll. Tjejer utgör hälften av befolkningen och har rätt att kräva plats.
Citera
2009-05-31, 19:39
  #363
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja, många manliga tittare tycker att damfotboll är tråkigt. Men det gör uppenbarligen inte tjejer. Därmed så gäller följande; endast några få tjejer klarar av att spela på landslagsnivå i damfotboll. Tjejer utgör hälften av befolkningen och har rätt att kräva plats.

Det är betydligt fler killar än tjejer som är intresserade av att titta på fotboll på tv, och de riktigt fotbollsintresserade tjejerna vill naturligtvis se riktig fotboll. Tror du handikappade bara är intresserade av handikappfotboll? Eller att ungar bara tittar på juniorfotboll?

Damfotboll och fotboll är två helt olika idrotter med helt olika intresse bland allmänheten. Vill du ha någon slags intressekvotering baserat på hur många tjejer det finns? Är du rasist?
Citera
2009-05-31, 19:54
  #364
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är betydligt fler killar än tjejer som är intresserade av att titta på fotboll på tv, och de riktigt fotbollsintresserade tjejerna vill naturligtvis se riktig fotboll. Tror du handikappade bara är intresserade av handikappfotboll? Eller att ungar bara tittar på juniorfotboll?

Damfotboll och fotboll är två helt olika idrotter med helt olika intresse bland allmänheten. Vill du ha någon slags intressekvotering baserat på hur många tjejer det finns? Är du rasist?

Damfotboll kan inte jämföras med barnidrott eller handikappidrott. Är du helt förvirrad?

Du säger att de tjejer som är riktigt fotbollsintresserade hellre ser herrfotboll eftersom det är "riktig" fotboll. Menar du att damfotboll inte är fotboll? Spelar de bandy, basket eller nått liknande?

Och självklart vill jag ha en intressekvotering. Antalet fotbollssända timmar är extremt mycket högre proportionellt än antalet personer som är intresserad av sporten. Om fotbollsintresserade visste hur många som egentligen skiter i sporten så skulle de inte uttala sig som de gör. Och jag kan inte se någon kvalitetsskillnad mellan damfotboll eller herrfotboll. De är lika jävligt tråkiga sporter. Herrarna springer lite fortare till höger eller vänster i tv-rutan. Men det är också det enda.
Citera
2009-05-31, 19:55
  #365
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Hur vet du det att kvinnor inte sprungit i grupp och jagat mamutar?

Tycker du försöker nu att trycka på "givna sanningar" som saknar faktiskt vetenskaplig grund. Ingen vet hur människorna levde på "jägarstenåldern"

En kille från Linköpings Universite reagerade på det med när han hade läst en undersökning som handlade om att kvinnor skulle ha en utvecklad sinne för rött och rosa.
Han lade denna kommentar b.la till den undersökningen..


http://www.kogvet.se/blogg/petbe082/nu_bevisat_flickor_gillar_rosa

Samma gäller ju för det du påstår om att kvinnor inte jagade mammutar.. Du kan ju inget veta hur män och kvinnor levde under jägarstenåldern. Inte ens Antropologerna själva är säker på hur kvinnors och mäns roller var under stenåldern.

Han har ju rätt det finns inga "bevis" på att vi kvinnor inte vad med och jagade på jägarstenåldern..
Dessutom så kan du ju inte heller veta vilka förmågor kvinnor hade under stenåldern heller. Människan har knappast stått still i utvecklingen rent evullotionsmässigt..
Det kan mycket väl evulotionerat bort under människans utveckling sin spatiala förmåga då den inte behövdes på samma sätt som under jägarstenåldern.. Du vet bär och nötter och andra förnödenheter var det tvunget att hämta i från skogenn Spatial-förmåga krävdes för att kunna inte gå vilse och hitta hem igen.. Så du kan knappast sitta och försöka trycka i mig att kvinnor haft under-utvecklad spatial-.förmåga i hela mänsklighetens evolutionshistoria.

Men du svar inte på min fråga.. Utan försökte förklar bort det med "lagsport" och annat..
Du skall veta en sak att cheerleading är faktiskt en lagsport som kvinnor har skördat stora framgångar i sen den kom.. Det var männen som började med denna sport från början och kvinnor kom in senare. Många vet inte att cheerleading är faktiskt en lagsport. Utan tror att det är en kul akrobatik att ha vid olika sporter som basket och amerikanskfotboll. Finns gott om andra lagsporter kvinnor är mycket framgångsrika i än manliga diton..

Krävs det "speciellt-pselsinne" just för fotboll? Det är nämligen du som har skrivit: "de spelsinne och den spatcial förmåga som krävs för att spela fotbol"

Du skriver ju själv att de har inte "spelsinne som krävs för att spela fotboll"..


en sen då? kvinnor är fortfarande värdelösa på fotbol. och de handlar inte bra om fysik. dom kan inte spela helt enkelt.

de är en vedertagen sanning att män jagade och kvinnor bidrog till kosten genom att sammlad växter och annat. samt att kvinnor tog han om barn. de här har antropologer verkligen kunnat underbygga.
Citera
2009-05-31, 19:56
  #366
Medlem
Flickpojkens avatar
vi lever i en tid då kvinnor vill göra de män gör men kan inte.
Citera
2009-05-31, 19:56
  #367
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken

de är en vedertagen sanning att män jagade och kvinnor bidrog till kosten genom att sammlad växter och annat. samt att kvinnor tog han om barn. de här har antropologer verkligen kunnat underbygga.

Vad har detta med damfotboll att göra? Sedan stämmer det inte att bara män har jagat under historien. Det är allmänt känt bland forskare att hos mammutjägarna så deltog hela gruppen i jakten. Kvinnor har i regel bättre luktsinne och har således bättre möjlighet att lukta sig till var ett byte kan finnas.
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2009-05-31 kl. 20:01.
Citera
2009-05-31, 19:58
  #368
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
vi lever i en tid då kvinnor vill göra de män gör men kan inte.

Fel! Kvinnor vill göra saker och ting på sitt vis. Likväl som män vill göra det på sitt vis.
Citera
2009-05-31, 20:00
  #369
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Damfotboll kan inte jämföras med barnidrott eller handikappidrott. Är du helt förvirrad?

Du säger att de tjejer som är riktigt fotbollsintresserade hellre ser herrfotboll eftersom det är "riktig" fotboll. Menar du att damfotboll inte är fotboll? Spelar de bandy, basket eller nått liknande?

Och självklart vill jag ha en intressekvotering. Antalet fotbollssända timmar är extremt mycket högre proportionellt än antalet personer som är intresserad av sporten. Om fotbollsintresserade visste hur många som egentligen skiter i sporten så skulle de inte uttala sig som de gör. Och jag kan inte se någon kvalitetsskillnad mellan damfotboll eller herrfotboll. De är lika jävligt tråkiga sporter. Herrarna springer lite fortare till höger eller vänster i tv-rutan. Men det är också det enda.

Damidrott är ju per definition en handikappidrott. Någon herridrott finns inte, det är bara idrott. Är en kvinna tillräckligt bra får hon vara med i den öppna klassen, den som välkomnar alla. Annars får hon ställa upp i handikappklassen, damidrott.

Jag har inget emot handikappidrott, men att tro att alla som är synskadade är intresserade av blindboll eller att alla rörelsehindrade vill titta på rullstolstennis eller att alla tjejer vill titta på damfotboll är ju bara befängt.
Citera
2009-05-31, 20:01
  #370
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fel! Kvinnor vill göra saker och ting på sitt vis. Likväl som män vill göra det på sitt vis.

de gäller bevisligen inte fotboll och mycket annat för de är dom bevisligen sämre på hur dom en gör de.

om de nu är som empres säger att kvinnor har jagat och ägnat sej åt liknande saker i miljoner år men ändå är så dåliga på de så skulle de vara ännu värre.
Citera
2009-05-31, 20:06
  #371
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
de gäller bevisligen inte fotboll och mycket annat för de är dom bevisligen sämre på hur dom en gör de.

om de nu är som empres säger att kvinnor har jagat och ägnat sej åt liknande saker i miljoner år men ändå är så dåliga på de så skulle de vara ännu värre.

Vad då bevisligen inte har med fotboll att göra? Det är ju ni som jämför damfottboll med herrfotboll. Låt tjejerna vara i fred och låt dem spela under sina egna villkor. Om du tycker att damfotboll är kass jämfört med herrfotboll så tycker jag att herrfotboll verkligen är helfjantigt jämfört med andra herr- och damidrotter. Ska vi tala om prestation så borde ju damgymnastiken få tiodubbelt med mer sändingstid än herrfotboll.
Citera
2009-05-31, 20:12
  #372
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vad då bevisligen inte har med fotboll att göra? Det är ju ni som jämför damfottboll med herrfotboll.

Men vad fan, det är ju du som jämför idrotterna med varandra och vill kvotera deras mediatid. Mer att ställa dem bredvid varandra och jämföra än så går ju inte att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in