Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Jag tittar gärna pa damgymnastik da de tjejerna som haller pa med det är fördjävla bra. Det är i princip tva olika sporter, dam och herr-gymnastik, tjejer är mycket graciösare, killar är starkare, beror pa vad man vill titta pa, jag gillar graciöshet.
Damfotboll a andra sidan är det fördjävla kass kvalité pa. Hade de varit nagonlunda bra (och gärna inte sa fula, men det är en sidogrej) hade jag inte haft nagot emot att kolla pa tjejfotboll.
Vad är det som är svart att fatta att sport är inte "att delta är det viktigaste", utan det är faktiskt "att vinna är allt" som rader inom sporten. Ingen minns en skidlöpare pa 28e plats i VM, precis som ingen minns ett damfotbollslag som tog 12e plats i division 4, om nu det svenska fotbollsystemet hade varit unisex.
Av den anledningen kollar jag aldrig pa allsvensk fotboll frivilligt, mest för att umgas med vänner. Svensk fotboll är generellt skitkass och det räcker med att se landslagsmatcherna (som är nagonlunda ok och stämmningen höjs da det är faktiskt nagot sa fint som en landskamp, men även här är det mer stämmningen i öltälten och vänners närvaro som utgör 70% av nöjet).
Prestation>kvotering. Inom allt fran lumpen till barnaomsorg och raketforskare.
Damfotboll a andra sidan är det fördjävla kass kvalité pa. Hade de varit nagonlunda bra (och gärna inte sa fula, men det är en sidogrej) hade jag inte haft nagot emot att kolla pa tjejfotboll.
Vad är det som är svart att fatta att sport är inte "att delta är det viktigaste", utan det är faktiskt "att vinna är allt" som rader inom sporten. Ingen minns en skidlöpare pa 28e plats i VM, precis som ingen minns ett damfotbollslag som tog 12e plats i division 4, om nu det svenska fotbollsystemet hade varit unisex.
Av den anledningen kollar jag aldrig pa allsvensk fotboll frivilligt, mest för att umgas med vänner. Svensk fotboll är generellt skitkass och det räcker med att se landslagsmatcherna (som är nagonlunda ok och stämmningen höjs da det är faktiskt nagot sa fint som en landskamp, men även här är det mer stämmningen i öltälten och vänners närvaro som utgör 70% av nöjet).
Prestation>kvotering. Inom allt fran lumpen till barnaomsorg och raketforskare.
Det jag reagerar på är att man jämför tjejerna med killarna. Och ja, fotboll och gymnastik är två olika sporter. Har jag förnekat detta någonstans? Men om det nu är det man presterar som är det viktiga; hur fan kan man då överhuvud titta på fotboll? Finns det någon fulare och kärringaktigare sport, oavsett om den utövas av män och kvinnor och oavsett lag? När man säger att Slatan gjorde ett fint mål: vad är det som är snyggt i detta? Ingenting naturligtvis. Då säger någon det korkade: du har inget förstått. Men vad finns att förstå? Alltså, om någon gör en bakåtvolt på bommen eller en trippel volt på mattan så behöver man ingen förkunskap, alla vet att det är snyggt. Man behöver inte ens gilla gymnastik för att förstå detta. De som kallar Slatans mål snyggt får gärna göra det, men sluta upp med att göra det till en allmängiltig sanning. För det är det inte. Det handlar bara om tyckande, liksom man tycker att damfotboll är kass. Tjejer tycker i regel inte att damfotboll är kass. Tjejer utgör hälften av befolkningen och har därmed rätten att kräva plats.