2009-05-27, 12:13
Medlem
Tillskillnad från er andra så har jag lett ett damfotbollslag. Den största skilnaden är rent fysiskt, killar från 15 år starkare än damer på 35, det är inget snack om det. Vi träningsspelade med ett div3 damlag mot vårt 15årslag, de spelar i år i pojkarelit, och förlorade med 8-0 och då gör vi en rätt bra match.
Tekninskt sett är det ingen större skillnad, elitspelarna på damsidan är duktiga.
Vill jag leda ett damlag igen? ALDRIG, det är aldeles för mycket backstabbing inom gruppen.
Tycker jag att dom får för mycket utrymme? Ja, med tanke på vad som produceras på plan, tyvärr.
Skall dom hålla på? Självklart.

Ang målvakter, en sak som gör dammålvakter sämre är att dom är svagare i hamstringsmuskeln än vad killar är, även procentuellt sett.
Citera
2009-05-27, 13:21
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Tillskillnad från er andra så har jag lett ett damfotbollslag. Den största skilnaden är rent fysiskt, killar från 15 år starkare än damer på 35, det är inget snack om det. Vi träningsspelade med ett div3 damlag mot vårt 15årslag, de spelar i år i pojkarelit, och förlorade med 8-0 och då gör vi en rätt bra match.
Tekninskt sett är det ingen större skillnad, elitspelarna på damsidan är duktiga.
Vill jag leda ett damlag igen? ALDRIG, det är aldeles för mycket backstabbing inom gruppen.
Tycker jag att dom får för mycket utrymme? Ja, med tanke på vad som produceras på plan, tyvärr.
Skall dom hålla på? Självklart.

Ang målvakter, en sak som gör dammålvakter sämre är att dom är svagare i hamstringsmuskeln än vad killar är, även procentuellt sett.

Tja föga konstigt med muskelstyrkan egentligen.

Tar man en man och en kvinna med samma längd så har mannen i snitt 30% mer muskelmassa. Tränad (båda) som otränat(båda). Flickor och pojkar är jämnstarka fram till 13 år åldern (ungefär).
Så det blir ju inte särskilt "anmärkningsvärt" över att damerna blir svagare i "hamstringsmusklerna".
Citera
2009-05-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tja föga konstigt med muskelstyrkan egentligen.

Tar man en man och en kvinna med samma längd så har mannen i snitt 30% mer muskelmassa. Tränad (båda) som otränat(båda). Flickor och pojkar är jämnstarka fram till 13 år åldern (ungefär).
Så det blir ju inte särskilt "anmärkningsvärt" över att damerna blir svagare i "hamstringsmusklerna".

Inte helt rätt.
Upp till 20 års åldern har kvinnor en generellt svagare utveckling av hamstringsmuskeln än vad killar har. Det handlar inte om att män är starkare kvinnor utan om att just hamstringsmuskel utvecklas långsammare hos kvinnor.

Min källa är den här boken:
http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=707
Citera
2009-05-27, 13:39
Medlem
Damfotboll är nog det tråkigaste jag vet. Det kommer nog aldrig komma någon sorts "revolution" inom damfotbollen utan det kommer alltid vara långt långt långt ifrån riktigt (herrfotboll ) fotboll..
Citera
2009-05-27, 13:50
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Inte helt rätt.
Upp till 20 års åldern har kvinnor en generellt svagare utveckling av hamstringsmuskeln än vad killar har. Det handlar inte om att män är starkare kvinnor utan om att just hamstringsmuskel utvecklas långsammare hos kvinnor.

Min källa är den här boken:
http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/View/?articleId=707

Jag bockar och tackar.

Jag hade faktiskt ingen aning om den specifika musklen..
Utan antog generellt att den följde samman med de andra musklerna.

Alltid kul att kunna lära sig något nytt..
Citera
2009-05-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag bockar och tackar.

Jag hade faktiskt ingen aning om den specifika musklen..
Utan antog generellt att den följde samman med de andra musklerna.

Alltid kul att kunna lära sig något nytt..

Ja, det är lite mystiskt. Först gången jag hörde om det var på en instruktörskurs och sedan har jag läst om det.
Skall se om jag kan gräva fram texten senare.
Citera
2009-05-27, 14:03
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ja, det är lite mystiskt. Först gången jag hörde om det var på en instruktörskurs och sedan har jag läst om det.
Skall se om jag kan gräva fram texten senare.

Skulle vara mycket intressant..
Skall även skaffa in den boken lite senare (ligger bland favoriter) som du länkade till, då den kan nog var till stor nytta när man skall börja träna. (Simmning i kombination med skrotlyft).
Citera
2009-05-27, 15:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 227473
Det är väll just därför man kollar på sport, man vill se prestationer som är bättre än vad man själv kan åstadkomma?

Tidigare skribenter har nämt bla Sörenstam, Bergqvist mfl, dessa presterar fantastiksa prestationer och det krävs elittränade män för att nå samma resultat. En damfotbollsmatch håller kanske division 4 nivå (vilken exakt nivå det ligger på kan vi tvista i evighet om), ska media då sända lika mycket division 4 fotboll? Nej, självklart inte, det är ju inte intressant för den stora massan. Samma gäller damfotboll.

Toppidrottare är också intresserad av att titta på sport, även sin egen gren. Så det håller inte att man vill titta på idrott bara för att man själv inte klarar av att utföra samma prestation.

Och åter igen: det är enormt sorgligt att damidrott ska jämföras med mannen som norm. Tyvärr uppfostras många killar med denna intellektuellt hjärndöda uppfattning. Fattar ni inte att det är ju samma logik som kvinnor använder i andra sammang, t.ex. vid vårdnadstvister.
Citera
2009-05-27, 15:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Jag tycker att det som herrfotbollen producerar också suger.
Citera
2009-05-28, 01:03
Medlem
227473s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Toppidrottare är också intresserad av att titta på sport, även sin egen gren. Så det håller inte att man vill titta på idrott bara för att man själv inte klarar av att utföra samma prestation.

Visst, toppidrottare är säkert intresserade av att kolla på sport, [exempel] Stefan Holm tycker säkert det är kul att kolla på Champions League finalen, men han är inte bäst i fotboll för det, kan tänka mig att han också vill se höjdhoppstävlingar för att kolla in konkuranssen (innan han slutade) [/exempel]

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Och åter igen: det är enormt sorgligt att damidrott ska jämföras med mannen som norm. Tyvärr uppfostras många killar med denna intellektuellt hjärndöda uppfattning. Fattar ni inte att det är ju samma logik som kvinnor använder i andra sammang, t.ex. vid vårdnadstvister.

Är inte det den ultimata jämstäldheten, att du jämför med det som är bäst (i detta fall råkar det vara herrfotboll), oavsett kön?

Sen ska givetvis alla få spela fotboll, tjejer som korpidrottare.
Citera
2009-05-28, 22:02
Medlem
organiss avatar
...

Kvinnokroppen är inte ömtåligare än männens, var i helvete får ni det ifrån????

Hur jävla lätt tror ni det är att bära och föda barn era jävla rövhål?!!!!???

seriöst jag blir så förbannad på sånna mansgrisar som ni härinne..
Brudar spelar väl fotboll för att det är KUL. ska vi inte få göra det vi tycker om och är kul?
för att några jävla svin till män sitter å bedömmer och tycker en massa jävla skit??

det låter som att ni inte tycker kvinnor är människor..
detta skrämmer mig
Citera
2009-05-28, 22:57
Medlem
Paid in Fulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organis
Kvinnokroppen är inte ömtåligare än männens,

Hahahahahahahahahhaa ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera