2009-03-19, 10:34
Medlem
Nokias avatar
Gillar utvecklingen på både Larholm och Petersen. Två "ungdoms-stjärnor" som jag tycker förbättrat sitt beteende och därmed utvecklats som spelare. Sedan att Petersen gjort det genom "trial and error" är en annan sak men..

Gillade även att se Beutler. Behövs en naturlig förstemålvakt när vi nu inte har mängder av etablerade förstamålvakter i truppen. Själv tycker jag även att Mattias Andersson skulle kunna tänkas vara med i diskussionen nu när både Palicka och Sjöstrand kommer spela andra fiolerna i respektive klubblag. Deras tid kommer, Mattias däremot börjar komma upp i en bra "målvakts-ålder" och har varit ruskigt bra på senaste tiden i sitt klubblag. Men men, så länge Beutler håller är detta inte detta en bisak.

Carlén kanske borde fått lite mer speltid, då jag inte tycker Kim är klockren. Tar konstiga skott och beslut, mäskbart tagen av pressen i landslaget. Den pressen som Karabatic har till vardags i klubblaget, som gör att Kim kan spela lugnare och vara bättre.

Men totalt sett ett bra resultat och Sverige kommer nog inte ha några problem i hemmamötet.
Citera
2009-03-19, 10:51
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkritt
Larholm är underskattad av "vanligt" folk i Sverige, han var en större talang än Kim Andersson och den som bar fram Sverige till UVM-guldet för ett antal år sen.
Sen gick hans karriär lite i stå under tiden i Barca, men han har varit fantastisk i Danmark i år, har själv sett en hel del matcher live och han har varit bäst på plan i alla de matcherna.

Men jag kan hålla med om att han inte är världens bästa försvarare direkt...

Jag kan ärligt erkänna att ja inte trodde att han skulle kunna bli en världsstjärna när hans utveckling avstannad under tiden i barcelona. Mycket starkt att komma tillbaka, det visar hur viktigt omgivningen och förtroendet från tränaren är.

Jag tyckte att han skötte sig bra i försvaret under första halvlek igår, i andra när han tröttnade lite gick det betydligt sämre.
Citera
2009-03-19, 11:03
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokia
Gillar utvecklingen på både Larholm och Petersen. Två "ungdoms-stjärnor" som jag tycker förbättrat sitt beteende och därmed utvecklats som spelare. Sedan att Petersen gjort det genom "trial and error" är en annan sak men..

Gillade även att se Beutler. Behövs en naturlig förstemålvakt när vi nu inte har mängder av etablerade förstamålvakter i truppen. Själv tycker jag även att Mattias Andersson skulle kunna tänkas vara med i diskussionen nu när både Palicka och Sjöstrand kommer spela andra fiolerna i respektive klubblag. Deras tid kommer, Mattias däremot börjar komma upp i en bra "målvakts-ålder" och har varit ruskigt bra på senaste tiden i sitt klubblag. Men men, så länge Beutler håller är detta inte detta en bisak.

Carlén kanske borde fått lite mer speltid, då jag inte tycker Kim är klockren. Tar konstiga skott och beslut, mäskbart tagen av pressen i landslaget. Den pressen som Karabatic har till vardags i klubblaget, som gör att Kim kan spela lugnare och vara bättre.

Men totalt sett ett bra resultat och Sverige kommer nog inte ha några problem i hemmamötet.

Precis vad jag har sagt i flera år... äntligen nån som lyssnar!
Citera
2009-03-19, 11:11
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Precis vad jag har sagt i flera år... äntligen nån som lyssnar!
Är ju givet. Följer man Kiel någorlunda och inte bara kollar resultatbörsen, inser man snart att av "Kims 7 mål mot Barcelona" är 5 av de målen gjorda när matchen är "körd" åt något håll. Väldigt sällan Kim tar skott när matchen står och väger, detta gör Karabatic eller till viss del Jicha. Missförstå mig inte, jag tycker Kim är en mycket bra spelare och jag är fullt medveten om att hans roll är annorlunda i Kiel. Tycker han är en europeisk toppspelare, dock ingen världsspelare, om man hänger med i resonemanget.

Kan även se likheter med sin namne i fotbollen, Källström, även om handbolls-Kim kanske värderas lite högre.
Spelar i ett topplag, är viktig men absolut inte så viktig för sitt lag som svensk media vill göra gällande. Kimmarna får då annan roll i landslaget mot var de har i sin vardag i respektive klubblag. Detta vet dock inte gemene man om som stirrar sig blind på klubbtillhörighet samt medias rapportering. Därför blir de besvikna när spelarna inte presterar "så som de gör i sina klubblag".

Nu sväva jag ut och blev rätt osammanhängande, men någon kanske förstod poängen
Citera
2009-03-19, 11:19
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Är ju givet. Följer man Kiel någorlunda och inte bara kollar resultatbörsen, inser man snart att av "Kims 7 mål mot Barcelona" är 5 av de målen gjorda när matchen är "körd" åt något håll. Väldigt sällan Kim tar skott när matchen står och väger, detta gör Karabatic eller till viss del Jicha. Missförstå mig inte, jag tycker Kim är en mycket bra spelare och jag är fullt medveten om att hans roll är annorlunda i Kiel. Tycker han är en europeisk toppspelare, dock ingen världsspelare, om man hänger med i resonemanget.

Kan även se likheter med sin namne i fotbollen, Källström, även om handbolls-Kim kanske värderas lite högre.
Spelar i ett topplag, är viktig men absolut inte så viktig för sitt lag som svensk media vill göra gällande. Kimmarna får då annan roll i landslaget mot var de har i sin vardag i respektive klubblag. Detta vet dock inte gemene man om som stirrar sig blind på klubbtillhörighet samt medias rapportering. Därför blir de besvikna när spelarna inte presterar "så som de gör i sina klubblag".

Nu sväva jag ut och blev rätt osammanhängande, men någon kanske förstod poängen

Jag hänger absolut med, och har ungefär samma tankar. Grejen är att man i svenska landslaget lägger alldeles för stor press Kim. Han har blivit lagkapten, är den som porträtteras i media och den som symboliserar det "nya" svenska landslaget.
I Kiel är han en i mängden och inte alls den stjärna som han är här hemma, man ska också komma ihåg att Kiel spelar ett annat spel än Sverige. Kim är en mycket bra tvåvägsspelare och de flesta mål han gör är när laget gör en kollektiv kontring och han kommer i full fart från egen planhalva. I det läget är Kim kanske världens bästa, han är närmast omöjlig att stoppa med sitt väl utvecklade spelsinne.
Det är väldigt sällan Kiel får spela ett uppställt anfallspel överhuvudtaget.
Citera
2009-03-19, 11:27
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Jag hänger absolut med, och har ungefär samma tankar. Grejen är att man i svenska landslaget lägger alldeles för stor press Kim. Han har blivit lagkapten, är den som porträtteras i media och den som symboliserar det "nya" svenska landslaget.
I Kiel är han en i mängden och inte alls den stjärna som han är här hemma, man ska också komma ihåg att Kiel spelar ett annat spel än Sverige. Kim är en mycket bra tvåvägsspelare och de flesta mål han gör är när laget gör en kollektiv kontring och han kommer i full fart från egen planhalva. I det läget är Kim kanske världens bästa, han är närmast omöjlig att stoppa med sitt väl utvecklade spelsinne.
Det är väldigt sällan Kiel får spela ett uppställt anfallspel överhuvudtaget.
Ja, de enda gångerna jag tycker Kiel spelar uppställt är när det ska avgöras och står och väger. Då kan man även med 90% säkerhet säga att Karabatic eller Jicha skjuter, men efter att Kim dragit på sig försvarare. Men iom Larholms återfunna självförtroende borde en del av Kims press avta.

Lite synd att Larholms succé troligtvis drabbar Carlén, då vi säkerligen kommer se ett spel från vårt landslag, som går ut på att Kim drar på sig uppmärksamhet, vidarespel till Dado och sedan genombrott/utspel på vänstersidan. Men men, så länge Sverige vinner så...
Citera
2009-03-19, 11:46
Medlem
k1ng3ns avatar
Citat:
Ja, de enda gångerna jag tycker Kiel spelar uppställt är när det ska avgöras och står och väger. Då kan man även med 90% säkerhet säga att Karabatic eller Jicha skjuter, men efter att Kim dragit på sig försvarare. Men iom Larholms återfunna självförtroende borde en del av Kims press avta.

Lite synd att Larholms succé troligtvis drabbar Carlén, då vi säkerligen kommer se ett spel från vårt landslag, som går ut på att Kim drar på sig uppmärksamhet, vidarespel till Dado och sedan genombrott/utspel på vänstersidan. Men men, så länge Sverige vinner så...

Det tycker jag visade sig ännu tydligare när Lukas spelade mellan Kim och Jonas i början och innan VM. Då gjorde Kim sina bästa landskamper på länge. Inte lätt att vara ytternia runt Doder. Inget ont om honom men för att dra en parallell i samma fotbollsanda som du tidigare gjorde känns Doder som en Pär Zetterberg. Han kan ta för stor plats och för mycket utrymme från ytterniorna. Oerhört synd att Lukas skadade sig. Doder ska i mitt tycke ha en "Jokerroll" och komma in 10min/ halvlek och röra runt lite.

Citat:

Här tycker jag du förbiser Per Sandström. Visst han fick stå mot "enklare" motstånd i VM men kolla hans första halvlek mot Frankrike. Han hade högst räddningsprocent i hela VM. Han får stå (om än marginellt) mer än Palicka i klubblaget och har gjort finfina insatser i årets CL.
Citera
2009-03-19, 11:55
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Här tycker jag du förbiser Per Sandström. Visst han fick stå mot "enklare" motstånd i VM men kolla hans första halvlek mot Frankrike. Han hade högst räddningsprocent i hela VM. Han får stå (om än marginellt) mer än Palicka i klubblaget och har gjort finfina insatser i årets CL.

Är det något i svenska handboll som alltid hållit högsta världsklass så är det målvaktsspelet...
Idag finns Beutler, Palicka, Sjöstrand, Sandström som nämnts...
Det finns dessutom fler unga hungriga målvakter än dessa tex Lucau, Anders Persson, Linus Persson osv osv

Där kan vi vara helt lugna, sen om det är en målvakt som ska bli uttalad förstemålvakt eller om Bengans gamla modell med en halvlek var funkar, det beror helt på målvakterna själva tror jag.
En del blir bättre och tryggare om de får en klar förstamålvaktsroll medan andra lyfter sig av konkurrensen.
Där får vi lita på Staffan o Olas omdöme...
Citera
2009-03-19, 11:56
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Det tycker jag visade sig ännu tydligare när Lukas spelade mellan Kim och Jonas i början och innan VM. Då gjorde Kim sina bästa landskamper på länge. Inte lätt att vara ytternia runt Doder. Inget ont om honom men för att dra en parallell i samma fotbollsanda som du tidigare gjorde känns Doder som en Pär Zetterberg. Han kan ta för stor plats och för mycket utrymme från ytterniorna. Oerhört synd att Lukas skadade sig. Doder ska i mitt tycke ha en "Jokerroll" och komma in 10min/ halvlek och röra runt lite.
Gillar också Lukas, tycker han är given i ett svensk landslag som "den tatiska m9an". Klasser bättre än Fahlgren, som jag tycker är överskattad och inte bör vara med i en landslagstrupp, framför allt inte efter den formsvacka som alla spelare i Sävehof haft. Sedan har jag sett Lukas för lite på senare tid för att avgöra om han ska ha en bärande roll, men inte helt otänkbart, då Doder är, som du säger, en för individuell spelare för att hjälpa sina lagkamrater i 60 minuter.

Citat:
Absolut. Glömde faktiskt av Sandström, som är en personlig favorit. Rankar honom för närvarande högre än de båda ungtupparna, jämnbördig med Mattias Andersson. Sen är det ju som sagt en smaksak hur man formerar målvaktstrion, men är själv lite inne på att de i landslaget ska spela mycket, och vet inte om Palicka når upp till det. Dock har han ju framtiden för sig såklart, samt att han kanske är den bästa "inhopparen" då han lever på sin inspiration. Som sagt, en smaksak.
Senast redigerad av Nokia 2009-03-19 kl. 12:04.
Citera
2009-03-19, 18:24
Moderator
Dretskols avatar
Tråkigt att jag lyckades missa matchen..
Hur gick det för Petersen?
Citera
2009-03-20, 08:01
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dretskol
Tråkigt att jag lyckades missa matchen..
Hur gick det för Petersen?

Petersen var okej, 4 mål varav två på straff och helt okej spel i övrigt.

Hoppas att de kan spela in honom i landslaget på riktigt nu, han är en modern "osvensk" kantspelare som behövs i laget.
Citera
2009-03-20, 22:43
Medlem
Hakapelitas avatar
Bra att Svt 24 sänder slutspelet i elitserien, dock skulle jag vilja se en större satsning på just handboll.

* 1-2 elitseriematcher/vecka
* 1 allsvensk match/vecka
* Handbollsprogram (Behöver inte vara på SVT 1,2 eller 24 utan räcker på nätet)
* Tävla om biljetter till derbyn i Lund, Göteborg osv, finalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in