2009-01-05, 23:13
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carricko
Min trupp hade sett ut så här:

Sandström
Palicka
Sjöstrand
Lennartsson
Meijer
Andersson
Carlén
Doder
L.Karlsson
Boquist
Larholm
Källman
Lundström
Arrhenius
Gustavsson
Jernemyr

Synd att inte Petersen kan komma med, hade hellre sett honom än Lundström. Han är betydligt spelskickligare och är mer aktiv i spelet än vad Lundström är. I övrigt är de två plus Wremer ungefär likvärdiga.

Målvaktsfrågan känns given, sen vet man ju inte vem som kommer sitta på läktaren i de olika matcherna. Alternativet som jag ser det är att skippa Palicka och ta med Ohlander men jag tycker han har en lägre högstanivå än övriga.

Är lite osäker på Boquist nu för tiden. Hur går det egentligen för honom? I form så är han givet förstaval på V9. Är han ur form så tvingas man ta med Stenbäcken istället. Tobbe Karlsson är inte aktuell så länge Jernemyr är hel.

Lennartsson är given, det är nog de flesta överens om. Jag tror inte Ekberg kommer med eftersom han är i en formsvacka nu och har så varit sedan Turkiet-matchen egentligen. Återstår gör då bara Meijer och Jakobsson. Med tanke på vad meijer visat i Danmark den här säsongen så tycker jag han går före, men han är naturligtvis klar tvåa på positionen.

Grundsten kommer inte komma med så länge inte Arrhenius eller Gustavsson blir skadade. Han är helt enkelt för dålig bakåt.

Edit: Ändringen jag möjligen skulle kunna tänka mig är att stryka L.Karlsson och slänga in Stenbäcken för att få mer skyttehot från V9. Att ha Doder och Larholm som mittnior räcker med tanke på att de backas upp av Kim och Boquist som spelat rätt mycket som mittnia.

Håller med till stora delar.

Jag TROR att Boqvist inte har hunnit komma i form ordentligt efter skada?
I och med att han inte är med nu under uppladdningen så lär han inte vara aktuell för VM. Vill se mer av vad T Karlsson kan framåt innan jag vet ifall jag vill se honom eller Stenbäcken.

Meijer kommer inte åka med till träningsturneringen i Norge, vilket tyder på att han är ute ur spelet. Ekberg tar den platsen, om man inte väljer att spela med en H6 + Jakobsson(hoppas vi får se honom lite som H6 imorgon).
Citera
2009-01-05, 23:33
Moderator
Dretskols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Kan någon ta och förklara för mig vad i helsike som menas med Sverige 1 och Sverige 2 ?!

Vart är Sverige 3, Sverige 4, och Sverige 57 nånstans då?

Allvarligt talat, vad fan tror du?
Vilket idiotiskt inlägg.
Citera
2009-01-06, 00:42
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Håller med till stora delar.

Jag TROR att Boqvist inte har hunnit komma i form ordentligt efter skada?
I och med att han inte är med nu under uppladdningen så lär han inte vara aktuell för VM. Vill se mer av vad T Karlsson kan framåt innan jag vet ifall jag vill se honom eller Stenbäcken.

Meijer kommer inte åka med till träningsturneringen i Norge, vilket tyder på att han är ute ur spelet. Ekberg tar den platsen, om man inte väljer att spela med en H6 + Jakobsson(hoppas vi får se honom lite som H6 imorgon).

Jo, man får väl anta att de som inte är med i Norge inte heller är aktuella för VM.
Verkar dock som att man kan glömma bruttotruppen som togs ut i december eftersom både Zacke och Bliznac åker till Norge. Tror inte FKs tar med spelare dit som ändå inte kan åka till VM.

Det blir väldigt krångligt när inte Boken kan åka. Jag tror FKs absolut kommer ta med Larholm som V9a och det blir för tunnt att bara ha honom och en väldigt orutinerad Stenbäcken där. Därför tror jag tyvärr att Tobbe kommer komma med också. Problemet med Tobbe är att han inte har något skott över huvud taget längre, och Larholm är ju inte precis en bombare heller. Därför kommer Stenbäcken komma med i FKs trio på V9. Problemet blir då att Jernemyr riskerar att få stryka på foten vilket är helt fel. När Ahlm saknas så är Jernemyr navet i det svenska försvaret. Även om Tobbe, Arrhenius och Gustafsson också är duktiga treor så är ändå Jernemyr en nivå bättre.

Alternativen blir då följande om man ska ha med Larholm, Stenbäcken, Tobbe och Jernemyr.

A)
Ta endast med Källman som V6 och låt Larholm vikariera där. Är dock knappast troligt med tanke på att Källman varit/är skadad.

B)
Åka med bara två målvakter. Är inte helt osannolikt, lär vara Palicka som får stryka på foten då.

C)
Ha Larholm som mittnia tillsammans med Doder och låt Lukas stanna hemma. Inte helt osannolikt, tror dock att Staffan väldigt gärna vill ha med gamla Hammarby-spelaren Lukas också.

D)
Skippa Carlén och tvåan bakom Lennartsson på H6 och ta med Jakobsson istället som får vikariera på båda positionerna. Knappast troligt, Carlén känns ganska given.

Själv röstar jag på alternativ B med C som god tvåa. Med tanke på att vi kan byta ut ett visst antal spelare vid olika tillfällen så kan vi slänga in Palicka om det skulle behövas.
Så tror jag också att FKs resonerar.

Nu ser truppen ut att landa så här:

Sandström
Sjöstrand
Källman
Lundström
Arrhenius
Gustafsson
Jernemyr
Lennartsson
Ekberg (fast jag hade hellre sett Zacke...)
Kim
Carlén
Lukas
Doder
Larholm
Tobbe
Stenbäcken
Citera
2009-01-06, 10:58
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Jo, man får väl anta att de som inte är med i Norge inte heller är aktuella för VM.
Verkar dock som att man kan glömma bruttotruppen som togs ut i december eftersom både Zacke och Bliznac åker till Norge. Tror inte FKs tar med spelare dit som ändå inte kan åka till VM.

Det blir väldigt krångligt när inte Boken kan åka. Jag tror FKs absolut kommer ta med Larholm som V9a och det blir för tunnt att bara ha honom och en väldigt orutinerad Stenbäcken där. Därför tror jag tyvärr att Tobbe kommer komma med också. Problemet med Tobbe är att han inte har något skott över huvud taget längre, och Larholm är ju inte precis en bombare heller. Därför kommer Stenbäcken komma med i FKs trio på V9. Problemet blir då att Jernemyr riskerar att få stryka på foten vilket är helt fel. När Ahlm saknas så är Jernemyr navet i det svenska försvaret. Även om Tobbe, Arrhenius och Gustafsson också är duktiga treor så är ändå Jernemyr en nivå bättre.

Alternativen blir då följande om man ska ha med Larholm, Stenbäcken, Tobbe och Jernemyr.

A)
Ta endast med Källman som V6 och låt Larholm vikariera där. Är dock knappast troligt med tanke på att Källman varit/är skadad.

B)
Åka med bara två målvakter. Är inte helt osannolikt, lär vara Palicka som får stryka på foten då.

C)
Ha Larholm som mittnia tillsammans med Doder och låt Lukas stanna hemma. Inte helt osannolikt, tror dock att Staffan väldigt gärna vill ha med gamla Hammarby-spelaren Lukas också.

D)
Skippa Carlén och tvåan bakom Lennartsson på H6 och ta med Jakobsson istället som får vikariera på båda positionerna. Knappast troligt, Carlén känns ganska given.

Själv röstar jag på alternativ B med C som god tvåa. Med tanke på att vi kan byta ut ett visst antal spelare vid olika tillfällen så kan vi slänga in Palicka om det skulle behövas.
Så tror jag också att FKs resonerar.

Nu ser truppen ut att landa så här:

Sandström
Sjöstrand
Källman
Lundström
Arrhenius
Gustafsson
Jernemyr
Lennartsson
Ekberg (fast jag hade hellre sett Zacke...)
Kim
Carlén
Lukas
Doder
Larholm
Tobbe
Stenbäcken

Bruttotruppen tror jag knappast man kan strunta i, det är den som är anmäld och alla som startar VM + de man väljer att byta in efterhand, om man gör det, måste komma från den. Om jag tolkar följande + några andra artikalr rätt d.v.s.
http://www.handboll.info/t2.aspx?p=107537&x=1&a=1155060

Vi kan nog vara ganska säkra på att det endast är de 16 namnen du nämnde + Jakobsson och Palicka som kan bli aktuella, eller?
Citera
2009-01-06, 12:01
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Bruttotruppen tror jag knappast man kan strunta i, det är den som är anmäld och alla som startar VM + de man väljer att byta in efterhand, om man gör det, måste komma från den. Om jag tolkar följande + några andra artikalr rätt d.v.s.
http://www.handboll.info/t2.aspx?p=107537&x=1&a=1155060

Vi kan nog vara ganska säkra på att det endast är de 16 namnen du nämnde + Jakobsson och Palicka som kan bli aktuella, eller?

Jo, du verkar ha rätt. Mycket märkligt dock att Zacke och Bliznac kommer med till Norge då. Kan det vara så att de har blivit intagna som reserver för Boken och Pava som är skadade (är Pava skadad eller bara sjuk?)?

Jo, det känns som att det står mellan 18 pers.
Citera
2009-01-06, 13:56
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Jo, du verkar ha rätt. Mycket märkligt dock att Zacke och Bliznac kommer med till Norge då. Kan det vara så att de har blivit intagna som reserver för Boken och Pava som är skadade (är Pava skadad eller bara sjuk?)?

Jo, det känns som att det står mellan 18 pers.
Pava är säkert bara bakis

Vore spännande med en final mellan lag 1 och 2 imorgon. Skön blandning mellan folk som kommer ta det lugnt och folk som fortfarande tror de har chansen att komma till VM och satsar allt
Citera
2009-01-06, 17:23
Moderator
Dretskols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokia
Pava är säkert bara bakis

Vore spännande med en final mellan lag 1 och 2 imorgon. Skön blandning mellan folk som kommer ta det lugnt och folk som fortfarande tror de har chansen att komma till VM och satsar allt

Pricken över i-et hade varit en seger för Sverige II
Citera
2009-01-07, 23:27
Moderator
Dretskols avatar
Vad har hänt med Meijer? Han har verkligen inte varit bra i denna turnering..
Citera
2009-01-08, 01:14
Medlem
Nokias avatar
Jag kunde inte se matchen idag för min äckel-ryss till granne ockuperade tv'n.

Så kan någon återge om någon spelade till eller bort en vm-biljett?
Citera
2009-01-08, 10:30
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokia
Jag kunde inte se matchen idag för min äckel-ryss till granne ockuperade tv'n.

Så kan någon återge om någon spelade till eller bort en vm-biljett?

Larholm var bäst i förstalaget, men hans plats var väl redan säker.
Carlén visade att han är klasser bättre än Jakobsson och utmanar Kim.
L Karlsson kanske spelade till sig en plats p.g.a sitt säkra straffskytte(5 av 5).
Ekberg var helt okej på högerkanten, hans chanser minskade inte.
Meijer var kass.
Grundsten överglänste både Arrhenius och Gustavsson, tveksamt om det räcker dock.

T Karlsson, Stenbäcken och Jernemyr var rätt dåliga alla 3. Verkar som att Staffan och Ola hellre ser Karlsson än Jernemyr i mittförsvaret, eller så vill de spela in honom.

Jag tror att det blir dessa 17 som får åka till Kroatien, om nu Staffan och Ola får igenom sin vilja att skicka 17 man. Jag förstår inte riktigt varför man vill skicka 17st, kan man anmäla 15st och sen vänta med att anmäla nummer 16?

Sandström
Sjöstrand
Palicka

Källman
Lundström

Arrhenius
Gustavsson
Jernemyr

Lennartsson
Ekberg

Larholm
T Karlsson
Stenbäcken

Doder
L Karlsson

Carlén
Andersson

Skulle gärna vilja se att man testar Kim som mittnia under turneringen i Norge, Carlen - Kim - Doder/Larholm tror jag är det bästa som Sverige kan ställa upp med på niometer.
Citera
2009-01-08, 11:11
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Larholm var bäst i förstalaget, men hans plats var väl redan säker.
Carlén visade att han är klasser bättre än Jakobsson och utmanar Kim.
L Karlsson kanske spelade till sig en plats p.g.a sitt säkra straffskytte(5 av 5).
Ekberg var helt okej på högerkanten, hans chanser minskade inte.
Meijer var kass.
Grundsten överglänste både Arrhenius och Gustavsson, tveksamt om det räcker dock.

T Karlsson, Stenbäcken och Jernemyr var rätt dåliga alla 3. Verkar som att Staffan och Ola hellre ser Karlsson än Jernemyr i mittförsvaret, eller så vill de spela in honom.

Jag tror att det blir dessa 17 som får åka till Kroatien, om nu Staffan och Ola får igenom sin vilja att skicka 17 man. Jag förstår inte riktigt varför man vill skicka 17st, kan man anmäla 15st och sen vänta med att anmäla nummer 16?

Sandström
Sjöstrand
Palicka

Källman
Lundström

Arrhenius
Gustavsson
Jernemyr

Lennartsson
Ekberg

Larholm
T Karlsson
Stenbäcken

Doder
L Karlsson

Carlén
Andersson

Skulle gärna vilja se att man testar Kim som mittnia under turneringen i Norge, Carlen - Kim - Doder/Larholm tror jag är det bästa som Sverige kan ställa upp med på niometer.

Såg knappt något av dessa träningsmatcher, men när VM drar igång den 18:e blir det spännande att följa. Trevligt att höra att Carlén junior skötte sig bra...jag tror också att den där uppställningen på nio meter bör vara den som blir förstavalet. Hur gick det för kantspelarna i för-VM?

http://www.croatia2009.com/eng_index.php

http://en.wikipedia.org/wiki/2009_World_Men%27s_Handball_Championship

När andra omgångens gruppspel väl är avklarat är det alltså rätt hårda bud - det kommer att gälla för svenskarna att högst ha ett av lagen Spanien, Frankrike, Kroatien framför sig för att nå semifinal...
Citera
2009-01-08, 12:33
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Såg knappt något av dessa träningsmatcher, men när VM drar igång den 18:e blir det spännande att följa. Trevligt att höra att Carlén junior skötte sig bra...jag tror också att den där uppställningen på nio meter bör vara den som blir förstavalet. Hur gick det för kantspelarna i för-VM?

http://www.croatia2009.com/eng_index.php

http://en.wikipedia.org/wiki/2009_World_Men%27s_Handball_Championship

När andra omgångens gruppspel väl är avklarat är det alltså rätt hårda bud - det kommer att gälla för svenskarna att högst ha ett av lagen Spanien, Frankrike, Kroatien framför sig för att nå semifinal...

H6:
Lennartsson skötte sig mycket bra, ser lite sämre ut bakom honom.

V6:
Lundström var även han duktig, gjorde flest mål i Sverige (tror jag).
Wremer och Petersén visade att de är bra alternativ om Källman inte kan vara med(problem med en axel). Synd att alla fyra är högerhänta.

Jag tycker att kantspelarna fick mer bollar och var mer delaktiga i spelet än under EM och kvalmatcherna. Kontringsspelet såg stundtals riktigt bra ut.

Nä det är verkligen ingen kul lottning Sverige har fått, många hårda matcher kommer slita mycket på spelarna. Skulle inte förvåna mig om Danmark eller Tyskland från den andra (sämre) halvan vinner, just på grund av att de är piggare i semi och ev. final.

Någon som har koll på de andra lagens trupper? Vilka stjärnor missar VM?
Gille(M6) i Frankrike är borta tror jag, väldigt stort avbräck isf.
Balic i Kroatien missar väl också VM?
Hur är det med Karabatic och Lackovic?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in