Citat:
Ursprungligen postat av abram
Ja, Bank of England är kraftfullast. Jag ska inte vilseleda och byta sida nu men England styr väldigt väldigt mycket genom just Bank of England så det är sant. Det visste jag faktiskt inte om att den var så tidig.
Ja, Bank of England är mäktig idag. Det intressanta är ju hur Nathan Rothschild lyckades dominera hela dess aktiemarknad tack vare en tidigt levererad nyhet om Napoleon's sista slag, slaget vid Waterloo, trots att Rothschild-familjen idag ihärdigt försöker hävda att det är en "myt", en "legend". Hur lyder citatet nu igen? "There is but one power in Europe - and that is Rothschilds"
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Jag har hört att dagens banksystem uppkom så tidigt som när folk gick och satte in sitt guld och silver i bankvalv. Jag vet inte precis hur det är men jag förklarar och kollar om ni kan bekräfta. Folk hade guld och silver i hemmen som de ville bevara i säkra valv och gick till guldsmeden och satte in det där, de fick då ett kvitto på att det var de som var ägarna till guldet om de skulle få för sig att ta ut det vid ett senare tillfälle. Guldsmedjan insåg väldigt tidigt att det inte hände så ofta att de gick dit för att kräva ut guldet, så därför kunde guldsmedjan sälja det vidare och själva göra en affär på det. Guldsmedjan fick då och då in guld som de sålde vidare och gjorde förtjänst, de sålde heller inte allting för de bevarade lite som reserver. Och dessa reserver var till för att ge bort om det skulle vara så att någon kom för att ta ut sin del. Och samtidigt så var risken heller inte stor att alla människor skulle springa till guldsmedjorna för att ta ut sitt guld, för då hade systemet (från guldsmedjans perspektiv) inte fungerat.
Ja, du har i princip rätt.
Guldsmeden var praktiskt taget de första bankirerna då det var de som började behålla folks guld och andra värdesaker i sina valv för en liten summa pengar. Folket som satte in sitt guld i valvet fick i retur ett kvitto som bevis på att de var ägarna till en viss kvantitet av guld eller silver, eller vad de nu hade satt in, i valvet. Grejen med kvittot var att det efter ett tag accepterades som "pengar", d.v.s. det representerade guldet/silvret/värdesakerna placerat hos guldsmeden, på köpmarknaden eftersom det var mycket behagligare att bära en bunt sedlar, d.v.s. papperspengar (kvitton), än massa guld- och silver(mynt).
Guldsmedens riktiga geniala idé kom när han märkte att enbart en liten del av "kunderna", om ni så vill, kom tillbaka till honom för att återkräva hela sitt insatta guld, och att alla samtidigt skulle göra det var praktiskt taget en omöjlighet! Så vad gjorde han? Jo, han började producera kvitton, d.v.s. det som nu accepterades som pengar av folk, på guld som
han inte hade, lånade ut dessa
med ränta och använde sedan pengarna/guldet han fick in för att köpa mer guld, samtidigt som
ingen misstänkte något eftersom folkets guld aldrig fysiskt berördes (förflyttades). Att låna ut mer pengar än vad man hade tillgångar av värde på och sedan tog ränta är alltså praktiskt taget detsamma som dagens Fractional Reserve Banking.
Det är min bild av guldsmedshistorien och Fractional Reserve Banking.