2007-04-14, 23:49
Medlem
seb-s avatar
Hej!

Ja, som topic lyder... hur kan det komma sig att vi i dag har en statsskuld på 1200 miljarder SEK (källa: Riksgälden)? Och till vem är det vi måste betala skulden? Hur har man tänkt sig betala den? Lånar man nya pengar för att betala tillbaka den gamla skulden, är vi fast i en ond cirkel?

I förhållande till Sveriges befolkningsmängd, så är det 132,457 SEK per varje svensk medborgare. Det är oroande illa, i alla fall för någon som mig som inte är "så" insatt i Sveriges ekonomiska politik och situation. Det är dock inte lika illa som Förenta Staternas statsskuld som ligger på $8,887,586,658,169.93 (källa: U.S. National Debt Clock), med andra ord, $29,467.04 (~3 MILJONER USD!) per varje amerikansk medborgare.

En annan sak, som kanske i och för sig hör hemma i en separat tråd; vad menas med att Sveriges Riksbank är självständig? Vad exakt menar man med det? Och påverkar det vår ekonomi?

Ja, frågeställningarna har lagts fram, diskutera gärna, gott folk.

PS: Jag är ledsen om en liknande tråd redan existerar, jag gjorde en sökning och fann inget som besvarade eller dryftade alla frågeställningarna jag hade i åtanke
Citera
2007-04-14, 23:55
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Hej!

Ja, som topic lyder... hur kan det komma sig att vi i dag har en statsskuld på 1200 miljarder SEK (källa: Riksgälden)? Och till vem är det vi måste betala skulden?

Skulden är väl till stor del gentemot det svenska folket om jag förstått det hela rätt?
Typ statsobligationer m.m?
Citera
2007-04-14, 23:56
Medlem
Singularitetens avatar
Pga den förra Moderat-regeringen.
Nej, skämt och sido, statskulden är stor men inte förskräckligt stor i förhållande till BNP och inte i förhållande till statens tillgångar. Jag tror mycket av pengarna är utlånade av svenska företag, fonder och privatpersoner genom statsobligationer och dylikt.
Citera
2007-04-15, 00:50
Bannlyst
Min lärare säger att statsskulden är pga den gamla moderatregeringen men hon vill int förklara sig. Vad ligger till grund för det?
Citera
2007-04-15, 00:58
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Min lärare säger att statsskulden är pga den gamla moderatregeringen men hon vill int förklara sig. Vad ligger till grund för det?
Att hon troligen inte har en aning om vad hon pratar om.

För övrigt kan man väl påpeka att det intressantaste är utlandsskulden, och inte hela statsskulden. Det mesta av statsskulden är upplånat inom landet. Helt enkelt ett sätt att balansera statens ekonomi.
Citera
2007-04-15, 01:04
Medlem
seb-s avatar
Hur stor är utlandsskulden då? Googlade utan resultat, d.v.s. en officiell myndighetssida som angav informationen. Känns rätt onödigt att starta ytterliggare en tråd om utlandsskulden, så jag ställer frågorna här i stället då detta ändå är en tråd om Sveriges [stats]skuld.

Vilka (rent allmänt) har vi en utlandsskuld till? Internationella banker så som World Bank eller Bank for International Settlements? Och hur betalar vi tillbaka skulden? Vad är myndigheternas planer för det, eller har sådana ens redovisats eller publicerats?
Citera
2007-04-15, 01:07
Medlem
Trentors avatar
Alla länder (Norge är inget land) har statsskuld, statsskuld är naturligt, statsskuld är nyttigt.

Där lämnar jag min analys och går till sängs.
Citera
2007-04-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke

Det är precis sånna "lärare" som borde få sparken för att inte objektivt lära ut elever något annat än sina egna politiska rödstrumpe ideer.

Sossarnas finansminister som styrde under glada 80 talet har själv erkänt att dom va skyldiga till att "mobilisera" läget som senare inträffade.

Är inte så övertygad om att sossarna hade släppt kronan lös så mycket snabbare än moderaterna gjorde.
Citera
2007-04-15, 01:20
Medlem
Realizts avatar
Addera kommunernas och landstingens skulder också. Statsskulder är inte internationellt jämförbara rakt av, efersom det finns olika regionala nivåer med olika skuldnivåer i olika länder. I Sverige har kommuner och landsting finansiellt ansvar för vård och skola, som i mågna andra länder ligger på staten.

Det är ju den skuldbörda som politiker har lagt på sina undersåtar som är av intresse, inte byråkraternas godtyckliga internredovisning.
Citera
2007-04-15, 01:40
Medlem
pacemans avatar
Citat:
Hur stor är utlandsskulden då? Googlade utan resultat, d.v.s. en officiell myndighetssida som angav informationen. Känns rätt onödigt att starta ytterliggare en tråd om utlandsskulden, så jag ställer frågorna här i stället då detta ändå är en tråd om Sveriges [stats]skuld.

Vilka (rent allmänt) har vi en utlandsskuld till? Internationella banker så som World Bank eller Bank for International Settlements? Och hur betalar vi tillbaka skulden? Vad är myndigheternas planer för det, eller har sådana ens redovisats eller publicerats?

Riksgäldskontorets hemsida har officiella siffror.

https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/TwoColumnPage____586.aspx

Här är två sidor hos ekonomifakta som ger lite perspektiv.

tidsperspektiv:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig_ekonomi/Offentlig_sektor/Statsskulden/

internationell jämförelse:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig_ekonomi/Offentlig_sektor/1961/
Citera
2007-04-15, 08:35
Medlem
Citat:
Hej!

Det är dock inte lika illa som Förenta Staternas statsskuld som ligger på $8,887,586,658,169.93 (källa: U.S. National Debt Clock), med andra ord, $29,467.04 (~3 MILJONER USD!) per varje amerikansk medborgare.

Nej, några 3 miljoner USD per invånare i statsskuld är det inte frågan om, det fattar du väl själv? USA hade gått i konkurs för länge sedan i så fall.

29 467,04 USD = tjugoniotusenfyrahundrasextiosjudollarochfyracent. .. Dvs ungefär 200 000 kronor.
Citera
2007-04-15, 08:39
Bannlyst
Vill ni läsa något kul?

Läs "Billions for the bankers, debts for the people", en mycket bra sammanfattning av hur det kan komma att se ut i framtiden med bankerna i spetsen.

Jag är glad att någon tagit har upp det här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in