2007-04-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Hur har man tänkt sig betala den?

uranfyndigheter?
Citera
2007-04-15, 12:26
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Läs "Billions for the bankers, debts for the people", en mycket bra sammanfattning av hur det kan komma att se ut i framtiden med bankerna i spetsen.

Tack för tipset. Jag tror jag vet vad boken (i stort) handlar om, det finns i övrigt bra filmer så som Money As Debt som definitivt besvarar några av de många frågor jag ibland har tänkt på. Rekommenderas starkt!

Tackar för svaren jag fått hittills, förresten.
Citera
2007-04-15, 13:41
Bannlyst
Citat:
Tack för tipset. Jag tror jag vet vad boken (i stort) handlar om, det finns i övrigt bra filmer så som Money As Debt som definitivt besvarar några av de många frågor jag ibland har tänkt på. Rekommenderas starkt!

Tackar för svaren jag fått hittills, förresten.

Mycket bra länk jag tackar, det är precis vad jag menar.

Folk drunknar ju i skulder i dagens samhälle, och det blir bara värre för varje dag. Människor pantsätter saker som bostäder, bilar, möbler, ja i stort sett allt för att komma åt ett lån. Klarar de inte av att betala tillbaka så tar banken deras ägodelar och egendom och allt som kan tänkas, det bidrar ju till att allt förr eller senare dras till bankerna och bankerna kommer på detta sätt äga allt. Dagens banking system började 1913 och att säga att dagens system fungerar för att det fungerat tidigare då är man fel ute för det har knappt existerat i 100 år och det är inte lång tid alls.
Tittar man på statistik så har bara världens alla länder ökat sina skulder sedan 1913, och den statistiken är bankerna tvunga att presentera.
Citera
2007-04-15, 13:59
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Mycket bra länk jag tackar, det är precis vad jag menar.

Folk drunknar ju i skulder i dagens samhälle, och det blir bara värre för varje dag. Människor pantsätter saker som bostäder, bilar, möbler, ja i stort sett allt för att komma åt ett lån. Klarar de inte av att betala tillbaka så tar banken deras ägodelar och egendom och allt som kan tänkas, det bidrar ju till att allt förr eller senare dras till bankerna och bankerna kommer på detta sätt äga allt. Dagens banking system började 1913 och att säga att dagens system fungerar för att det fungerat tidigare då är man fel ute för det har knappt existerat i 100 år och det är inte lång tid alls.
Tittar man på statistik så har bara världens alla länder ökat sina skulder sedan 1913, och den statistiken är bankerna tvunga att presentera.

Väl skrivet, precis vad jag tänkte på. Angående 1913, jag antar att det är Federal Reserve Act du åsyftar? Då kontrollen över Förenta Staternas monetära system praktiskt taget placerades i privata händer. Det finns flertalet bra filmer där ute angående detta, enligt många amerikaner och icke-amerikaner, brott. Exempelvis:

The Money Masters (Del 1)
The Money Masters (Del 2)

...och sedan filmen jag postade tidigare, Money As Debt. Fractional Reserve Banking är ett skrämmande system, jag undrar hur det ligger till med Sveriges Riksbank, som är en svensk myndighet, men ändå är självständig och som också är anledningen till att jag frågade exakt vad det innebär. Någon som vet?
Citera
2007-04-15, 14:04
Medlem
Citat:
jag undrar hur det ligger till med Sveriges Riksbank, som är en svensk myndighet, men ändå är självständig och som också är anledningen till att jag frågade exakt vad det innebär. Någon som vet?

Har du testat att söka efter information på riksbankens hemsida?

"Riksbankens självständiga ställning
Riksbanken är en myndighet under riksdagen. Riksdagen utser de elva ledamöterna i riksbanksfullmäktige. Riksbanksfullmäktige väljer de sex ledamöterna i Riksbankens direktion för mandatperioder på sex år. Fullmäktiges roll i övrigt är att övervaka och kontrollera direktionens arbete.

Riksdagen beslutade i slutet av 1990-talet att ge Riksbanken en självständig ställning. Detta innebär att Riksbankens direktion fattar de penningpolitiska besluten utan att ta direktiv från någon annan. Genom att delegera uppgiften att upprätthålla ett fast penningvärde till Riksbanken ville riksdagen ge penningpolitiken ett långsiktigt perspektiv och skapa goda förutsättningar för att målet ska uppfattas som trovärdigt. För att få insyn i direktionens arbete har riksbanksfullmäktiges ordförande och vice ordförande närvaro- och yttranderätt vid direktionens sammanträden, men inte förslags- och beslutsrätt."

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=10391
Citera
2007-04-15, 14:09
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Verkar inte så... Tack för länken!
Citera
2007-04-15, 14:24
Medlem
MobileFreaks avatar
Har dom koll på vilka som ska få tillbaka sina pengar ifall befolkningen plötsligt skulle få för sig att betala av sina dryga 100k på en gång? Och skulle det vara bra eller dåligt att bli av med stadsskulden?
Citera
2007-04-15, 15:51
Bannlyst
Citat:
Väl skrivet, precis vad jag tänkte på. Angående 1913, jag antar att det är Federal Reserve Act du åsyftar? Då kontrollen över Förenta Staternas monetära system praktiskt taget placerades i privata händer. Det finns flertalet bra filmer där ute angående detta, enligt många amerikaner och icke-amerikaner, brott. Exempelvis:

The Money Masters (Del 1)
The Money Masters (Del 2)

...och sedan filmen jag postade tidigare, Money As Debt. Fractional Reserve Banking är ett skrämmande system, jag undrar hur det ligger till med Sveriges Riksbank, som är en svensk myndighet, men ändå är självständig och som också är anledningen till att jag frågade exakt vad det innebär. Någon som vet?

Ja det är FED jag syftar på precis, det är ju mer eller mindre därifrån allting har startat. Och läser man "billions for the bankers, debts for the people" står det mer specifikt att det började udner december 1913 av privata personer som satte banknamnet som ett statligt företag som skulle bedriva verksamheten öppen, tyvärr vet inte många amerikanare hur det ligger till men alltfler börjar vakna.

Filmen du tipsade om var mycket bra, och precis i inledningen säger de att personer som vet hur det legat till har börjat yttra sig. Och att det varit en medveten dold kraft bakom alltihop.

Enligt vad jag har läst så finner jag det ganska rimligt att systemet är fel byggt och det, väldigt medvetet och konstgjort. Om någon person har skulder så måste någon annan person gå och låna pengar för att sätta i cirkulation för att den första personen ska få chans att betala sina egna.

Det är svårt det här men väldigt intressant, jag följer tråden.
Fortsätt och lägga upp fler länkar också.
Citera
2007-04-15, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

"Riksbankens självständiga ställning
Riksbanken är en myndighet under riksdagen. Riksdagen utser de elva ledamöterna i riksbanksfullmäktige. Riksbanksfullmäktige väljer de sex ledamöterna i Riksbankens direktion för mandatperioder på sex år. Fullmäktiges roll i övrigt är att övervaka och kontrollera direktionens arbete.

Riksdagen beslutade i slutet av 1990-talet att ge Riksbanken en självständig ställning. Detta innebär att Riksbankens direktion fattar de penningpolitiska besluten utan att ta direktiv från någon annan. Genom att delegera uppgiften att upprätthålla ett fast penningvärde till Riksbanken ville riksdagen ge penningpolitiken ett långsiktigt perspektiv och skapa goda förutsättningar för att målet ska uppfattas som trovärdigt. För att få insyn i direktionens arbete har riksbanksfullmäktiges ordförande och vice ordförande närvaro- och yttranderätt vid direktionens sammanträden, men inte förslags- och beslutsrätt."

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=10391

Självständig på vilket sätt då?

Globaliseringen har öppnat vägar för fri handel, handel med få valutor (EMU) och öppna gränser. Går amerikanska ekonomin dåligt så påverkas riksbanken och på så sätt folket. Är det inflation i amerika så sprider sig inflationen ut i övriga världen. Tittar vi på världen nu så ser vi mer och mer centralisation av bankerna, ekonomin, beslut etc allt håller på att centraliseras. EU består av ett gäng länder som ingått avtal, gränserna har öppnats och vi har infört en valuta. Det finns Pacific union och American union och dessa håller på att centralisera i deras regioner. Stora banker så som FED och ECB styr allting nuförtiden och små banker och länder i synnerhet förlorar sin suveränitet när det gäller beslut i det egna landet, för de måste följer unionens lagar. Det är ingen trevlig utveckling. Så det finns ingen bank som är självständig förutom FED-banken som står högst av alla. N.M Rotschild och Rockefeller är andra kandidater som vi inte ska blanda in här med som också är otroligt kraftfulla.

Allt håller på att centraliseras och snart är det bara några enstaka personer som styr världens ekonomi.
Citera
2007-04-15, 16:09
Medlem
Citat:
Självständig på vilket sätt då?

Självständig på det sätt som anges ovan, dvs i förhållande till Sveriges regering.
Citera
2007-04-15, 17:09
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ja det är FED jag syftar på precis, det är ju mer eller mindre därifrån allting har startat. Och läser man "billions for the bankers, debts for the people" står det mer specifikt att det började udner december 1913 av privata personer som satte banknamnet som ett statligt företag som skulle bedriva verksamheten öppen, tyvärr vet inte många amerikanare hur det ligger till men alltfler börjar vakna.

Filmen du tipsade om var mycket bra, och precis i inledningen säger de att personer som vet hur det legat till har börjat yttra sig. Och att det varit en medveten dold kraft bakom alltihop.

Enligt vad jag har läst så finner jag det ganska rimligt att systemet är fel byggt och det, väldigt medvetet och konstgjort. Om någon person har skulder så måste någon annan person gå och låna pengar för att sätta i cirkulation för att den första personen ska få chans att betala sina egna.

Det är svårt det här men väldigt intressant, jag följer tråden.
Fortsätt och lägga upp fler länkar också.

Ja, det stämmer att FED ganska mycket är grunden till dagens internationella monetära system, fast FED var ju dock inte den första privata central banken eller den första banken att praktisera Fractional Reserve Banking. Bank of England privatiserades redan 1694 av William Paterson, som också helt öppet sa "The bank have benefit of interest on all moneys which it creates out of nothing". Jag tycker The Money Masters går in rätt mycket på de historiska aspekterna av Fractional Reserve Banking, FED, "the money changers", de internationella bankirerna och historiska figurer, ledare, presidenter och kungar som tagit striden mot dessa individer, samtidigt som Money As Debt fokuserar lite mer på diverse aspekter av pengar och dagens monetära system. De kompletterar varann väldigt väl iallafall.

Kritiker av FED ökar för var dag som går, t.o.m. politiker så som Ron Paul som öppet vågar kritisera systemet och dess privata inställning.

Det finns diverse andra filmer som behandlar FED och dess historia, men det mesta har redan sagts i den otroligt informativa och intressanta filmen The Money Masters. I vilket fall som helst, här är några andra länkar:

The Capitalist Conspiracy - An Inside View of International Banking by G. Edward
Monopoly Men (Federal Reserve Fraud)
Money, Banking and the Federal Reserve
America: From Freedom to Fascism

För övrigt kan jag starkt rekommendera boken Tragedy And Hope av Prof. Carroll Quigley.
Citera
2007-04-15, 19:30
Medlem
Som jag har uppfattat det, angående statsskulden, så råder ett saftigt missförstånd för många.

Statsskulden är en skuld som svenska staten har. Inte svenska folket, eller den svenska nationen. Anledningen, tror jag, till att detta missförstånd råder är att socialdemokratin under många år försökt få folk att tro att svenska nationen och svenska staten är samma sak, vilket inte alls är sant. Svenska staten är en administrativ enhet inom svenska nationen, den svenska nationen är så väldigt mycket mer än svenska staten.

Därför är det på sin plats att förklarar för varje person som lider av ovanstående villfarelse, hur det egentligen ligger till. Det kan vara väldigt bra eftersom vissa till och med går omkring och är oroliga för hur de ska få fram de där drygt hundra tusen kronorna som är "deras del" av statsskulden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in