Citat:
Ursprungligen postat av abram
Ja det är FED jag syftar på precis, det är ju mer eller mindre därifrån allting har startat. Och läser man "billions for the bankers, debts for the people" står det mer specifikt att det började udner december 1913 av privata personer som satte banknamnet som ett statligt företag som skulle bedriva verksamheten öppen, tyvärr vet inte många amerikanare hur det ligger till men alltfler börjar vakna.
Filmen du tipsade om var mycket bra, och precis i inledningen säger de att personer som vet hur det legat till har börjat yttra sig. Och att det varit en medveten dold kraft bakom alltihop.
Enligt vad jag har läst så finner jag det ganska rimligt att systemet är fel byggt och det, väldigt medvetet och konstgjort. Om någon person har skulder så måste någon annan person gå och låna pengar för att sätta i cirkulation för att den första personen ska få chans att betala sina egna.
Det är svårt det här men väldigt intressant, jag följer tråden.
Fortsätt och lägga upp fler länkar också.
Ja, det stämmer att FED ganska mycket är grunden till dagens internationella monetära system, fast FED var ju dock inte den första privata central banken eller den första banken att praktisera Fractional Reserve Banking.
Bank of England privatiserades redan 1694 av William Paterson, som också helt öppet sa "The bank have benefit of interest on all moneys which it creates out of nothing". Jag tycker
The Money Masters går in rätt mycket på de historiska aspekterna av Fractional Reserve Banking, FED, "the money changers", de internationella bankirerna och historiska figurer, ledare, presidenter och kungar som tagit striden mot dessa individer, samtidigt som
Money As Debt fokuserar lite mer på diverse aspekter av pengar och dagens monetära system. De kompletterar varann väldigt väl iallafall.
Kritiker av FED ökar för var dag som går, t.o.m. politiker så som Ron Paul som öppet
vågar kritisera systemet och dess privata inställning.
Det finns diverse andra filmer som behandlar FED och dess historia, men det mesta har redan sagts i den otroligt informativa och intressanta filmen
The Money Masters. I vilket fall som helst, här är några andra länkar:
The Capitalist Conspiracy - An Inside View of International Banking by G. Edward
Monopoly Men (Federal Reserve Fraud)
Money, Banking and the Federal Reserve
America: From Freedom to Fascism
För övrigt kan jag starkt rekommendera boken
Tragedy And Hope av Prof. Carroll Quigley.