• 1
  • 2
2007-04-14, 16:45
Medlem
Startade en tråd om detta förut men nu är den borta...
Jag skrev att spelen hackar fast jag har ett 8800 gts och fick då svaret att det var mitt nätaggregat som var för klent. Jag har köpt ett nytt nu som var på 450w(mitt gamla var på 270w)
Men problemet är kvar, jag har de senaste drivrutinerna till allt så jag förstår inte vad som är problemet, har också provat att dra upp alla fläktar till max och köra men det är likadant då. Nu frågar jag återigen om ni vet vad som kan vara problemet?

såhär ser datorn ut i övrigt:

CPU: AMD Atlhon 64 X2 Dual Core 4200+ 2,2 GHz
Moderkort: MSI K95 SLI Platinum
Chipset: nForece 570 SLI
Minne: DDR2 PC2-4300 2048 MB
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTS 320mb
Bildskärm: Dell E197FP
Ljudkort: Chipset integrated by Realtek® ALC883
Lagring: Western Digital Caviar 250GB
Nätverkskort: NVIDIA nForce Networking Controller
Operativsystem: Windows Vista (6.0) Ultimate Edition
Chassi: Antec P180b
CPU-fläkt: Zalman CNPS9500
Nätaggregat: Deltaco PSU-422 450W
Optisk Enhet: TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A
Citera
2007-04-14, 17:26
Medlem
KulanZs avatar
Deltacoagget suger, lämna tillbaka det och köp ett bättre. Typ Antec, tagan, hiper, seasonic, enermax etc. Vilka drivrutiner kör du med?
Citera
2007-04-14, 17:26
Medlem
Liemanns avatar
Spontan tanke. Dtt nätagg måste va rätt så mycket skräp, för jag har aldirg hört talas om ett märkte vid namn deltaco..
Citera
2007-04-14, 17:31
Medlem
slrslrs avatar
deltaco, låter mexikanskt :P
Citera
2007-04-14, 17:34
Bannlyst
för 8800 korten är det rekomenderat att ha minst 500w och då med ett oredenligt märke. med skit märken så bör du nog ha ca 5000w
Citera
2007-04-14, 17:50
Medlem
tjaboooos avatar
kollade precis prisjakt och dom kostar 269kr och uppåt vilket är en mycket stark indikation på att det är värdelöst skräp som KANSKE kan duga som pappersvikt.

satsa på ett riktigt nätaggregat, kan starkt rekommendera corsair hx520w, kostar 900kr och uppåt.
Citera
2007-04-14, 18:32
Medlem
MobileFreaks avatar
Är det inte smartast att kolla vad spänningarna ligger på när han spelar först innan han gör något förhastat och köper nytt nätagg igen?
Citera
2007-04-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Är det inte smartast att kolla vad spänningarna ligger på när han spelar först innan han gör något förhastat och köper nytt nätagg igen?

Jo det är det. En annan grundläggande sak är vad för spel han spelar och vilken OS han har. Det skulle vi vilja veta innan (den oftast överdrivna) diskussionen om nätagg fortsätter. Kom ihåg att det kan finnas en mängd orsaker till att spel hackar.

Jag har nämnt det förr, men många som jag pratat med som har gedigna elkunskaper förutom datorvana, är lite skeptiska till att ett spel hackar om agget är klent. Antingen driver agget datorn, är det för klent lägger datorn av eller kan inte startas upp. Ni får gärna lägga fram bevis på att hack i spel orsakas av svaga nätagg, men jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det är en myt. Ingen blir gladare än jag om det skulle motbevisas, men visa gärna rent vetenskapligt hur det skulle gå till isåfall.

Avslutningvis:
Citat:
Ursprungligen postat av Rbkniklas
för 8800 korten är det rekomenderat att ha minst 500w och då med ett oredenligt märke. med skit märken så bör du nog ha ca 5000w

Jag har flera vänner som driver sina kort med 450-agg, de har inga problem. Företagen som säljer korten överdriver ofta sina krav för att gardera sig mot problem, sedan figuerar det överdrivna rekommendationer på hemsidor som kanske skulle stämma om du har typ 10 hårddiskar etc + kort.
Citera
2007-04-14, 19:44
Medlem
Drooms avatar
Har du installerat alla drivrutiner?
Citera
2007-04-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Har du installerat alla drivrutiner?

Se där, en annan vanlig orsak. Jag skulle vilja lägga till: laggar ALLA spel, eller bara vissa?

Som sagt, det kan vara en mängd orsaker, uppdaterade drivrutiner är ett måste. Sedan kan det vara så att dina hårdvarudelar inte funkar 100% ihop. En grundläggande rekommendation är att köra 3Dmark 06 och ett freewareprogram som heter Memcheck, detta för att kolla hur din dator fungerar, alltifrån bios, drivar till memory-leaks.
Citera
2007-04-14, 19:51
Medlem
MobileFreaks avatar
Jo precis.. Eller att datorn helt enkelt totallåser sig vid hög belastning, då kan det vara att någon spänning dök för mycket och det orsakade en låsning.. Helt enkelt en ostabil dator
Citera
2007-04-14, 20:12
Medlem
DennisOlofs avatar
De här är ju sjukt. Man kan ju för FARAO inte skaffa sig en "top-of-the-line" dator och sedan köra med en trabant, till nätagg.

SKÄMS på dig.

Skaffa ett riktigt nätagg, jag föreslår seasonic. I ett test på tomshardware fick den högsta poäng.

Om du därefter har problem tja då kan det ju vara operativsystemet och annat men det är underförståss att kör man med FET gratis behöver man bra nätagg. Alternativt kan du köpa ett separat nätagg, endast till grafikkortet som du sätter in i en 5.25 slot. Den kanske väsnas jag vet inte.

http://www.thermaltake.com/product/P...0099/w0099.asp

Men det är nog bättre i ditt fall med ny ATX PSU.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in