2010-02-06, 18:18
Medlem
Frågan har tagits upp tidigare i tråden men jag kan inte hitta något svar så jag ställer den igen:
Som jag har förstått det är det mycket lättare att få en hyfsad lägenhet i början av sommaren än mot slutet. Säg att man då inte har några problem med att betala hyran de extra månaderna och försöker få en i juni. Men på SGS står det väl att man måste ha mig sig antagningsbeskedet och detta får man ju inte förrän i mitten av juli. Hur löser man detta?
Citera
2010-04-05, 01:32
Medlem
Förlorad kötid i göteborg (studentbostad)

Jag loggade in på SGS studentbostäder för att kolla efter lägenhet då jag tänker flytta till Göteborg och plugga där i höst och möts av meddelandet att jag blivit spärrad för att jag inte svarat på ett erbjudande. Alla mina ködagar är helt borta. Jag visste inte om den här regeln och undrar om det är något nytt? Jag har förlorat all min kötid och är riktigt sur nu. Är det ens möjligt att hitta bostad nu?
Citera
2010-04-05, 09:18
Medlem
Pratbubblans avatar
Regeln står på deras hemsida:

Citat:
Inget svar
Om du inte svarar på ett erbjudande förlorar du din kötid och får söka på nytt.

http://www.sgsstudentbostader.se/se/...-pa-erbjudande

Varför har du inte svarat på erbjudandet?
Citera
2010-04-05, 11:45
Medlem
Jag visste inte om jag ville ha den, och sen glömde jag bort det. Jag loggade in två timmar efter midnatt efter att jag skulle ha svarat men då var den innaktiv. Och då slutade jag tänka på det. Det var för mer än en vecka sen och jag har inte fått nåt meddelande om jag är spärrad alls.

Jag kollade på deras hemsida innan de ändrade den och kunde inte hitta att de skrev så då. "Det är viktigt att svara på erbjudande" stod det men inget annat.

Jag är sjukt arg. Borde man inte kunna anmäla detta eller kräva att jag ska få tillbaka min kötid eftersom de brustit i att meddela om att de skrivit andra saker på hemsidan och inte meddelat mig om att jag blivit spärrad?
Citera
2010-04-15, 11:33
Medlem
Ställde mig i bostadskö hos SGS den 17 mars i år. Hur stor chans har jag att få en bostad till hösten? Är det lika svårt som i Lund eller ser det bättre ut?
Citera
2010-04-15, 12:19
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Ställde mig i bostadskö hos SGS den 17 mars i år. Hur stor chans har jag att få en bostad till hösten? Är det lika svårt som i Lund eller ser det bättre ut?

SGS är en rena rama skiten.

Äckligt överallt och ostädat.

Hyrorna är inte ens prisvärdiga.

www.boplats.se kan man ligga gärna skriva in sig på

SGS kan man bara glömma till hösten.

Bodde själv på Olofshöjd för 2900 typ för 19kvm med gemensamt kök. Därefter flyttade jag ut till gettot pröjsade 2900 för ett rum och kök för 2900. Numera bor jag central på hisingen och pröjsar typ 5000kr för en lägenhet mitt på Hisingen. Alla som skriver in sig i Göteborg föredrar jag faktiskt vanliga bostadsköer, eftersom det finns lägenheter som är till för studenter även där. Sedan om man är kvar i Götet efter 4 år helårsstudier så omvandlas lägenheterna till vanliga lägenheter. Du får räkna 1-2 år i ett getto om du skall få en bra lägenhet efter detta.

Har själv bott på i ett getto genom familjebostäder. Sökte i dec fick lägenhet efter 3 månader i ett getto. Nu mera bor jag på Hisingen och centralt där genom familjebostäder. Därför föredrar jag kommunala bostadsrätter framför SGS
Citera
2010-04-21, 20:46
Medlem
PuerAeternuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
SGS är en rena rama skiten.

Äckligt överallt och ostädat.

Hyrorna är inte ens prisvärdiga.

www.boplats.se kan man ligga gärna skriva in sig på

SGS kan man bara glömma till hösten.

Bodde själv på Olofshöjd för 2900 typ för 19kvm med gemensamt kök. Därefter flyttade jag ut till gettot pröjsade 2900 för ett rum och kök för 2900. Numera bor jag central på hisingen och pröjsar typ 5000kr för en lägenhet mitt på Hisingen. Alla som skriver in sig i Göteborg föredrar jag faktiskt vanliga bostadsköer, eftersom det finns lägenheter som är till för studenter även där. Sedan om man är kvar i Götet efter 4 år helårsstudier så omvandlas lägenheterna till vanliga lägenheter. Du får räkna 1-2 år i ett getto om du skall få en bra lägenhet efter detta.

Har själv bott på i ett getto genom familjebostäder. Sökte i dec fick lägenhet efter 3 månader i ett getto. Nu mera bor jag på Hisingen och centralt där genom familjebostäder. Därför föredrar jag kommunala bostadsrätter framför SGS

Var har du läst det? Låter ju väldigt intressant får jag erkänna.
Citera
2010-04-21, 21:19
Medlem
Kostymnissens avatar
Lägenheterna på Volrat Tham håller på att renoveras men som de ser ut nu är de inget vidare. Urusel ventilation, luften känns ofräsch och gammal, för varmt under sommaren, sunkiga kök osv
Citera
2010-04-21, 21:37
Medlem
Hur är SGS lägenheter i Odin? Fräscha och liknanade?
Citera
2010-04-21, 21:58
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurLadyPeace
Hur är SGS lägenheter i Odin? Fräscha och liknanade?
Mycket fräscha, men kostar därefter...
Citera
2010-04-21, 22:04
Medlem
tigertompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuerAeternus
Var har du läst det? Låter ju väldigt intressant får jag erkänna.

Har själv bott i en sådan lägenhet som först var avsedd för student. När jag var klar med studierna blev jag inte ombedd att flytta. Därför tror att lägenheten räknades som en vanlig lägenhet när jag var arbetslös och arbetade. Dessutom kunde jag söka internt i familjebostäders kö för en ny lägenhet när jag fick jobb. Du blir dock avstängd ett år när du byter lägenhet, men är man nöjd med sitt andra byten, så är det la inga problem att bli avstängd ett år att söka ny bostad. I den lägenhet jag har nu tänker jag bo och min dam när jag träffar henne får flytta in till mig. Är riktigt jävla nöjd med den lägenheten jag har idag genom Familjebostäder.
Senast redigerad av tigertompa 2010-04-21 kl. 22:07.
Citera
2010-04-21, 23:10
Medlem
Pvt.Pyles avatar
Har registrerat mig på boplats på min far då jag skall börja plugga till hösten i GBG. Jag och två andra vänner söker nu aktivt lägenhet och är beredda på att betala upp till 9000 i månaden för en trea men större är givetvis att föredra. Finns det någon chans att vi får en lägenhet innan hösten? Reggade mig på min far då jag ej har någon inkomst, han har närmare miljonen i årsinkomst spelar detta någon roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in