2009-07-26, 17:03
Medlem
Att bo 1-2h från skolan, till råga på allt hos föräldrarna, gör att du har en stor sannolikhet att bli en lite utanför tråkboll.
Utbildningen är hälften studier och resten hopp och lek. Eller "kontaktknytande", "CV-boostande" och "nätverkande" om det låter bättre.

Finns ju ett tredje, skaffa en sunk-lgh i ytterområderna (30 minuter från stan med vagn/buss) och se till att sök studentboende, men det passar givetvis inte alla att bo i korridor/18m2-box.
Citera
2009-10-01, 18:35
Medlem
Hoppas och tror att FB är snabbare än SGS...

Många verkar ha frågat sig samma sak, SÅ FRAM MED SVARET!

Läser följande på hemsidan:
"När du flyttar in i din studentbostad ska du visa antagningsbesked eller annat bevis på högskolestudier tillsammans med giltig legitimation."

Samtidigt står också följande att läsa:
"4. Om du inte blir antagen till studier.

Om du inte blir antagen till någon högskoleutbildning i Göteborg har du rätt att lämna din bostad med en veckas uppsägningstid i samband med terminsstarten. Skicka en skriftlig uppsägning och en kopia på ditt antagningsbesked. Detta gäller endast ett nytecknat hyresavtal, inte om du redan bor hos oss."

Detta låter ju lite motsägelsefullt.
Så vad är det egentligen man behöver visa upp, och när?
Jag har tänkt börja studera i januari 2010, men har inget emot att flytta in i en studentbostad tidigt, t.ex. 1 november / 1 december.
Eftersom antagningsbeskedet kommer i början av december så kan jag inte uppvisa ett sådant då jag flyttar in.
HUR GÖR MAN?
Citera
2009-11-08, 19:25
Medlem
FenderBlenders avatar
Jag passar på att låna den här tråden lite också eftersom det känns dumt att starta en ny. Jag vet inte jättemycket om hur det funkar att skaffa bostäder osv. men nu hade jag tänkt att plugga vidare i Göteborg nästa höst och jag behöver givetvis en bostad då. Jag har kollat lite på de olika hemsidorna och det verkar vara över ett års väntetid på i stort sett allt. Är det helt kört för mig att fixa bostad då eller hur ska jag gå till väga?

Jag hade gärna bott så enkelt och billigt som möjligt men inte alltför långt ifrån Chalmers. Nu vet jag inte vad som räknas som nära eller avlägset men 15 minuter med spårvagn eller cykel är lugnt för mig. Frågan är alltså hur jag ska göra för att skaffa bostad.
Citera
2009-11-08, 20:33
Medlem
semiretarderads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenderBlender
Jag passar på att låna den här tråden lite också eftersom det känns dumt att starta en ny. Jag vet inte jättemycket om hur det funkar att skaffa bostäder osv. men nu hade jag tänkt att plugga vidare i Göteborg nästa höst och jag behöver givetvis en bostad då. Jag har kollat lite på de olika hemsidorna och det verkar vara över ett års väntetid på i stort sett allt. Är det helt kört för mig att fixa bostad då eller hur ska jag gå till väga?

Jag hade gärna bott så enkelt och billigt som möjligt men inte alltför långt ifrån Chalmers. Nu vet jag inte vad som räknas som nära eller avlägset men 15 minuter med spårvagn eller cykel är lugnt för mig. Frågan är alltså hur jag ska göra för att skaffa bostad.

Anmäl dig även på boplats.se, som student krävs dock oftast att du har en borgensman som säkerhet för fastighetsvärden för att du ska vara det minsta intressant.

Annars är Blocket ett ställe du säkerligen kan hitta någonting på. Bara du uppdaterar sidan med en minuts intervall över juli månad med telefonen på inte längre än en armlängds avstånd ifrån dig. Tips: Stäng av knapplåset.
Citera
2009-11-08, 21:08
Medlem
black-swans avatar
Fel post.
Citera
2009-11-11, 16:43
Medlem
mevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Boplats har inget kösystem. Dina chanser att få en lägenhet avgörs helt av vad hyresvärden tycker om dig och dina förutsättningar såsom ekonomi och referenser.

Det har de visst, de flesta hyresvärdarna som lägger ut sina bostäder på
Boplats går efter kötid, efter de har sållat bort de som inte klarar hyran
och inte passar profilen de söker för lägenheten.

Bostadsbolaget;
"En urvalsprofil används till varje lägenhet. Av dem som uppfyller urvalsprofilen
får de med längst registreringstid hos Boplats Göteborg erbjudande först."

För att ta ett exempel. Jag orkar inte kolla varje enskild hyresvärd,
jag ville bara illustrera att kötiden är allt annat än oviktig.
Citera
2009-12-06, 00:28
Bannlyst
Att hitta studentlägenhet i Göteborg.

Vart bör man vända sig, och kan man förvänta sig hjälp av olika org. eller bör man söka själv?

Hur stor chans är det att jag kommer kunna hitta en lägenhet, hur stor eller liten som helst, hur dyr/billig som helst, vart som helst i Göteborg innan Januari?

Jag har inga bet. anmärkningar och har aldrig haft samt har en årlig inkomst på över de 125.000 som krävs (har jag för mig)

Vart ska man börja? Ska man lägga ut annons på blocket?
Vad är viktigast att skriva? Hur lockar man till sig lägenhetsuthyrare?

Jag vill helst kunna stanna en längre tid i lägenheten, gärna flera år om lägenheten ser bra ut. Är detta också aktuellt eller är det bara "månads-lägenheter" som är de vanligaste?

Jag börjar bli sjukt trött på detta nu. Har t.om börjat annonsera ut "bonusar" på 3000SEK till den som hittar en lägenhet åt mig, svart eller vit, vad som helst, bara tak under huvudet så man kan fortsätta sina studier. Vet inte vad jag ska ta mig till så all sorts tips, inlägg eller dylikt är välkommet!

Tack på förhand.
Citera
2009-12-06, 02:22
Medlem
frank_pes avatar
Kan nog bli svårt att få något långvarigt med så kort varsel men här har du en hel del ställen du kan söka hos i varje fall: https://www.flashback.org/showpost....6&postcount=20
Citera
2009-12-06, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kan nog bli svårt att få något långvarigt med så kort varsel men här har du en hel del ställen du kan söka hos i varje fall: https://www.flashback.org/showpost....6&postcount=20
Tack så jättemycket. Fick mig säkert en 5-6 värdefulla länkar av att klicka runt från den posten.

Mer tips är oxå välkomemt!!
Citera
2009-12-06, 13:19
Medlem
benjas avatar
Tips 1.
Du skulle börjat söka för 6 månader sen.

Tips 2.
Köp
Citera
2009-12-06, 20:28
Medlem
Megaforces avatar
Sök i första hand på de studentbostäder som finns på länken du fick. OBS! SGS släpper sina lägenheter för våren nu på tisdag!

Räkna dock inte med att hitta något speciellt centralt, för köerna är långa. Glöm inte söka lägenheter även på pendelorterna.
Citera
2009-12-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASDA
Vart bör man vända sig, och kan man förvänta sig hjälp av olika org. eller bör man söka själv?

Hur stor chans är det att jag kommer kunna hitta en lägenhet, hur stor eller liten som helst, hur dyr/billig som helst, vart som helst i Göteborg innan Januari?

Jag har inga bet. anmärkningar och har aldrig haft samt har en årlig inkomst på över de 125.000 som krävs (har jag för mig)

Vart ska man börja? Ska man lägga ut annons på blocket?
Vad är viktigast att skriva? Hur lockar man till sig lägenhetsuthyrare?

Jag vill helst kunna stanna en längre tid i lägenheten, gärna flera år om lägenheten ser bra ut. Är detta också aktuellt eller är det bara "månads-lägenheter" som är de vanligaste?

Jag börjar bli sjukt trött på detta nu. Har t.om börjat annonsera ut "bonusar" på 3000SEK till den som hittar en lägenhet åt mig, svart eller vit, vad som helst, bara tak under huvudet så man kan fortsätta sina studier. Vet inte vad jag ska ta mig till så all sorts tips, inlägg eller dylikt är välkommet!

Tack på förhand.

Alltså, 'är det bara studentbostad du söker ? Då begränsar du dig ganska mycket. Jag vet av erfarenhet att hos tex Stena fastigheter är det ganska lätt att få tag i billiga, små lägenheter. Bla i Kortedala och Lövgärdet. Sök den som ligger ute nu på deras hemsida...en etta i Lövgärdet. Man behöver ju knappast bo där för evigt om man skulle få den. Men det är ju tak över huvudet så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in