Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-11, 22:57
  #1
Medlem
Arkhons avatar
Satt nyss och tittade på ett avsnitt av en science fiction-serie, där dom nämner förekomsten av g-krafter ute i rymden. Detta fick mig att tänka till, jag är inte direkt naturvetenskapligt lagd men mig veterligen borde det inte finnas g-krafter i rymden, oavsett vilken hastighet man färdas i. Det är ju ingen gravitation så att säga.

Någon som kan bekräfta/dementera detta?
Citera
2007-04-11, 23:04
  #2
Medlem
Med G-krafter menas tröghetskrafter som upplevs då en farkost accelererar. Detta är inget som kräver gravitation.
Citera
2007-04-11, 23:06
  #3
Medlem
Blå Rutas avatar
Jomenvisst finns det g-krafter i rymden. Rörelseenergi gör att det gör väldigt ont att ändra riktning fort även utan att det är en planet i närheten. Gravitation gör bara att du konstant dras åt ett håll och har inget med övriga grejer att göra.
Citera
2007-04-11, 23:18
  #4
Avstängd
Nightblades avatar
Precis, gravitation innebär bara att du dras emot en "punkt". Som exempel kan ju piloter känna g-kraft riktad uppåt mot atmosfären. Kanske var ett dåligt exempel.
Citera
2007-04-12, 00:33
  #5
Medlem
Kolla på filmen 2001, där skapas en artificiell gravitation med centrifugalkraft. En cylinder som snurrar och drar allt mot väggarna.
Citera
2007-04-12, 09:45
  #6
Medlem
D'mons avatar
Enklaste sättet att förstå detta är nog att titta på Newtons andra lag:

F=m*a

eller kraft = massa * acceleration

Hoppar vi ut från ett fönster här på jorden så upplever vi en konstant acceleration som är g = 9.81 m/s^2. Kraften vi utsätts för är F = m*g. Den kraften utsätts vi även för när vi står stadigt på jorden, det är den som är gravitationskraften som gör att vi inte kan hoppa av jorden.

Den luriga biten här är nog att inse vad acceleration är för något, men så fort du ändrar hastighet så accelererar du. Detta innebär att om du sitter i en bil och åker med konstant fart på en raksträcka så är accelerationen noll. Om du däremot åker med en konstant fart genom en kurva så är inte accelerationen noll längre du ändrar ju riktning på din hastighet och därav känner du en kraft som drar dig utåt från kurvradiens centrum. Precis samma saker upplever man ute i rymden, men endast när man accelererar, ökar fart eller ändrar riktning.
Citera
2007-04-12, 11:57
  #7
Medlem
Arkhons avatar
Tack för era upplysande och elaborativa svar, jag som trodde att G-krafter var kopplade till gravitation. Jag borde hängt med på Fysik-lektionerna.

G-krafter existerar även i vakuum alltså?
Citera
2007-04-12, 12:19
  #8
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Tack för era upplysande och elaborativa svar, jag som trodde att G-krafter var kopplade till gravitation. Jag borde hängt med på Fysik-lektionerna.

G-krafter existerar även i vakuum alltså?
Både g-krafter och gravitation existerar i vakuum.
Citera
2007-04-12, 14:33
  #9
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Både g-krafter och gravitation existerar i vakuum.

Nu är det nog bäst att jag lämner denna tråden innan jag gör bort mig mer. Fysik är som sagt inte min starka sida.

Tack för svar
Citera
2007-04-12, 16:45
  #10
Avstängd
Nightblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Nu är det nog bäst att jag lämner denna tråden innan jag gör bort mig mer. Fysik är som sagt inte min starka sida.

Tack för svar
Fortsätt ställ frågor, göra bort sig visst men du lär ju dig! Är väl bättre att göra bort sig och bättre sig än att fortsätta verka dum?
Citera
2007-04-12, 16:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Fortsätt ställ frågor, göra bort sig visst men du lär ju dig! Är väl bättre att göra bort sig och bättre sig än att fortsätta verka dum?

Eller, det bästa alternativet är helt klart att. låta människor tro att du är en idiot men att inte öppna munnen och bekräfta det
Citera
2007-04-12, 17:11
  #12
Medlem
Lite OT:
Jag läste någonstanns att 1 g-kraft på jorden är samma som gravititen, alltså ungefär 9,82 N(?). Finns det något samband mellan g-kraft och gravititet? G kanske rent utav står för gravitet?

Jag är inte så hajj på Fysik, så ni behöver inte trycka ner mig alltför mycket om jag har helt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback