• 1
  • 2
2007-04-11, 01:39
Bannlyst
Tänkte att starta en tråd för oss som antingen jobbar inom yrket samt studerar till att bli/är kock för att dels prata om sina erfarenheter men även tipsa varandra om lediga kocktjänster och praktikplatser!

Då jag själv är studerande så hade det vart jäkligt kul att få höra hur ni har det på era arbetsplatser men även vad man ska undvika för tabbar.. Mvh Carlos....
Citera
2007-04-11, 02:13
Medlem
Tyvärr är jag inte det. Jag har sökt alla möjliga kock- och kockliknande jobb, erbjudit mig att komma och laga vad som helst för att visa vad jag kan, jobba för halva lönen och bara få andra hälften om de är nöjda och vad som helst, men tyvärr vill de att man ska ha en kockutbildning...jobbiga jävlar.
Citera
2007-04-11, 07:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
1. Tyvärr är jag inte det.

2. men tyvärr vill de att man ska ha en kockutbildning
1. Inte jag heller. Har sysslat med det av och till men inte på reguljär basis.

2. Ja, dessutom är de flesta arbetsgivare så petiga att det inte räcker att man visar dem på praktisk väg att man kan laga mat eller att man har jobbat inom yrket i många år. Idag är det verkligen betyg som gäller. Så var det inte alltid förr.

~Paul~
Citera
2007-04-11, 08:15
Medlem
Golonkas avatar
Jag har varit kock i tolv år, varav de sista två som egen företagare i branchen. Det gick åt helvete, så jag sadlade om till något helt annat. Lagar fortfarande mat proffesionellt ibland för nöjes skull och på frilans/event-basis och lagar all mat hemma . Hatade branchen till slut, men började i den med ett gediget matintresse.
Citera
2007-04-11, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag har varit kock i tolv år, varav de sista två som egen företagare i branchen. Det gick åt helvete, så jag sadlade om till något helt annat. Lagar fortfarande mat proffesionellt ibland för nöjes skull och på frilans/event-basis och lagar all mat hemma . Hatade branchen till slut, men började i den med ett gediget matintresse.
Kan förstå det!
Pluggar själv idag sitter på skolan nu! Fick mitt första sommarjobb inom yrket för ett par dagar sedan. Har vart på en praktikperiod på en båt där alla vart helt galna i det köket vantrivdes sökte ny praktikplats är där nu kvällar och helger efter skolan stortrivs...
Jobbar som dig också som eventkock i stormarknader samt är på väg att ta över ett fungerande företag inom den branschen med god ekonomi och bra kunder....
Citera
2007-04-11, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Inte jag heller. Har sysslat med det av och till men inte på reguljär basis.

2. Ja, dessutom är de flesta arbetsgivare så petiga att det inte räcker att man visar dem på praktisk väg att man kan laga mat eller att man har jobbat inom yrket i många år. Idag är det verkligen betyg som gäller. Så var det inte alltid förr.

~Paul~
Ja men är man målmedveten så ordnar sig det mesta fick mitt sommarjobb trots jag indirekt inte har jobbat inom yrket utan jag pluggar som kock.
Men med dina fackkunskaper så kan du ju söka in på komvux och avsätta ett år.
Jag är 30 och jobbat som säljare innan nu har jag hittat rätt...
Citera
2007-04-11, 12:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos76
Men med dina fackkunskaper så kan du ju söka in på komvux och avsätta ett år.

Jag är 30 och jobbat som säljare innan nu har jag hittat rätt...
Jo, visserligen. Men jag är trött på att plugga. Har redan varit på komvux och och naturligtvis så valde jag fel utbildning. Inget man har nytta av idag .

Jag har också haft en hisklig massa jobb tidigare. Allt från (liksom du) försäljare i detaljhandeln, kontorsassistent, läkarsekreterare till översättare (stressigt!) och inom industrin. You name it.

Man är således ganska trött på allting. Skulle vilja starta något eget i liten skala men vet inte om jag vågar. Verkar vara svårt nuförtiden. Alla startbidrag i min kommun är slopade t ex.

~Paul~
Citera
2007-04-11, 12:36
Bannlyst
Citat:
Jo, visserligen. Men jag är trött på att plugga. Har redan varit på komvux och och naturligtvis så valde jag fel utbildning. Inget man har nytta av idag .

Jag har också haft en hisklig massa jobb tidigare. Allt från (liksom du) försäljare i detaljhandeln, kontorsassistent, läkarsekreterare till översättare (stressigt!) och inom industrin. You name it.

Man är således ganska trött på allting. Skulle vilja starta något eget i liten skala men vet inte om jag vågar. Verkar vara svårt nuförtiden. Alla startbidrag i min kommun är slopade t ex.

~Paul~
Jag har själv haft koncentrations svårigheter tidigare i skolan börjat hoppat av vart dvs obsbarn ställde till mer djävulstyg för mina lärare än att jag lärde mig.
Hade struligt i skolan vantrivdes vart mer eller mindre mobbad av lärarna inte av mina polare.
hoppade av gymn i tredjering på hösten 94. Börjat och slutat en massa utbildningar men denna har jag gått på nu i snart ett och halvt år är klar nu i oktober med MVG nästan rätt igenom.
Citera
2007-04-11, 14:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
gått på nu i snart ett och halvt år är klar nu i oktober med MVG nästan rätt igenom.
Då måste jag verkligen gratulera!!! Hedervärt. Jag var också ett "oroligt" barn vad det nu innebär. Antagligen var man inte mogen för varken skolan eller yrkesvalet i den åldern.

~Paul~
Citera
2007-04-11, 14:25
Bannlyst
Citat:
Då måste jag verkligen gratulera!!! Hedervärt. Jag var också ett "oroligt" barn vad det nu innebär. Antagligen var man inte mogen för varken skolan eller yrkesvalet i den åldern.

~Paul~
Vissa mognar till lite senare i åren. Fick reda på en kul grej ska laga mat åt kungen i samband med kungsrallyt... Så nu fick jag skrytit lite granna!
Citera
2007-04-11, 14:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vissa mognar till lite senare i åren. Fick reda på en kul grej ska laga mat åt kungen i samband med kungsrallyt... Så nu fick jag skrytit lite granna!
Grattis, då blir det väl Chicken King och Napoleonbakelse som efterrätt?

~Paul~
Citera
2007-04-11, 14:47
Bannlyst
Citat:
Grattis, då blir det väl Chicken King och Napoleonbakelse som efterrätt?

~Paul~
Funderade först om man skulle hälla i laxeringsmedel i hans mat... Aftonblaskan Kungen matförgiftad....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in