2007-04-11, 14:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos76
Funderade först om man skulle hälla i laxeringsmedel i hans mat... Aftonblaskan Kungen matförgiftad....
Eller: "Kungens deltagande i årets rally resulterade i racer-bajs med djupa bromsspår i kalsongerna".

~Paul~

PS Sorry alla royalister
Citera
2007-04-11, 23:50
Medlem
Kock? Självklart
Citera
2007-04-12, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mista
Kock? Självklart
Vad för form av krog?? Hade vart trevlig att få veta det...
Citera
2007-04-12, 20:32
Medlem
Självklart! Jag har för närvarande två arbetsplatser.

Jobbar dels på en fransk restaurang (& bistro, fine dining). Dagens lunch är uteslutande svensk husmanskost, men det serveras även en del franska a´la carte rätter (affärslunch). På kvällen är det klassiska franska rätter som gäller - en del i modern tappning, en del mycket rustikt. Vissa råvaror beställs hem från frankrike, för att få fram de rätta smakerna.

Vidare så arbetar jag på en restaurang med mat inspirerad från den amerikanska södern. Nästan uteslutande grillat (även på lunchen). En hel del chili (olika sorter), mycket kryddor, glaze, marinering osv. Alla rätter är dock inte starka, men smakerna är tydliga och åt det hetare hållet.

Förövrigt rekommenderas boken Kitchen Confidential av Anthony Bourdain. Man känner igen sig i mycket, medan annat känns överdrivet. En överlag bra och framförallt rolig bok. Helt enkelt kul läsning för kockar och andra som är intresserade av yrket.
Citera
2007-04-12, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mista
Självklart! Jag har för närvarande två arbetsplatser.

Jobbar dels på en fransk restaurang (& bistro, fine dining). Dagens lunch är uteslutande svensk husmanskost, men det serveras även en del franska a´la carte rätter (affärslunch). På kvällen är det klassiska franska rätter som gäller - en del i modern tappning, en del mycket rustikt. Vissa råvaror beställs hem från frankrike, för att få fram de rätta smakerna.

Vidare så arbetar jag på en restaurang med mat inspirerad från den amerikanska södern. Nästan uteslutande grillat (även på lunchen). En hel del chili (olika sorter), mycket kryddor, glaze, marinering osv. Alla rätter är dock inte starka, men smakerna är tydliga och åt det hetare hållet.

Förövrigt rekommenderas boken Kitchen Confidential av Anthony Bourdain. Man känner igen sig i mycket, medan annat känns överdrivet. En överlag bra och framförallt rolig bok. Helt enkelt kul läsning för kockar och andra som är intresserade av yrket.
Kul fick mitt sommarjobb idag på en Italiensk Resturang på en större ö i östra Sverige i sommar!
Jag har gjort min praktik på Stena som vart en kaosartad period där ena kocken vart rent sagt galen medan den andra vart för djävlig mot oss andra..
Så det vart rena dårhuset.
Gjorde en impoviserad praktik på ett brasseri här i gbg där jag trivdes.
Ska nu göra min andra praktik på ett större välkänt hotell i Gbg.

Tredje praktiken kommer att vara på Island.
Citera
2007-04-14, 18:51
Medlem
ÇARNAGEs avatar
Har precis avslutat en nästan 10 årig kock "karriär". Har varit riktigt trött på branschen och arbetet bra länge. Har uteslutande jobbat på hottel och konferensgårdar. Men även viss a la carte och nu sista 1,5 året lunch/catering/festvåning. Tyvärr är mitt avhopp inte längre än till livsmedels produktions svängen. Där jag nu jobbar som produktionsansvarig på ett företag som gör färdigmat. Funderar dessutom på att börja plugga.
Citera
2007-04-14, 20:30
Medlem
hugo_mcrs avatar
jag är i sista året i min kocks utbildning men vet inte riktigt om jag vill fortsätta efter det... jobbar även som servitör och glasplockare på resturang/nattklubb..
hade praktikplats där så jag fick jobba vidare!
Skit skoj i köket på det stället eftersom de andra kockarna är helt jävla galna, spelberoende och störda typer. Brukar alltid skoja med andra praktikanter som kommer dit och mycket saker.. Be dem att hämta "ögonmåttet", "Ånga på burk" och "Sufflétratt" som består av en tratt och en slang som ligger i en hink...
Citera
2007-04-14, 21:20
Medlem
zzetas avatar
driver en lunchrestaurang i sverige och en nattklubb i spanien tillsammans med min fru.
otroligt roligt med mkt jobb. när jag är i sverige går jag upp vid halv fem på morgonen och i säng sent. i spanien startar vi upp tio på kvällen och kör till sex på morgonen: skilda världar!
måste ändå säga att restaurangbiten är roligast, serverar mestadels svensk klassisk husmanskost, tex "falukorv med stuvade morötter & potatis". en sådan klassisk svensk rätt är det inte många restauranger som har. anses inte fint nog tror jag.

ni som går utbildningar: lär er grunderna och ta in allt ni kan, träna öva matlagning. när ni kommer från skolan räcker det att ni kan grunderna, att laga vår mat med våra recept lär vi er. alla framgångsrika restauranger har sina egna recept.
Citera
2007-04-15, 01:37
Medlem
OliTs avatar
Jo, jag jobbar som kock. Men ärligt talat är jag rätt sugen på att dra mig tillbaka från den branchen. Just nu lagar jag mycket lunch, tidigare var det uteslutande kvällsjobb. Blir mest husmanskost i lite nyttigare tappning, mycket grönsaker och mindre fett.

Jag är fortfarande väldigt intresserad av mat & dryck, är rätt sugen på att börja skriva om just det.
Citera
2007-04-26, 21:35
Bannlyst
Skriver här igen.....
Citera
2007-04-26, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hugo_mcr
jag är i sista året i min kocks utbildning men vet inte riktigt om jag vill fortsätta efter det... jobbar även som servitör och glasplockare på resturang/nattklubb..
hade praktikplats där så jag fick jobba vidare!
Skit skoj i köket på det stället eftersom de andra kockarna är helt jävla galna, spelberoende och störda typer. Brukar alltid skoja med andra praktikanter som kommer dit och mycket saker.. Be dem att hämta "ögonmåttet", "Ånga på burk" och "Sufflétratt" som består av en tratt och en slang som ligger i en hink...
Det är klassiker
Citera
2007-04-26, 22:47
Medlem
Tjohildas avatar
Alltså, "Kitchen Confidential" är underbar! Jag skrattade mig redlös första gången jag läste den, låg hela natten och skrattade tills min stackars sambo hämtade ett par öronproppar...Särskilt avsnittet om de mer kreativa sätten att använda marsipan på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in