• 1
  • 2
2007-04-10, 20:35
Medlem
Pellenezs avatar
Nästa vecka är det dags för årsstämma i min bostadsrättsförening.
När jag granskade verksamhetsberättelsen såg jag några saker som jag reagerade på. Vi har tydligen numera tre (!) vicevärdar. För några år sen ökade det från en till två och nu är de alltså tre. Eftersom föreningen lagt ut både administrativ och teknisk förvaltning känns det som klar overkill.
Det jag reagerade mest mot var att arvodet för vicevärdarna ökat från ca 20 000 till ca 65 000 från år 2005 till 2006. Detta tänkte jag föra lite liv om på stämman, så därför undrar jag vad som anses vara rimligt för en vicevärd.
Föreningen består av ca 70 lägenheter.
Citera
2007-04-10, 20:39
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Nästa vecka är det dags för årsstämma i min bostadsrättsförening.
När jag granskade verksamhetsberättelsen såg jag några saker som jag reagerade på. Vi har tydligen numera tre (!) vicevärdar. För några år sen ökade det från en till två och nu är de alltså tre. Eftersom föreningen lagt ut både administrativ och teknisk förvaltning känns det som klar overkill.
Det jag reagerade mest mot var att arvodet för vicevärdarna ökat från ca 20 000 till ca 65 000 från år 2005 till 2006. Detta tänkte jag föra lite liv om på stämman, så därför undrar jag vad som anses vara rimligt för en vicevärd.
Föreningen består av ca 70 lägenheter.

Känner till en förening som består av 72 lägenheter och där får vicevärden, som är en till antalet, 18 000 om året. Jag vill minnas att riksbyggen brukar ta ungefär 500 kronor + moms per lägenhet om de ska åta sig uppdraget.
Citera
2007-04-10, 21:53
Medlem
Pellenezs avatar
Låter som vi ligger rejält högt alltså. Som lök på laxen sitter samtliga tre vicevärdar i styrelsen som alltså är de som utser vicevärdarna. Inavel på högsta nivå alltså.
Citera
2007-04-11, 00:01
Medlem
65000 per skalle?

Hur mkt tar de i styrelsearvode?

Är de sociala avgifterna medräknade, eller finns det en kostnadspost "soc.avg" bland noterna i årsredovisningen?

Det är väl inte direkt ovanligt med halvmystiska konstellationer i brf. Frågan man ska ställa sig, är om det överlag är ett bra jobb som de gör samt ekonomin fungerar bra. Man ska inte bli dumsnål för att nån tillskansar sig lite extra, om de gör ett bra jobb. Bättre det än nått ärkepucko som i sann regelryttaranda ska ta på sig styrelsearbete över sin egen förmåga.

I min förening finns nog allt som en styrelse kan hitta på för att sko sig och samtidigt skapa nytta, men de sköter föreningen på ett bra sätt.

Tex på situationer som är "fel" men som jag i egenskap av medlem tjänar på:

Styrelse ordnar balkongbygge, får sin egen balkong gratis.

Styrelse styr upp stambyte, får exklusivt kakel samt golvvärme plus lite lullull

Styrelse styr upp byte av köksstammar och nya kök, får själva ett dyrare kök med bättre vitvaror etc.

Styrelse ordnar ommålning av trappuppgång, målaren hamnar i styrelsens sovrum under ett par timmar.

Styrelsen styr upp elstamsbyte, får själva taksänkning med 40spottlights i vardagsrum.

Detta tycker jag är helt ok, det är billigare att de tar ut dessa förmåner än alternativet med skyhöga styrelsearvoden med soc.avg. Samt att det gynnar en engagerad styrelse, vilket är extremt viktigt för att skapa en framgångsrik bostadsrättsförening.

Er konstellation med vicevärdar verkar dock enbart syfta till att sno folk på pengar.
Citera
2007-04-11, 00:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Vad tusan gör en vicevärd?
Citera
2007-04-11, 18:44
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
65000 per skalle?

Hur mkt tar de i styrelsearvode?

Är de sociala avgifterna medräknade, eller finns det en kostnadspost "soc.avg" bland noterna i årsredovisningen?

Det är väl inte direkt ovanligt med halvmystiska konstellationer i brf. Frågan man ska ställa sig, är om det överlag är ett bra jobb som de gör samt ekonomin fungerar bra. Man ska inte bli dumsnål för att nån tillskansar sig lite extra, om de gör ett bra jobb. Bättre det än nått ärkepucko som i sann regelryttaranda ska ta på sig styrelsearbete över sin egen förmåga.

Nej, 65 000 tillsammans, arbetsgivaravgifter på drygt 20 000 tillkommer.
Styrelsearvodet är ca 30 000 fördelat på 7 personer.

Jag satt själv i styrelsen förut och då sköttes det mesta bra. Det är min uppfattning att det görs även nu. En av vicevärdarna, som även råkar vara ordförande, lägger ni grymt mycket tid på föreningen med högt och lågt, så han är nog värd sina 20-25 000. I princip varje helg och ofta på kvällarna ser man honom tillsammans med sin fru fixa grejer på gården eller i husen.
Citera
2007-04-11, 18:50
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero

Styrelse ordnar ommålning av trappuppgång, målaren hamnar i styrelsens sovrum under ett par timmar.

Verkar spännande det där med bostadsrättsförening....
Citera
2007-04-11, 19:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Ja, du, det är en intressant fråga och jag är glad att jag kan besvara den.

(Eftersom ingen som visste bättre kunde, tydligen! )

http://hotpot.se/hsb-vicevaerd-foerening.htm

Verkar ju vara en hel del, närapå en heltidssyssla det där.
Citera
2007-04-11, 19:05
Moderator
impieteers avatar
Citat:

En vicevärd är skum och lite lönnfet. Den enda vicevärd jag känner till är Pierre Waldén, Peter Dalles osympatiska roll i Goda grannar.
Citera
2007-04-11, 19:16
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
(Eftersom ingen som visste bättre kunde, tydligen! )

Eller så ignorerar man bara aktivt de som försöker kidnappa en tråd.

Den här skivningen var ju lite intressant då vår ordförande även är vicevärd.
Ordförande bevakar att VV utför det arbete som styrelsen bestämt och ansvarar för att VV får de uppgifter han behöver i sitt arbete.
Citera
2007-04-11, 19:21
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Eller så ignorerar man bara aktivt de som försöker kidnappa en tråd.

Den här skivningen var ju lite intressant då vår ordförande även är vicevärd.
Ordförande bevakar att VV utför det arbete som styrelsen bestämt och ansvarar för att VV får de uppgifter han behöver i sitt arbete.

Jamen, för att kunna bedöma om arvodet är rimligt, så bör man ju veta vad de gör för sitt arvode. Om allt administrativt är utlagt på entrepenad, så återstår väl bara att byta glödlampor, nycklar och rensa stuprännor, eller?

Jo, det är ju ganska enkelt om man själv får ge sej sina order. Lättare att följa, så att säga.
Citera
2007-04-11, 21:30
Medlem
Soffpotatisens avatar
Det är ofta svårt att hitta en kompetent och engagerad styrelse. Om arvoden är generöst tilltagna söker rätt personer jobbet, så enkelt är det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in