2019-03-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Branden räknas enligt mig inte som en stor brand om det inte syns från utsidan.

Och det är enligt dig skit samma om byggnaden har många fönster, få fönster, stora fönster, små fönster, inga fönster, eller om det finns innerväggar mellan fönster och brandhärd...?

Kanske du menar att det inte brinner i huset som inte har några fönster på den sida du ser, även om det brinner för fullt på insidan och andra sidan fast du inte kan se det....? För att ta ett exempel....
Citera
2019-03-13, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Jag vet inte vilka videor du lyckas hitta. Jag vet inte heller vilka data de bygger på. Det är en hel vetenskap i sig.

Vad du och de andra i tråden borde fråga er, är varför det inte förekom detonationer i hus 5 och 6. Varför bara spränga 1, 2 och 7?

Du vet att man har HELT andra sätt att bygga hus i jordbävningstäta områden?
Silverstein ägde kanske inte hus 5 och 6, jag vet inte.
Däremot verkar det finnas papper på att han bestämde sig för att riva hus 7 redan år 2000.
Citera
2019-03-13, 17:29
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okenratta
Silverstein ägde kanske inte hus 5 och 6, jag vet inte.
Däremot verkar det finnas papper på att han bestämde sig för att riva hus 7 redan år 2000.
Verkar? Kan du hitta de pappren? Sedan hade al-Qaidas kaparpiloter redan börjat tränas i flygskolor då, så även om han ville riva huset (varför skulle han ens säga det, om han visste att en terrorattack skulle ske?) så hade han ren tur att det var just WTC al-Qaida ville förstöra.
Citera
2019-03-13, 17:31
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Det var låga byggnader. Och jag tycker de ser helt förstörda (dock icke-kollapsade) ut.

Byggmaterialet är inte gjort för att tåla de extrema krafterna.

Glöm inte mitt kaplaexempel. WTC är ett annat bra exempel. Vad du måste förstå är de krafter som uppstår när de där 10 %:en (dvs 45 000 ton) sätts i rörelse. Då håller inte våningarna under.

Dessutom är det viktigaste, att tesen "10 % av en struktur kan inte förstöra resten" är felaktig.

Söker man på "WTC computer simulation collapse" får man massor av resultat; både från konspirationsteoretiker och normala människor. Har du ens letat?
Kaplaexeplet kan håller inte heller när man limmar ihop bitarna. Exakt som med korthuset.

Det spelar ingen roll om det är 45 000 ton när själva strukturen är byggd för att hantera den vikten. När jag säger strukturen menar jag inte bara ett våningsplan utan hela stålstrukturen, själva kärnan insidan och utsidan.

Den fallande delen kan endast förstöra lika mycket massa som den själv består av, sedan tar rörelseenergin slut.

Jag har letat efter en simulering av tornens kollaps, du får gärna bidra om du hittar någon vettig sådan.
Citera
2019-03-13, 17:36
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Kaplaexeplet kan håller inte heller när man limmar ihop bitarna. Exakt som med korthuset.

Det spelar ingen roll om det är 45 000 ton när själva strukturen är byggd för att hantera den vikten. När jag säger strukturen menar jag inte bara ett våningsplan utan hela stålstrukturen, själva kärnan insidan och utsidan.

Den fallande delen kan endast förstöra lika mycket massa som den själv består av, sedan tar rörelseenergin slut.

Jag har letat efter en simulering av tornens kollaps, du får gärna bidra om du hittar någon vettig sådan.
Lim håller kaplastavar betydligt bättre sett till vikt och storlek än vad svetsade stålbalkar gör med WTC. Du förstår bevisligen fortfarande inte skalorna vi pratar om!

Nej, WTC var inte avsett att klara 45 000 ton i rörelse. Där har du nyckelordet. Statisk belastning är inte samma sak som dynamisk belastning. Att hålla i en sten är inte samma sak som att ta emot en sten man får kastad mot sig.

Du begriper dig inte på fysiken bakom detta. Jag skulle vilja vilka formler du stödjer dina antaganden på. Menar du att en pistolkula på några gram endast kan förstöra några grams massa? Ska vi helt ignorera hastigheten? Läs om fysikkurserna på komvux, är mitt råd till dig.

https://www.youtube.com/watch?v=vzInIjD6nKw
Citera
2019-03-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och det är enligt dig skit samma om byggnaden har många fönster, få fönster, stora fönster, små fönster, inga fönster, eller om det finns innerväggar mellan fönster och brandhärd...?

Kanske du menar att det inte brinner i huset som inte har några fönster på den sida du ser, även om det brinner för fullt på insidan och andra sidan fast du inte kan se det....? För att ta ett exempel....
Nu menar jag generellt skyskrapor. Just building 7 var 43 meter bred, vilket gör att man borde se mycket mer av branden om det handla om en stor brand. Dessutom var som sagt de flesta fönsterrutor fortfarande hela, vilket de inte brukar vara i större bränder.
Citera
2019-03-13, 17:40
Medlem
Citat:
Nu menar jag generellt skyskrapor. Just building 7 var 43 meter bred, vilket gör att man borde se mycket mer av branden om det handla om en stor brand. Dessutom var som sagt de flesta fönsterrutor fortfarande hela, vilket de inte brukar vara i större bränder.

Så du som lekman är den vi ska lyssna på vad gäller bränder, och skita i de vittnesmål av de människor, sakkunniga och brandmän som faktiskt var på plats när det hände? Eller andra brandingenjörer som studerat händelserna efteråt?
Citera
2019-03-13, 17:43
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Det är mer som bromsar upp rörelserna. WTC hade förmodligen inga sådana komponenter, då New York City inte särskilt ofta drabbas av jordbävningar.

Det är en jävla massa motstånd, korrekt. Men vi pratar 45 000 (!!!) ton som sätts i rörelse. Lycka till att bromsa det! Det är svårt att förstå sig på sådana krafter. Jag var för några helger sedan i Göteborg och bodde på Gothia Towers. Högsta tornet där är 100 m högt. Enormt tyckte jag, som den bondlurk till småstadsmänniska jag är. WTC var 4 gånger högre. Vi pratar extremt stora byggnader.

Den må vara löjlig, men det är ännu löjligare att tro att man planterat massor av sprängmedel där, som av någon anledning inte utlöstes för tidigt av de massiva bränderna.

Det finns redan belastningsanalyser som visar att stålet skulle klara av mer mycket mer än så. Om vi ändå skulle ha sådana tyngder neråt som gör att det rasar så är en uppbromsande effekt att förvänta sig vid varje våning innan den våningen rasar igen. Just pga det är stål så är det för mig helt uteslutet för fallen är dessutom symmetriska. Hur F-A-N går det till? Massiva bränder? Små skit bränder på de lägre våningarna som duger att grilla korv i där tom rutor var hela på baksidan. Kallar du det massiv brand så håll dig undan på lucia...
Citera
2019-03-13, 17:47
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det finns redan belastningsanalyser som visar att stålet skulle klara av mer mycket mer än så. Om vi ändå skulle ha sådana tyngder neråt som gör att det rasar så är en uppbromsande effekt att förvänta sig vid varje våning innan den våningen rasar igen. Just pga det är stål så är det för mig helt uteslutet för fallen är dessutom symmetriska. Hur F-A-N går det till? Massiva bränder? Små skit bränder på de lägre våningarna som duger att grilla korv i där tom rutor var hela på baksidan. Kallar du det massiv brand så håll dig undan på lucia...
Visa mig dem.

Mig veterligen uppstod en viss bromsande effekt. Det är dock väldigt svårt att avgöra exakt när tornen slog i marken, eftersom de försvinner i ett moln av damm och rök. Det kanske finns seismologiska data som kan hjälpa oss där, men jag vet inte.

För dig är det uteslutet. Vad säger en utbildad byggnadsingenjör då? För du har väl ingen sådan kompetens?

Bränderna var antagligen betydligt mer omfattande än det från utsidan såg ut att vara. Brandmännen visste ca två timmar innan kollapsen att byggnaden skulle rasa. Därför dog ingen (?) av den kollapsen, och det kan vara därför BBC (tror jag det var) felaktigt rapporterade byggnaden som kollapsad ca en timme innan den verkliga kollapsen.
Citera
2019-03-13, 17:51
Medlem
Citat:
Lim håller kaplastavar betydligt bättre sett till vikt och storlek än vad svetsade stålbalkar gör med WTC. Du förstår bevisligen fortfarande inte skalorna vi pratar om!

Nej, WTC var inte avsett att klara 45 000 ton i rörelse. Där har du nyckelordet. Statisk belastning är inte samma sak som dynamisk belastning. Att hålla i en sten är inte samma sak som att ta emot en sten man får kastad mot sig.

Du begriper dig inte på fysiken bakom detta. Jag skulle vilja vilka formler du stödjer dina antaganden på. Menar du att en pistolkula på några gram endast kan förstöra några grams massa? Ska vi helt ignorera hastigheten? Läs om fysikkurserna på komvux, är mitt råd till dig.

https://www.youtube.com/watch?v=vzInIjD6nKw
Kan du bevisa att lim och kaplastavar håller bättre i förhållande till vikt än svetsade stålbalkar?

Jag köper inte ditt argument att det kollapsar bara för det är en större skala.

Hastigheten spelar roll, men nu handlar det om en fallhöjd på 30 meter typ, och inte något som avfyras från ett vapen. Dessutom är strukturen under mer kapabel till att förstöra den delen som faller ner. Efterssom strukturen nedanför är mer intakt. Dessutom var WTC 1 och 2 mer robust ju längre ner man kommer.

Edit: Länken du kom med visar ingen riktig simulering, den visar en gubbe som påstår att han gjort en simulering. Vad jag letar efter är något sådant här: https://www.youtube.com/watch?v=4_J7ak_IZXk
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2019-03-13 kl. 18:27.
Citera
2019-03-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du som lekman är den vi ska lyssna på vad gäller bränder, och skita i de vittnesmål av de människor, sakkunniga och brandmän som faktiskt var på plats när det hände? Eller andra brandingenjörer som studerat händelserna efteråt?
Det finns vittnesmål och ingenjörer på båda sidor.
Citera
2019-03-13, 17:55
Medlem
Citat:
Det finns vittnesmål och ingenjörer på båda sidor.

Och hur är fördelningen procentuellt mellan de som tjoar bluff, och de som kan styrka det inträffade med andra exempler och vetenskapliga fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in