Citat:
Ursprungligen postat av
Taskpungen
Det var låga byggnader. Och jag tycker de ser helt förstörda (dock icke-kollapsade) ut.
Byggmaterialet är inte gjort för att tåla de extrema krafterna.
Glöm inte mitt kaplaexempel.

WTC är ett annat bra exempel. Vad du måste förstå är de krafter som uppstår när de där 10 %:en (dvs 45 000 ton) sätts i rörelse. Då håller inte våningarna under.
Dessutom är det viktigaste, att tesen "10 % av en struktur kan inte förstöra resten" är felaktig.
Söker man på "WTC computer simulation collapse" får man massor av resultat; både från konspirationsteoretiker och normala människor. Har du ens letat?
Kaplaexeplet kan håller inte heller när man limmar ihop bitarna. Exakt som med korthuset.
Det spelar ingen roll om det är 45 000 ton när själva strukturen är byggd för att hantera den vikten. När jag säger strukturen menar jag inte bara ett våningsplan utan hela stålstrukturen, själva kärnan insidan och utsidan.
Den fallande delen kan endast förstöra lika mycket massa som den själv består av, sedan tar rörelseenergin slut.
Jag har letat efter en simulering av tornens kollaps, du får gärna bidra om du hittar någon vettig sådan.