Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Men vi förstår ju fysiken kring magnetism! Du blandar ihop HUR med VARFÖR. Det är alltså fortfarande en falsk analogi. Att vi inte förstår varför naturlagarna är som de är är FULLKOMLIGT irrelevant. Vi förstår fortfarande processen som de ger upphov till, varpå vi kan använda den förståelsen till teknologi. Man kan inte gissa till sig avancerad teknologi.
Men det är ju lite det som jag har förklarat för dig. Att man kan använda sig av resultat. Dvs man vet att om jag gör x med y kommer jag få resultat z. Men du vet inte varför det är så. Det är ett slags mellansteg mellan att objektivt observera en maskin, bygga en maskin och förklara en maskin ur en fysikalisk teoretisk synvinkel.
Det jag säger att är det kan vara känt av olika hemliga militära grenar. Att olika processer ger olika resultat, och att dessa använder en fysik som till stora dela är okänd. Dvs man ut nyttjar det man vet. Istället för att du börjar med teori, fysik, matten. Utifrån dessa kunskaper funderar fram vilka maskiner och vapen som går att konstruera.