2011-11-04, 14:04
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
http://en.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Windsor_Tower_(Madrid)&mobileactio n=view_normal_site
Det som jag menar med att windsor var i betong är att bärande konstruktionen är i betong. Wtc hade ju en bärande konstruktion i stål.

Antar att det är detta du syftar på:

Citat:
with a central core of reinforced concrete that resisted the high temperatures of the fire without collapsing

Kärnan var ju inte skadad enligt den officiella utredningen av WTC, den var ju intakt och våningsplanen pannkakade ner runt den.
Citera
2011-11-04, 14:06
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Så det du menar är att 20% av någonting krossar alltid de kvarvarande 80% till smulor om de 80% tappar bärkraft lokalt till de 20%?

20% av en byggnad 420 m hög är fortfarande ett enormt jävla stort och tungt hus. Kan lova dig att det inte finns någon konstruktion som står emot ett 84m högt hus fallande neråt.

Sen så vet inte den våning som träffas av detta 84m höga hus hur många våningar som finns under utan denna våning blir helt enkelt krossad och följer därefter med i kollapsen nedåt.

Sen som jag förklarade tidigare så ökar dessa 20% på under kollapsens gång. När kollapsen kommit till 30% så är den kollapsande delen 30%. När man når 50% är den kollapsande husdelen 50% osv.

Med ditt sätt att resonera så blir varje enskild våning starkare ju högre huset är... Tänk dig själv om huset hade varit mycket större... kanske 4200m istället... Skulle detta hus (varje enskild våning) stå emot en fallande skyskrapa (dubbla WTC) 840m (20%) hög bara för att byggnaden är så hög?
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2011-11-04 kl. 14:11.
Citera
2011-11-04, 14:08
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Ja

Det är du/ni som påstår att kollapsen var helt symmetrisk vilket den absolut inte va. Ni säger att denna symmetri (som inte finns) är ett bevis för att det var en kontrollerad sprängning. Alltså är detta inte ett bevis för eran galna idé utan tvärt emot ett bevis för en byggnadskollaps pga skadorna.

Byggnaderna vrider sig/vippar åt det hållet där skadorna från flygplanskraschen är som störst vilket är det man kan förvänta sig av de synliga skadorna.

Citera gärna mig där jag säger det annars tycker jag att du ska sluta lägga ord i min mun.

Jag har bevittnat massor med avsiktliga nedtagningar som inte kommit ned symmetriskt. Du verkar tro att nedtagningar går hand i hand med symmetri vilket det inte gör, det hela beror ju på vilket resultat man försöker uppnå.
Citera
2011-11-04, 14:11
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Med ditt sätt att resonera så blir varje enskild våning starkare ju högre huset är... Tänk dig själv om huset hade varit mycket större...

Givetvis måste en byggnad vara otroligt stark om den skall hålla uppe 4000meter konstruktion plus innehåll. Mycket, mycket starkare än det trevåningshus som jag bor i och mycket, mycket starkare än WTC.
Citera
2011-11-04, 14:18
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Citera gärna mig där jag säger det annars tycker jag att du ska sluta lägga ord i min mun.

Jag har bevittnat massor med avsiktliga nedtagningar som inte kommit ned symmetriskt. Du verkar tro att nedtagningar går hand i hand med symmetri vilket det inte gör, det hela beror ju på vilket resultat man försöker uppnå.

Bevisen från "din sida" brukar vara ungefär så här:

Det var en kontrollerad sprängning pga:

- Liknar kontrollerad sprängning pga symmetri (De kollapsar inte symmetriskt - byggnadskollapsen börjar där skadorna är som mest)
- Stål smälter inte vid de aktuella temperaturerna (Stålet behöver inte smälta för att kollapsa utan det försvagades kraftigt vid de temp - detta är helt uppenbart och sedan länge bevisat)
- Kollaps nära fritt fall (helt uppenbart inte nära fritt fall vilket man enkelt ser då husrester vid sidan faller snabbare än huset)

Alla de ovanstående påståendena är helt felaktiga och hur enkla som helst att motbevisa. Så era "bevis" finns inte. Man ser inte heller några bomber eller explosioner vilket är ett motbevis på denna galna idé.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2011-11-04 kl. 14:25.
Citera
2011-11-04, 14:23
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Givetvis måste en byggnad vara otroligt stark om den skall hålla uppe 4000meter konstruktion plus innehåll. Mycket, mycket starkare än det trevåningshus som jag bor i och mycket, mycket starkare än WTC.

Sen så är inte varje våning i en 4000 meter hög byggnad byggd för att hålla upp alla dessa 4000 meter. De designas enbart för att hålla upp den massan som är ovanför aktuell våning. Så våningarna i mitten av skrapan är bara byggd för att hålla upp de sista 2000 metrarna. Sista våningen är inte byggd för att ta någon tyngre last ovanifrån.

Men detta spelar egentligen ingen roll:

Spelar ingen roll hur starkt man bygger... En enskild våning håller inte för en fallande skyskrapa 84 meter hög, det säger sig självt.

Fattar du inte hur högt det är?
Citera
2011-11-04, 14:33
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:

Vad menar du? Vad är då bevisen för att det var en kontrollerad demolering? Inga? Ni har alltså bara hittat på denna idé helt utan belägg?
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2011-11-04 kl. 14:36.
Citera
2011-11-04, 14:36
Medlem
limparns avatar
Lite lustigt är det att läsa alla teorier om 9/11.
Att flygplanet ska ha splittrats och skjutit bort brandskyddet, och enligt NIST med sitt experiment då dem sköt bort brandskydd med ett hagelgevär och kom då fram till att det var ungefär så det måste ha gått till i tornen.

Så samtidigt som planet splittrats till väldigt små fragment och skjuter bort all brandskydd åt alla håll och kanter så lyckads det även att slå bort stora starka stålbalkar/pelare.
Väldigt mycket av dessa små bitar samlas sen någonstans i tornet, blir upphettat, smälter, rinner inte bort från värmekällan utan samlas i flytandeform och blandas med något okänt material som tydligen inte går att replikera i något experiment alls.

När de smälta flygplansdelarna sen blandats med det okända materialet som värms upp av eld/värme (som tydligen inte följer dem termodynamiska lagarna) så pass att det lyser gult så börjar det rinna ut ur tornet.

Att det smälta metallen borde ha runnit ut ur tornet innan det hettas upp så pass att det lyser verkar ingen ifrågasätta, eller att smällt aluminium (från flygplanet) inte lyser i dagsljus, eller att det borde svalna när det rinner bort från värmekällan.

En annan lustig sak är att när WTC1 kollapsar så ger det oskadade partiet i tornet lika mycket motstånd som det skadade, alltså ingen mätbar skillnad.
Skadade delen av WTC1 kollapsar 64 % av fritt fall.
Oskadade delen av WTC1 kollapsar 64 % av fritt fall.
Går inte ens mäta när överdelen av tornet "krockar" med den oskadade underdelen.
Citera
2011-11-04, 14:42
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limparn
Lite lustigt är det att läsa alla teorier om 9/11.
Att flygplanet ska ha splittrats och skjutit bort brandskyddet, och enligt NIST med sitt experiment då dem sköt bort brandskydd med ett hagelgevär och kom då fram till att det var ungefär så det måste ha gått till i tornen.

Jo, och det är ganska uppenbart att ett flygplan som kommer farande i flera hundra km/h klarar att göra samma sak med brandskyddet.

Varför brandskyddade man stålet i byggnaderna?

Kan du svara på det?
Citera
2011-11-04, 14:45
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limparn
Väldigt mycket av dessa små bitar samlas sen någonstans i tornet, blir upphettat, smälter, rinner inte bort från värmekällan utan samlas i flytandeform och blandas med något okänt material som tydligen inte går att replikera i något experiment alls.

Hur ska en bärande stålbalk rinna iväg?

Är den fortfarande bärande om den är rinnande?

För 100 gången... Stål måste inte smältas för att tappa sin bärkraft. Hållfastheten minskar kraftigt av brand. Vad är det som du inte förstår?
Citera
2011-11-04, 15:49
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Nej. Alla balkar kollapsade inte samtidigt. Husen gav efter först där skadorna var som störst vilket är ett jättebevis för att det inte fanns några bomber i byggnaden. Kollapsen hände alltså precis som man kan förvänta sig av de synliga skadorna och inte så man kan förvänta sig av en kontrollerad rivning då kollapsen börjar där bomberna är utplacerade.
Sen när kollapsen väl har börjat så har inte resten av huset en chans att stå emot de enorma krafterna från ett enormt flervåningshus som faller ner på undervåningarna. Ni får det att låta som att 20-30% av ett av världens högsta hus är lite - byggnaden var ju 420m hög.

Det är era påståenden som är omöjliga... att det var en kontrollerad demolering med bomber/atombomber/thermite/energivapen/skärbrännare... Det är ju inte ens likt och det finns inte en gnutta till bevis utan bevisen talar emot. Tex så är inte en enda explosion synlig från någon bomb. Om du tittar på WTC 1 & 2 så ser du hur hela huset vrider sig vid kollapsen så kollapsen är inte alls rakt ner. Hur mycket husen verkligen vrider sig syns bäst när man tittar på pelaren/antennen placerad på taket. Sen så kollapsar inte WTC 1 & 2 i en hastighet nära fritt fall (vilket helt otroligt nog fortfarande påstås av vissa mindre intelligenta idioter (jag säger inte att du är en av dom)) - vilket är helt uppenbart om man inte är helt blind.

Sen så har som sagt va stålkonstruktioner kollapsat tidigare av brand (ståldelen av madridskrapan), så det är absolut inget konstigt. Sen så postades en länk i denna tråd där man böjer en kraftig stålbalk med eld utan att smälta balken.

Kraftig stålbalk?
Det var en klen stålbalk med vikter på samt 2000 grader.
Inte relevant nån jävla stans.
Citera
2011-11-04, 15:49
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Bevisen från "din sida" brukar vara ungefär så här:

Det var en kontrollerad sprängning pga:

- Liknar kontrollerad sprängning pga symmetri (De kollapsar inte symmetriskt - byggnadskollapsen börjar där skadorna är som mest)
- Stål smälter inte vid de aktuella temperaturerna (Stålet behöver inte smälta för att kollapsa utan det försvagades kraftigt vid de temp - detta är helt uppenbart och sedan länge bevisat)
- Kollaps nära fritt fall (helt uppenbart inte nära fritt fall vilket man enkelt ser då husrester vid sidan faller snabbare än huset)

Alla de ovanstående påståendena är helt felaktiga och hur enkla som helst att motbevisa. Så era "bevis" finns inte. Man ser inte heller några bomber eller explosioner vilket är ett motbevis på denna galna idé.

Märkligt hur allt antingen är svart eller vitt i din värld och hur snabbt du lägger ord i min mun utan att jag ens yttrat mig om saken.

Om vi ska fortsätta att diskutera med varann så ber jag dig att jag ska slippa stå till svars för andras teorier och tankar, jag kan inte stå för dom.

Tröttsamt att ens behöva förklara det...

Citat:
Sen så är inte varje våning i en 4000 meter hög byggnad byggd för att hålla upp alla dessa 4000 meter. De designas enbart för att hålla upp den massan som är ovanför aktuell våning. Så våningarna i mitten av skrapan är bara byggd för att hålla upp de sista 2000 metrarna. Sista våningen är inte byggd för att ta någon tyngre last ovanifrån.

Men detta spelar egentligen ingen roll:

Spelar ingen roll hur starkt man bygger... En enskild våning håller inte för en fallande skyskrapa 84 meter hög, det säger sig självt.

Fattar du inte hur högt det är?

Jo, jag är medveten om det.

Du verkar tro att om man river ett bärande element i en konstruktion bestående av totalt runt 50 bärande element så pulveriserar hela konstruktionen...

Citat:
Vad menar du? Vad är då bevisen för att det var en kontrollerad demolering? Inga? Ni har alltså bara hittat på denna idé helt utan belägg?

All bevisning ni har är ju även felaktigt uppbyggd, den officiella utredningen (läs man har misstänkt och trott) har ju uppenbara brister men den ska ju givetvis ätas med hull och hår och allting som alla andra misstänker och tror är fel... Det är ett resonemang som jag har svårt för.

Lite som när de som hävdade att jorden var rund och dessutom inte alls var universums medelpunkt brändes på bål för att dom öppnade munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in