Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-10, 13:22
  #13
Avstängd
WowieZowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Beror väl på vilket spel du spelar. Stor skillnad i att spela klassisk tetris och låt oss säga Gears of Wars.

Du min käre vän, du borde fan bli tillfrågad om du inte vill sitta på den åttonde stolen i akademien.
Citera
2007-04-10, 14:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stripe
det kan inte vara så att det bara käns så då? Med högre upplösning ser du väll mer, asso skärmen täcker ett större område, med lägre blir det ett mindre... med andra ord allt är mindre på hög upplösning och det käns som det går slöare? men... jag vet inte

Stripes förklaring tyckte jag lät bra och stämde överens med hur jag uppfattar det i spel med högre upplösning.

Jag tycker jag har fått ett par bra svar här... Vetefinkan vad man ska föredra, snabbare grafik med lite lägre upplösning eller "lugnare hastighet" med högre upplösning. Vad brukar ni föredra? Det hackar ju som sagt inte på någon av upplösningarna.

Fan vilket I-landsproblem men det var kul att det fanns några som engagerade sig i det...

Tack
Citera
2007-04-10, 15:06
  #15
Medlem
Det kan inte ha något att göra med att 1024x768 inte har samma aspect ratio som 1280x1024?

På Pro Evolution Soccer går det bra mycket fortare när man spelar på en widescreen-tv än när man spelar på en vanlig 4:3. Detta för att spelet inte är anpassat för widescreen och bilden dras ut för att täcka hela skärmen. Kan det inte var något liknande här då? Spelet är anpassat för 4:3 (t.ex 1024x768) och inte 5:4 (som t.ex 1280x1024).
Citera
2007-04-10, 15:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luddej
Det kan inte ha något att göra med att 1024x768 inte har samma aspect ratio som 1280x1024?

På Pro Evolution Soccer går det bra mycket fortare när man spelar på en widescreen-tv än när man spelar på en vanlig 4:3. Detta för att spelet inte är anpassat för widescreen och bilden dras ut för att täcka hela skärmen. Kan det inte var något liknande här då? Spelet är anpassat för 4:3 (t.ex 1024x768) och inte 5:4 (som t.ex 1280x1024).

Det är samma aspect..

Det kan vara så enkelt som att en mindre upplösning ger dig ett mindre perspektiv, är du en råtta som springer i 100 km/h känns det fortare än om du åker samma hastighet i en bil.
Citera
2007-04-10, 15:29
  #17
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det är samma aspect..

Det kan vara så enkelt som att en mindre upplösning ger dig ett mindre perspektiv, är du en råtta som springer i 100 km/h känns det fortare än om du åker samma hastighet i en bil.
1024*768=4:3
1280*1024=5:4
så nej det är inte samma.
Citera
2007-04-10, 17:45
  #18
Medlem
stRs avatar
Efterssom det finns mer att måla upp på skärmen och mer information att pumpa ut så går allting lite långsammare, det kan väl eventuellt vara något implementerat i grafikmotorn som gör att resten utav alla uträkningar "väntar" på resten.. Jag har själv upplevt att det blir ett högre tempo i spel vid lägre upplösning och grafikinställningar. Detta kan ju även vara hjärnan som spelar oss ett spratt (som Henkko nämner högre upp) efterssom den behandlar mer information genom ögonen i högre upplösningar. Men det är bara en teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det är samma aspect..

Det kan vara så enkelt som att en mindre upplösning ger dig ett mindre perspektiv, är du en råtta som springer i 100 km/h känns det fortare än om du åker samma hastighet i en bil.
Citera
2007-04-10, 17:46
  #19
Medlem
Kom att tänka på att när jag spelar Hitman: Blood Money (spelet efter Hitman: Contracts) så är det ingen skillnad på hastigheterna vid de olika upplösningarna... Spelar på 1280x1024 och det flyter på bra i samma snabba hastighet som i 1024x768... ingen skillnad alltså...

Kan det vara så att vissa spel är sämre optimerade för olika skärmupplösningar?
Citera
2007-04-10, 18:06
  #20
Medlem
Cum*s avatar
Ja, vissa spel tar mer kraft än andra. Så är det bara
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback