Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-09, 20:36
  #1
Medlem
Jag har märkt att på de flesta spel som man ändrar till högre upplösning på (1280x1024) så blir tempot i spelet lite "lugnare" än med en lägre upplösning. Som exempel testade jag Hitman: Contracts för ett tag sedan, ett spel som min dator fyller upp systemkraven på mer än väl. Jag märker ändå skillnad på när jag höjjer upplösningen från 1024x768 till 1280x1024 genom att det känns som att karaktären och spelet i sig inte går lika snabbt som tidigare...

Nån som vet ifall det brukar vara så eller om det beror på nåt annat?

Spelet flyter på perfekt med allt på max men ändå varierar hastigheterna beroende på upplösning.
Citera
2007-04-09, 22:21
  #2
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankamo
Jag har märkt att på de flesta spel som man ändrar till högre upplösning på (1280x1024) så blir tempot i spelet lite "lugnare" än med en lägre upplösning. Som exempel testade jag Hitman: Contracts för ett tag sedan, ett spel som min dator fyller upp systemkraven på mer än väl. Jag märker ändå skillnad på när jag höjjer upplösningen från 1024x768 till 1280x1024 genom att det känns som att karaktären och spelet i sig inte går lika snabbt som tidigare...

Nån som vet ifall det brukar vara så eller om det beror på nåt annat?

Spelet flyter på perfekt med allt på max men ändå varierar hastigheterna beroende på upplösning.

Jag uppmärksammade det fenomenet när jag spelade STALKER. Vad det beror på vet jag ej.
Citera
2007-04-09, 22:25
  #3
Medlem
nat0ns avatar
hahaha vilken jävla fråga. det är väl klat det blir 'lugnare flyt' när du höjer upplösningen och din dator inte hänger med?
Citera
2007-04-09, 22:38
  #4
Medlem
det kan inte vara så att det bara käns så då? Med högre upplösning ser du väll mer, asso skärmen täcker ett större område, med lägre blir det ett mindre... med andra ord allt är mindre på hög upplösning och det käns som det går slöare? men... jag vet inte
Citera
2007-04-09, 22:40
  #5
Medlem
uNderdog_101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
hahaha vilken jävla fråga. det är väl klat det blir 'lugnare flyt' när du höjer upplösningen och din dator inte hänger med?
Läste du ens hans inlägg ordentligt?
Spelet flyter på ordentligt (med en bra framerate) men det verkar gå långsammare.
Citera
2007-04-09, 22:44
  #6
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Läste du ens hans inlägg ordentligt?
Spelet flyter på ordentligt (med en bra framerate) men det verkar gå långsammare.
långsammare = färre bildrutor / sekund? jag förstår inte frågan annars. 'jo jag har schysst FPS men det går långsammare.' vafan innebär det?
Citera
2007-04-09, 22:45
  #7
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stripe
asso skärmen täcker ett större område

Du är medveten om att upplösningen endast bestämmer hur många pixlar som ska ritas upp va? Det är detaljrikedomen som ökar.
Citera
2007-04-09, 22:45
  #8
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
vafan innebär det?

Det är det som topic handlar om, även jag har märkt detta faktiskt.
Citera
2007-04-09, 23:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stripe
det kan inte vara så att det bara käns så då? Med högre upplösning ser du väll mer, asso skärmen täcker ett större område, med lägre blir det ett mindre... med andra ord allt är mindre på hög upplösning och det käns som det går slöare? men... jag vet inte

Tror Stripe är rätt nära pudelns kärna här, med större upplösning har du hela tiden bättre överblick över ett större område. Svårare för saker och ting att överrumpla dig likaså känns det som om alltid är lite längre bort.
Citera
2007-04-09, 23:28
  #10
Medlem
Cum*s avatar
Detta minns man när man lirade Half-Life och frog upp det i 1600*1200 eller någon annan hög upplösning. Beror antagligen på att grafikkortet inte pallar eller att skärmen inte riktigt hinner uppdatera fullt ut.
Citera
2007-04-10, 00:15
  #11
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankamo
Jag har märkt att på de flesta spel som man ändrar till högre upplösning på (1280x1024) så blir tempot i spelet lite "lugnare" än med en lägre upplösning. Som exempel testade jag Hitman: Contracts för ett tag sedan, ett spel som min dator fyller upp systemkraven på mer än väl. Jag märker ändå skillnad på när jag höjjer upplösningen från 1024x768 till 1280x1024 genom att det känns som att karaktären och spelet i sig inte går lika snabbt som tidigare...

Nån som vet ifall det brukar vara så eller om det beror på nåt annat?

Spelet flyter på perfekt med allt på max men ändå varierar hastigheterna beroende på upplösning.
Jo, men även fast din dator uppfyller kraven så kommer belastningen att öka då du drar på för fullt, och din fps sjunker.
50 fps känns långsammare än 100 fps, även fast båda flyter på, enligt min erfarenhet.
Citera
2007-04-10, 02:25
  #12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Jo, men även fast din dator uppfyller kraven så kommer belastningen att öka då du drar på för fullt, och din fps sjunker.
50 fps känns långsammare än 100 fps, även fast båda flyter på, enligt min erfarenhet.
Beror väl på vilket spel du spelar. Stor skillnad i att spela klassisk tetris och låt oss säga Gears of Wars.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback